یکشنبه 18 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار جمعی از اعضای نهضت آزادی ايران با خانواده‌های عبدالله مومنی، محمد قوچانی و محمد علی ابطحی، ميزان نيوز

ميزان: به گزارش روابط عمومی نهضت آزادی ايران روز جمعه ۱۶/۵/۱۳۸۸ دبيرکل اين حزب به اتفاق جمعی از اعضای شورای مرکزی، دفتر سياسی و شاخه‌ی جوانان با خانواده‌های عبدالله مومنی، محمد قوچانی و محمد علی ابطحی ديدار کردند
.
در اين ديدارها، خانواده‌های بازداشت شدگان توضيحات کوتاهی درباره وضعيت زندانيان خود ارايه کردند، منجمله همسر آقای مومنی از شرايط سخت و دلخراشی که سخنگوی سازمان ادوار تحکيم وحدت با آن روبروست سخن گفته و اشاره کردند که در آخرين ديدارشان با آقای مومنی ايشان به زحمت راه می رفت و بيش از ده کيلو وزن کم کرده بود، همسر آقای مومنی با اشاره به جانبازی ها و فداکاری های خانواده خود و همسرشان در تمام مدت جنگ تحميلی اين سوال را مطرح کردند که آيا اين شيوه برخورد با خانواده شهدای جنگ است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين ديدار دبيرکل نهضت آزادی ايران ضمن ارج نهادن به پايداری خانواده‌های زندانيان ياد شده، از نقش و تاثير عزيزان در بند در پيشبرد مسير اصلاحات و دمکراسی سخن گفت. دکتر ابراهيم يزدی خاطرنشان ساخت که حوادث اخير از مصاديق آزمايش‌های الهی بوده و تجربه‌ی تاريخی نشان می‌دهد که عمر اين ايام کوتاه بوده و تمامی کسانی که به خاطر مردم امروزه در معرض آسيب و ابتلا قرار دارند، سربلند و سرافراز خواهند بود. ايشان در ادامه به وجوه غيراخلاقی، غيرشرعی و غيرقانونی اتهامات وارده به معترضان انتخابات رياست جمهوری و اجبار ايشان به اقرار عليه خويش اشاره داشتند و بيان داشتند که مسببان و عاملان پروژه‌ی اعتراف‌گيری در پيشگاه خداوند و ملت و تاريخ ايران مسوول خواهند بود.
در ديدار با خانواده آقای قوچانی نيز همسر ايشان ضمن ابراز نگرانی از اخباری که در برخی رسانه های اقتدارگرايان در مورد برگزاری دادگاه آقای قوچانی منتشر گرديده است اعلام کرد که تاکنون وکالتنامه برای ايشان از سوی دادگاه پذيرفته نشده است و همچنين اتهام ذکر شده برای وی تبليغ عليه نظام از طريق انتشار مقالات و شرکت در تجمعات غير قانونی عنوان گرديده در حاليکه آقای قوچانی در ماههای اخير به دليل مشغله زياد کمتر مقاله ای منتشرکرده و در هيچ تجمعی نيز شرکت نداشته است.
در اين ديدارها، مهندس محمد توسلی رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران که پس از انتخابات اخير بازداشت و هفته گذشته پس از تحمل ۴۳ روز زندان انفرادی با تبديل قرار بازداشت آزاد شده است، بيان کرد که اين نوع دادرسی خلاف قانون و اقرارهای کليشه‌ای متهمان عليه خود، شيوه‌ای منسوخ و ناکارآمد است که خلاف مقررات و اخلاق بوده ونادرست بودن آن امروزه برکسی پوشيده نيست و تجربه ثابت کرده است که بسياری از کسانی که تحت فشارهای مادی و روانی به اقرار عليه خود دست زده‌اند،در آينده با عزمی راسخ‌تر و انگيزه‌ای بيشتر به جبران عملکرداين دوره اقدام کرده ودر تداوم مسير دمکراسی و تامين حقوق اساسی مردم گام های بيشتری بر می‌دارند.

در جريان اين ملاقاتها همچنين بيان شد که سکوت و يا دفاع متهم از مواضع خود، از جمله حقوق قانونی وی است و همچنين در صورتی اظهارات متهمان در دادگاه را می توان صحيح دانست که در شرايط عادی و با امکان بهره مندی از حداقل حقوق زندانی نظير مشاوره با وکيل انتخابی، ملاقات با خانواده و اطلاع از اخبار روز بيان شود و درغير اين صورت مطابق نظر بيشترمراجع و حقوقدانان هرگونه اظهار متهم بر ضد خود فاقد ارزش می باشد.
خانواده آقای ابطحی نيز ضمن تاکيد بر نامعلوم بودن شرايط نگهداری ايشان و مسائلی که موجب بيان اظهاراتی بر خلاف باورهای دوران آزادی شان شده است نسبت به افزايش فشارها بعد از مصاحبه خانواده و اخذ اين گونه اعترافات ابراز نگرانی کردند.
در پايان اين ديدارها نيز دبيرکل نهضت آزادی ايران با ابراز تاسف از موج سرکوب اصلاح‌طلبان خاطرنشان ساختند که هزينه‌ی اين برخوردها بسيار سنگين بوده و بازداشت افرادی که سال‌ها در مديريت‌های کلان دولتی نقش ايفا کرده‌اند، حاوی هيچ پيامی جز تضعيف نظام جمهوری اسلامی و به زير سوال بردن تمامی ۳۰ سال گذشته نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016