چهارشنبه 10 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در باره تا نخورده بودن تعرفه ها و استفاده از يک دستخط در ۷۰ درصد آرا به هنگام بازشماری تلويزيونی صندوق ها، فرارو

کدخدايی در مورد تعرفه ها نو و حتی تا نخورده و اظهارات اميدوار رضايی نيز که عنوان کرده بود که ۷۰ تا ۸۰ درصد آرا با يک خودکار و با يک دستخط در صندوق های مختلف نوشته شده است، گفت: اين موضوع از همان بخش هايی است که قوه قضائيه بايد به آن رسيدگی کند و با کسانی که اين شائبه ها را درست می کنند برخورد نمايد. صرف تا خوردن يا نخوردن تعرفه ها و نو بودن آنها نمی تواند دليل انجام تخلف باشد.


عباسعلی کدخدايی در نشست خبری امروز ضمن تشکر از حضور مردم در پای صندوق‌های رای گفت: مردم ايران با حضور در پای صندوق‌های رای حماسه ديگری آفريدند و مهر تائيدی به نظام جمهوری اسلامی ايران زدند. طبعاَ اين حماسه حضور را بايد قدرشناس باشيم و بتوانيم از اين فرصت‌ها در راه رشد و تعالی کشور قدم برداريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در خصوص بحث صلاحيت کانديداها اظهار داشت: در خصوص نحوه بررسی صلاحيت بايد گفت به هر حال شورای نگهبان جمعی از فقها و حقوقدانان هستند که رای‌گيری در آنجا با اکثريت است و اکثريت نسبت به موضوعات مختلف، تائيد قانون و يا صلاحيت افراد اظهارنظر می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در شورای نگهبان چنانچه در خصوص صلاحيت‌ها پس از بررسی‌ها اگر شخصی هفت رای منفی داشته باشد، صلاحيت وی مورد تائيد قرار نمی‌گيرد و اگر شش و يا کمتر رای منفی داشته باشد، مورد تائيد شورای نگهبان قرار می‌گيرد. سيستمی که در شورای نگهبان است بر اساس رای‌گيری اکثريت است که در خصوص انتخابات اخير به اتفاق آرا صحت انتخابات تائيد شد.

کدخدايی در پاسخ به اين پرسش که با توجه به تائيد نتايج انتخابات از سوی شورای نگهبان آيا معترضين فرصت ديگری دارند و اگر مجدداَ اعتراض کردند حکمشان چيست؟ گفت: با توجه به اينکه بر اساس قانون اساسی و قوانين عادی مرجع نهايی بررسی انتخابات، شورای نگهبان است با اظهارنظر شب گذشته شورا، پرونده انتخابات مختومه شد و از اين به بعد اعتراض يا شکايات قابل رسيدگی نيست.

خبرنگاری به بازشماری ۱۰ درصد صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: در اين بررسی‌ها رای برای برخی از کانديداها کاهش يا افزايش يافته است دليل اين امر چيست ، که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ اظهار داشت: طبعاَ در هر بازشماری تعدادی از آرا کاهش يا افزايش می‌يابد اما ميزان اصلی آرا تغيير نمی‌کند. اين امر به خاطر خطای انسانی است و فقط مربوط به اين دوره نيست.

وی ادامه داد: گاهی در مجلس تشکيک به وجود می‌آيد که اگر دوباره بازشماری شود، شاهد اختلاف آرا خواهيم بود.

کدخدايی با بيان اينکه در بازشماری ۱۰ درصد صندوق‌ها آرای اختلافی آنقدر کم است که قابل توجه نيست، در خصوص اعلام نتايج اين بازشماری اظهار داشت: نتايج بازشماری ۱۰ درصد از صندوق‌ها در گزارشی تفصيلی اعلام خواهد شد اما آنقدر ناچيز است که قابل ذکر نيست.

وی در پاسخ به اين پرسش که بعد از تائيد نتايج انتخابات از سوی شورای نگهبان تنفيذ چه زمانی صورت می‌پذيرد، گفت: اين مساله مربوط به شورای نگهبان نيست و بعد از تائيد انتخابات و اعلام آن به وزارت کشور همان وزارتخانه به همراه مجلس شورای اسلامی در خصوص تعيين تاريخ مراسم تنفيذ اعلام‌نظر می‌کند.

خبرنگاری با بيان اينکه در اين دوره کانديداها بيشترين اعتراض را به نتايج انتخابات داشتند، حجم شکايت و مستندات آنان به چه ميزان بود که کدخدايی در پاسخ گفت: طبق ماده ۸۰ قانون انتخابات، شکايت را بايد از گزارش‌های غيرمستند تفکيک کرد آنچه که ما مکلف به رسيدگی هستيم شکايت مستند طبق ماده ۸۰ قانون انتخابات است و قطعاَ گزارش‌های غيرمستند را طبق قانون مکلف به رسيدگی نيستيم اما به گزارش‌های غيرمستند نيز در اين دوره رسيدگی کرديم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکيد کرد: شکايت‌ها در اين دوره از انتخابات نسبت به انتخابات دوره قبل يک چهارم است، يعنی سه چهارم شکايت‌ها کاهش يافته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه برخی کانديداها صرف‌نظر از اتمام انتخابات و اعلام نظر شورای نگهبان بر شکايت خود باقی هستند، گفت: مباحث قضايی و پيگيری‌های حاشيه‌ای که ارتباط مستقيم با شورای نگهبان ندارد، مربوط به اين شورا نبوده و قاعدتاَ آنچه که در حيطه کاری شورای نگهبان است نظارت بر روند انتخابات می‌باشد که نتيجه آن نيز شب گذشته به وزارت کشور اعلام شد.

وی همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه برخی از کانديداها مدعی شده‌اند که پاره‌ای از صندوق‌های اخذ رای دوجداره بوده و تعدادی از آرا از پيش در صندوق‌ها وجود داشت، اينگونه پاسخ داد: اين ادعا همانند آن است که بگوييم اکنون اين سالن که خبرنگاران در آن وجود دارند، خالی از جمعيت است.

در ادامه اين نشست خبری خبرنگاری در خصوص تصاويری که بر روی خروجی خبرگزاری‌ها از شمارش آرا وجود داشت، پرسيد و گفت که به نظر می‌رسد برخی از تعرفه‌ها به حدی نو و تازه بوده که حتی تا نخورده است و همچنين به اظهارات اميدوار رضايی مبنی بر اينکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آرا با يک خودکار و يک دست‌خط نوشته شده بودند، کدخدايی پاسخ داد: طبيعتاَ قوه قضائيه بايد پيگير اين موضوعات بوده و با کسانی که اينگونه شايعات را مطرح می‌کنند، برخورد کند. زيرا شمارش آرا در مقابل دوربين‌های صدا و سيما و هيات‌های نظارت و اجرايی شورای نگهبان صورت گرفت.

وی افزود: بنابراين صرف تا خورده بودن يا تا نخورده بودن برای اثبات وقوع تخلف کافی نبوده، بلکه بايد مدارک ديگری نيز وجود داشته باشد.

وی همچنين در خصوص برخی پافشاری‌ها بر اعتراضات به نتيجه انتخابات اظهار داشت: واکنش شورای نگهبان همانی است که در گذشته مطرح شده، يعنی شورای نگهبان به عنوان مرجع نهايی نظر خود را اعلام کرد.


سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اتمام ساعت رای‌گيری در ساعت ۱۰ شب پاسخ داد: طبيعتاَ اين از اختيارات وزارت کشور بود البته برخلاف گذشته انتخابات صبح از ساعت هشت به جای ساعت ۹ شروع شد و تا ساعت ۱۰ ادامه يافت. اما مقرر شد در شعبی که مردم حضور دارند اخذ رای ادامه يابد تا جايی که گزارشی مبنی بر طول کشيدن انتخابات تا ساعت ۲ بامداد شنبه داشتيم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری مبنی بر اينکه با وجود اجماع اداره آمار و سازمان ثبت احوال در خصوص تعداد واجدين شرايط برای شرکت در انتخابات برای چاپ تعرفه به اندازه کافی، اما در روز انتخابات شاهد اتمام تعرفه‌ها در برخی از شعب بوديم، گفت: آنچه که امسال وزارت کشور به عنوان دستورالعمل مطرح کرد اين بود که در شعب اخذ رای وقتی که ميزان تعرفه‌ها به يک سوم رسيد، مسوولين شعب اين موضوع را منعکس کنند تا تعرفه برای آنها ارسال شود. همچنين گزارشاتی که توسط نمايندگان شورا و مسوولين صندوق‌ها به وزارت کشور رسيد، مبنی بر احتمال کمبود تعرفه در شعب بود نه اتمام تعرفه.

کدخدايی اضافه کرد: بنده شخصاَ با آقای دانشجو تماس گرفتم و در اين خصوص توصيه کردم و قرار شد با نظارت شورا در صورت نياز تعرفه چاپ شود که حتی چاپ شد و به برخی از شعب ارسال شد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکيد بر اينکه هيچ گزارشی مبنی بر اتمام تعرفه‌ها در برخی از شعب واصل نشده افزود: البته در دو مورد يکی به مدت ۲۰ دقيقه و ديگری به مدت ۴۰ دقيقه تعرفه‌ها با تاخير به آن شعب رسيده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری مبنی بر اينکه شورای نگهبان تدبيری برای انتخابات آينده با توجه به مشکلاتی که اخيراَ به وجود آمده انديشيده است يا خير، گفت: آنچه که به عهده شورای نگهبان است، نظارت بر روند انتخابات بوده و البته همواره در جهت اصلاح امور و رشد کشور گام برمی‌دارد و چنانچه نواقصی وجود داشت اميدواريم که در آينده مرتفع شود.
کدخدايی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری راجع به اينکه پس از فرمايشات مقام معظم رهبری در نماز جمعه همچنان اعتراضات و درگيری‌ها وجود داشت، پاسخ داد: همه مردم و نامزدها وهوادارانشان به کلام مقام معظم رهبری توجه کردند و مشکلی نداشتيم و آنچه که به عنوان اعتراض قانونی مطرح بود، هم دغدغه کانديداها و هم دغدغه شورای نگهبان بود اما در اين ميان ممکن است برخی افراد دست به اقدامات نسجيده‌ای بزنند به عنوان مثال وقتی نرخ بنزين در کشوری يک سنت افزايش پيدا می‌کند، دولت‌ها شاهد تظاهرات گسترده‌ای می‌شوند، چرا که اين طبيعی است.

کدخدايی در خصوص وظايف شورای نگهبان برای انتخابات آينده کشور اظهار داشت: قانوناَ بررسی صلاحيت کانديداها و نظارت بر انتخابات به عهده شورا بوده اما آنچه که در آينده خواهد بود، از سوی ترکيب جديد اين شورا و سخنگوی آن مطرح خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال ديگری راجع به احتمال اشتباه در انداختن آرای دو انتخابات مجلس‌خبرگان رهبری و رياست جمهوری پاسخ داد: ممکن است اشتباهاتی وجود داشته باشد ولی ما اعلام آمادگی کرديم برای بازشماری ۱۰ درصد از صندوق‌ها اما بايد ديد کسانی که اين شايعات را مطرح می‌کنند تا چه اندازه قوت دارند.

کدخدايی تاکيد کرد: چنين موردی نداشتيم.

کدخدايی در پاسخ به سوالی که به بيان مصاديقی از جمله حضور يکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان در ميتينگ‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد، اظهارنظر آيت‌الله يزدی قبل و بعد از انتخابات عليه موسوی، اظهارنظر اعضای شورای نگهبان در خصوص صحت انتخابات و حمايت از يک کانديدا قبل از رسيدگی نهايی و نيز يادداشت الهام عضو شورای نگهبان که سخنگوی دولت نيز می‌باشد در سايت رسمی دولت که به صراحت موسوی را ديکتاتور خوانده بود، اين سوال را مطرح کرد که با توجه به اين مستندات آيا به نظر شما افکار عمومی و نامزدهای معترض قانع می‌شوند که شورای نگهبان در انتخابات بی‌طرف عمل کرده و آيا برای اصلاح اين رفتارها و بازگرداندن اعتماد عمومی اقداماتی انجام خواهيد داد؟ که کدخدايی در پاسخ گفت: اولاَ آنچه که مبنای شورای نگهبان است رای اکثريت بوده و ثانياَ چنانچه مطالبی که شما گفتيد صادق باشد ولی اکثريت چنين نظری ندارند. در شورای نگهبان همه افراد هر چند ممکن است سليقه شخصی داشته باشند ولی در بررسی‌ها و پيگيری روند انتخابات هيچ‌گونه اظهارنظر شخصی وجود نداشت.

خبرنگاری با اشاره به تمديد مهلت پنج روزه اعتراض گفت در جلسه روز گذشته چه گذشت که نمايندگان موسوی از پاسخ‌های شما قانع نشدند که کدخدايی در پاسخ اظهار داشت: آنها هر چه گفته‌اند ما قانع شديم اما حرف‌هايی که ما اعلام کرديم آنها را قانع نکرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بعد از سخنان رهبری در نماز جمعه مهلت پنج روزه تقاضا شد که اگر معترضين مطالب جديدی دارند بياورند تا در يک جلسه مستقيم با اعضای شورا مطرح شود اما اين دعوت اجابت نشد. يک روز قبل از پايان مهلت يک شخص سياسی نامه‌ای آورد که در آن سه شرط آمده بود و اعلام شده بود که اگر با توجه به اين شرايط بازشماری صندوق‌ها صورت گيرد، موضوع را تمام شده می‌دانيم.
کدخدايی بازشماری آرای استان‌های خاص، تطبيق سری شناسنامه با ته برگ تعرفه‌ها و تطبيق خطوط را از شرايط آن نامزد اعلام کرد و ادامه داد‍: پس از موافقت با شرايط ذکر شده قرار شد امضای کتبی آن شخص را بياورند و در اين راستا جلسه‌ای مجدداَ در فردای آن روز قرار شد بين ساعت ۹ تا ۱۱ تشکيل شود. ما تا ساعت ۱۳ صبر کرديم اما آنها دوباره بر مسائل قبل تاکيد کردند و ما آنچه را که در چارچوب قانون و شورای نگهبان بود می‌پذيرفتيم اما به دليل اينکه درخواست‌های آنان خارج از چارچوب بود انجام نشد و ۱۰ درصد بازشماری را آغاز و نتايج نيز اعلام شد.

خبرنگاری با اشاره به حمله برخی به ستاد ميرحسين موسوی،‌قطع پيامک ، فيلتر سايت‌های حامی کانديداها اظهار کرد که کانديداها از تائيد انتخابات رياست جمهوری به همراه ۱۴ ميليونی که به يک کانديدا رای داده بودند تمکين نکرده و صحت انتخابات را مخدوش می‌دانند، آيا شورای نگهبان فکری برای اين نارضايتی ۱۴ ميليون شهروند می‌کند که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: به نظر نمی‌رسد که همه ۱۴ ميليون تفسير شما را داشته باشند. در هر مرجع رسمی پس از رسيدگی نهايتاَ يک نظر نهايی اعلام می‌شود. اگر نظر را نخواهيد قبول داشته باشيد سنگ روی سنگ بنا نمی‌شود اگر خدشه‌ای به انتخابات وارد شود مراجع رسمی بايد پاسخگو باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016