دوشنبه 8 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله پلیس به تجمع معترضان در نزدیکی مسجد قبا در تهران، بی بی سی

گزارش ها از تهران حاکیست که حداقل هزار نفر از معترضان در تهران دست به تجمعی پر سر و صدا در حوالی مسجد قبا زده اند که با حمله پلیس و نیروهای بسیجی روبرو شد.

به گفته شاهدان عینی پلیس ضدشورش برای متفرق کردن جمعیت در روز یکشنبه از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده است.

برخی شاهدان شمار تظاهرکنندگان بعد از ظهر یکشنبه در شمال تهران را "چند هزار نفر" توصیف کرده اند که شعار "رای من کجاست؟" و "یاحسین، میرحسین" سر می دادند.

این نخستین تجمع اعتراضی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی شاهدان عینی نوشت که حمله نیروهای امنیتی به این جمعیت بسیار شدید بود به طوری که باعث شکستگی استخوان برخی تظاهرکنندگان شد و همچنین ادعا شد که پلیس یک زن مسن را کتک زده است که داد و فریاد شدید معترضان و مقاومت آنها را در پی داشت.

به دلیل محدودیت هایی که دولت ایران بر فعالیت رسانه های خارجی اعمال کرده است امکان تایید مستقل این گزارش ها برای بی بی سی وجود ندارد.

تظاهرات روز یکشنبه در اطراف مراسمی روی داد که به مناسبت بزرگداشت آیت الله محمد بهشتی که 28 سال قبل در یک بمبگذاری ضدحکومتی در تهران کشته شد برگزار شده بود.

به گزارش رویتر ویدئویی به تاریخ یکشنبه هفت تیر که ادعا می شود در نزدیکی مسجد قبا گرفته شده و در اینترنت منتشر شده، جمعیتی را که نام میرحسین موسوی را فریاد می کردند نشان می دهد. ویدئوی دیگری ظاهرا جمعیتی را نشان می دهد که طی راهپیمایی در طول خیابان شریعتی در نزدیکی مسجد قبا شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "ایرانی با غیرت، حمایت حمایت" سر می دهند.

از زمان انتخابات 22 خرداد که در آن محمود احمدی نژاد با 63 درصد آرا برنده اعلام شد، شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران صحنه درگیری معترضان با نیروهای امنیتی و همچنین چند مورد تظاهرات عظیم که از دوران انقلاب تاکنون سابقه نداشته بوده است.

مقام های ایرانی می گویند که در درگیری های پس از انتخابات 17 تظاهرکننده و 8 مامور بسیجی کشته شده اند. با این حال دولت ایران مسئولیت مرگ تظاهرکنندگان را به عهده نگرفته است و آنها را به "تروریست ها" نسبت می دهد و حتی به گردن کسانی که "اغتشاشگر" می خواند می اندازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلب که می گوید انتخابات با تقلب و تخلف گسترده همراه بوده است می گوید مسئولیت "خون هایی که بر زمین ریخته شده" را به کسانی که "مجرمان انتخاباتی" می خواند نسبت داده است.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر که در پاریس مستقر است می گوید اطلاعاتش نشان می دهد که حداقل 2000 نفر در جریان این ناآرامی ها دستگیر شده اند.

روز یکشنبه همچنین گزارش شد که دولت ایران هشت کارمند ایرانی سفارت بریتانیا را دستگیر کرده و آنها را به دست داشتن در ناآرامی ها متهم کرده است.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه ای این اقدام مقام های ایران را "آزار و اذیت" و "ارعاب" نامیده و آن را غیر قابل قبول خوانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016