چهارشنبه 10 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه شورای نگهبان در باره روند مذاکرات با نمايندگان کانديداهای معترض: هيچ يک از اين مذاکرات و تلاشها نتيجه ای نبخشيد، ايلنا

متاسفانه هيچ يک از اين مذاکرات و تلاشها نتيجه ای نبخشيد و دو نامزد محترم و معترض در نامه‌هايی به شورای محترم نگهبان پيشنهاداتی را مطرح نمودند که انجام آن توسط شورای نگهبان مقدور نبود.


هيات ويژه منتخب شورای نگهبان که جهت بررسی روند انتخابات و بازشماری صندوقهای رای تشکيل شده‌ بود، در بيانيه‌ای روند کاری صورت‌گرفته را تشری کرد.
به گزارش ايلنا، در اين بيانيه آمده است:
شورای محترم نگهبان با دو هدف ارتقای قانون مداری و حفظ حقوق شهروندان به ويژه نامزدهای محترم دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری اسلامی ايران و هواداران آنها و افزايش سطح اعتماد عمومی در تاريخ ۳/۴/۱۳۸۸ طی نامه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کرد با تمديد مهلت قانونی رسيدگی به شکايات موافقت فرمايند، اين درخواست مورد قبول و موافقت قرار گرفت. متعاقب آن حضرت آيت‌الله جنتی نظر شورای نگهبان را در مورد تشکيل هيات ويژه با حضور حجج اسلام دری نجف آبادی، ابوترابی، رحيميان و آقايان دکتر افتخاری جهرمی، دکتر ولايتی، دکتر حداد عادل، دکتر محمد رضا تابش و دکتر محمدرضا خباز، به منظور بررسی دقيق روند انتخابات و بازشماری حداقل ده درصد صندوق‌های رای و گزارش آن به شورای نگهبان، نامزدهای محترم و مردم شريف ايران اعلام نمودند و جناب حجت الاسلام آقای ابوترابی نيز ماموريت يافت نظر شورای نگهبان را به اطلاع اعضای پيشنهادی هيات ويژه برساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعضای هيات ويژه با عنايت به اهميت موضوع و شرايط خاص کشور و ضرورت افزايش سطح اعتماد عمومی از پيشنهاد شورای نگهبان استقبال نمودند و آقايان دکتر تابش (رييس فراکسيون اقليت مجلس) و دکتر خباز عضو محترم فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی (و عضو برجسته ستاد جناب حجت الاسلام و المسلمين آقای کروبی) نيز موافقت نمودند در صورت معرفی از سوی نامزدهای معترض به چگونگی برگزاری انتخابات، در هيات ويژه حضور داشته باشند. بر اين اساس نامه‌ای از سوی شورای محترم نگهبان برای نامزد‌های ممعترض به چگونگی برگزاری انتخابات، جناب آقای مهندس ميرحسين موسوی و جناب حجت الاسلام و المسلمين آقای کروبی ارسال گرديد و ضمن معرفی ۶ نفر اعضای هيات ويژه از آنان دعوت گرديد، نمايندگان خود را برای شروع کار هيات ويژه با حضور آنان معرفی نمايند.
صبح روز جمعه ۵/۴/۸۸ اعضای هيات ويژه رسيدگی در يک جلسه طولانی حدود پنج ساعت باتفاق آرا به اين نتيجه رسيدند برای رسيدگی به شکايات و تحقيق در درستی يا نادرستی شبهه تقلب در انتخابات بايد:
اولا: شکايات نامزدهای محترم به طور دقيق توسط نمايندگان آنان تبيين گردد.
ثانيا: راهکارهای راستی آزمايی انتخابات با حضور و موافقت آنان تعريف و مشخص شود.
ثالثا: با حضور ايشان و نمايندگان مورد اعتماد آنان روشهای راستی آزمايی مورد توافق اجرايی گردد و صندوقهای رای مورد بازشماری قرار گيرد.
در مرحله ای از مذاکرات نکات زير به عنوان انتظارات يکی از کانديداهای محترم از شورای نگهبان مطرح گرديد:
۱ـ الف: شورای نگهبان ميزان دقيق تعرفه های چاپ شده را تعيين نمايد و ميزان تعرفه مازاد در اختيار هيات مورد اعتماد قرار گيرد.
ب: کليه ته برگها که حاوی مشخصات رای دهندگان است در اختيار مجموعه مورد اعتمادی قرار گيرد تا با اطلاعات موجود در پايگاه اطلاعاتی جمعيتی کشور تطبيق داده شود.
ج: يک سوم صندوقهای سيار و معادل با کسری از آن مثلا ۲۰ درصد از صندوقهای ثابت به صورت تصادفی (رندم) بازگشايی و محتوای آن مورد بررسی قرار گيرد.
د: صندوقهای بعضی از استانها که آرای آنها بيش از واجدين شرايط است مثل يزد و مازندران بازشماری گردد.
۲ـ کليات مفاد بندهای الف، ب، ج، د مورد قبول شورای محترم نگهبان قرار گرفت البته شورای نگهبان تاکيد داشتند در مورد بند "ب" با نظر کارشناسان ذيربط به صورت تصادفی (رندم) عمل گردد و در صورت مشاهده خلاف تا حصول اطمينان "صحت يا بطلان" ادامه پيدا کند.
بعضی از اعضای هيات ويژه تا بعد از ظهر روز دوشنبه هشتم تيرماه ۸۸ با پيگيری جدی و ديدارها و مذاکرات متعدد با چهره های شاخص و موثر دينی و سياسی به ويژه دو کانديدای محترم معترض بر چگونگی برگزاری انتخابات از آنان درخواست نمودند با معرفی نمايندگان خود به رسيدگی منطقی و بی‌طرفانه شبهات کمک نمايند و مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در بيانيه مورخ ۶/۴/۸۸ خود ضمن استقبال از تمديد مهلت و تعيين هيات ويژه، نامزدهای محترم را به همکاری با هيات رسيدگی به شکايات و بازشماری آرا دعوت کرد.
متاسفانه هيچ يک از اين مذاکرات و تلاشها نتيجه ای نبخشيد و دو نامزد محترم و معترض در نامه‌هايی به شورای محترم نگهبان پيشنهاداتی را مطرح نمودند که انجام آن توسط شورای نگهبان مقدور نبود و نهايتا نماينده خود را معرفی ننمودند. در نتيجه در اين مرحله شورای نگهبان راسا تصميم به بازشماری ۱۰ درصد از صندوقهای رای در سراسر کشور گرفت.
در پايان ضمن تشکر و تقدير از مردم شريف ايران در خلق حماسه ماندگار ۲۲ خرداد ۸۸ توفيق ملت عزيز را در حفظ وحدت و همبستگی ملی و تلاش برای پيشرفت و اعتلای کشور در پرتو رهبری داهيانه رهبر معظم انقلاب اسلامی از خداوند متعال مسالت داريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016