سه شنبه 2 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس عبدی: شورای نگهبان بايد خودش را رد صلاحيت کند، صدای آلمان

سه ميليون رأيی که سخنگوی شورای نگهبان می‌گويد سرنوشت انتخابات را تغيير نمی‌دهد، از کجا آمده است؟ عباس عبدی، تحليل‌گر سياسی بر روی اين نکته دست گذاشته و می‌گويد کسانی که سه ميليون رای را جابه جا می‌کنند از پس سی ميليون رای هم برمی‌آيند.

عباسعلی کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که در ۵۰ شهرستان، تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات بيش از صددرصد واجدين شرايط رأی‌دهی بوده که اين به حدود سه ميليون رای مربوط می‌شود و تاثيری در نتيجه انتخابات ندارد.

عباس عبدی تحليلگر سياسی و مشاور مهدی کروبی می‌گويد شورای نگهبان بايد پاسخ دهد که ناظرانش کجا بوده‌اند که اين سه ميليون رای به صندوق ريخته شده. به گفته‌ی وی کسانی که سه ميليون رای را جابه جا می‌کنند می‌توانند سی ميليون رای را هم جابجا کنند

با عباس عبدی مصاحبه کرده‌ايم:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دويچه‌وله: آقای عبدی آيا صحبت آقای کدخدايی می‌تواند به منزله‌ی يکجور عقب‌نشينی از جانب شورای نگهبان تلقی شود؟

عباس عبدی: تا وقتی انتخابات را تاييد می‌کنند، نه! چون اين يک عقب‌نشينی برای جلو رفتن است. تأثيری در سرنوشت انتخابات ندارد! شاکيان که نمی‌گويند اشکال فقط اين سه ميليون است، اينها اصلاً قصدشان اين نيست. اين رقم مربوط به صندوق‌هايی است که مشارکت بالای صد در صد داشته‌اند و يک مشت نمونه‌ی خروار است. آنجاهايی هم که به صددرصد نرسيده بخش عظيم‌اش همين طور است.

اين تازه يک بخش از اشکالات است. ده تا اشکال ديگر هم وجود دارد. شورای نگهبان يکبار بخاطر شام دادن در يکی از دوره‌های انتخاباتی مجلس، کل آن انتخابات را باطل کرد. چه طور حالا می‌گويد اين سه ميليون تاثيری در سرنوشت انتخابات ندارد؟ بنابراين اين يک مصداق است برای آنکه شورای نگهبان را آن طرف صالح به رسيدگی نمی‌دانند. آنها معتقدند که اين شورا جهت‌گيری دارد و رسيدگی‌شان هم فايده ندارد. اگر چنانچه يک‌ذره آراء بيشتر بود ولی طرف ديگر انتخاب شده بود، تا حالا صدبار اين انتخابات را باطل اعلام کرده بود. چه طور سه ميليون رای، تازه سه ميليونی که اينها به آن رسيدند، در نتيجه‌ی انتخابات تاثير ندارد ؟ اين يک روند است و فقط همين. بقيه‌اش هم اضافه کنند، بيشتر از اين ارقامی می‌شود که الان اعلام شده.

همين که شورای نگهبان قبول کرده است که تا الان سه ميليون تخلف انتخاباتی صورت گرفته، آيا همين نمی‌تواند دستاويزی بشود برای فشار بيشتر برای ابطال انتخابات؟

ديگر احتياج به فشار بيشتر نيست. آنها بايد خودشان عقل‌شان برسد و انتخابات را ابطال کنند. اين‌که ديگر کاری ندارد. چيز پيچيده‌ای نيست. حالا که دارند خودشان اقرار هم می‌کنند. سه ميليون رای جابجا شده، يکی دوتا نيست. کسی که سه ميليون می‌ريزد، سی ميليون هم می‌تواند بريزد، مشکل ندارد. اصلا بايد اول يقه‌ی اينها را گرفت. همين‌هايی که سه ميليون رأی ريختند، همين‌ها را محاکمه کنند، تا من به شما نشان بدهم بيست ميليون بقيه‌اش از کجا جابجا شده است.

منظور اين است که آيا راهکاری وجود دارد از نظر قانونی و در چارچوب قانونی، که بگويند حالا که شورای نگهبان خودش اعتراف کرده است که در بعضی صندوقها سه ميليون تخلف بوده، پس کل صندوقها بايد يا بازشماری بشود يا ابطال.

شورای نگهبان بايد اول عليه خودش اقرار کند که کجا بوده که اين سه ميليون رای ريخته شده. شورای نگهبان که خواب نبوده، سر صندوقها بوده! بگويد کجا بوده. اول بايد يقه‌ی خودش را گرفت. شورای نگهبان ناظر بعد از انتخابات نيست، ناظران خودشان را استصوابی تعيين می‌کنند، ازهيات اجرايی تا لحظه‌ی آخر در انتخابات هستند. اول بايد بگويند اينها کجا بودند؟ آيا بدون اجازه‌ی ناظر شورای نگهبان صندوق پلمب می‌شود؟ تازه مجری‌اش را هم عملا اين شورا تعيين کرده است. اصلا پيچ قضيه بالاتر از اين حرفهاست. شورای نگهبان بايد قبل از اين که اصلا به انتخابات بپردازد، خودش را رد صلاحيت بکند.

مصاحبه‌گر: ميترا شجاعی
تحريريه: رضا نيکجو


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016