یکشنبه 3 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستهایت را بو می‌‌کنند مبادا فیس‌بوک را کلیک کرده باشی، محمدعلی ابطحی، وب نوشت

شاملو، شاعر نامدار معاصر ایرانی در شعر معروفش می‌گوید: دهانت را می‌بویند مبادا گفته باشی دوستت دارم. حالا دستانت را بو می‌کنند که مبادا فیس‌بوک را کلیک کرده باشی. دیروز در مسیر فرودگاه تبریز بودم که سخنرانی انتخاباتی کنم. دهها اس‌ام‌اس دریافت کردم که فیس‌بوک در ایران فیلتر شد. خیلی دلم سوخت. فیس‌بوک بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا است که همه در آن بودند و فقط با هم حرف می‌زدند و پیام می‌دادند. جوانان ایرانی هم که همیشه پیشتاز استفاده‌ی خوب و اخلاقی از عرصه‌ دنیای مجازی بودند، حضوری چشمگیر در این شبکه داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با رسیدن ایام انتخابات این شبکه جهانی فرصتی شد که در این واویلای بی‌رسانه‌ای از آن برای پیام‌رسانی انتخابات به سود همین چهار نفری که به عنوان کاندیدا باقی مانده بودند تبلیغ می‌کردند که شاید بتوانند آدمهای بیشتری را تشویق به شرکت در انتخابات کنند و حرف خود را با دیگران در میان بگذارند. همه هم در آن بودند. دیر فهمیدند که این رسانه می‌تواند کمکی به تغییر در مدیریت جامعه ایرانی کند. هر حکومتی که بخواهد شرکت‌کنندگانش در انتخابات بیشتر شود تا پز آن‌را بدهد که مردمش بیشترین مشارکت را در انتخابات داشتند راه‌های تبلیغاتی مدنی را باز می‌کنند اما ظاهرا بنا به همان دلیل وحشت طرفداران رئیس‌جمهور از شرکت مردم در انتخابات دیروز، دستور فیلتر سراسری آن را در ایران دادند.

این یک فاصله بزرگ برای نیل علاقه‌مندان به سرنوشت خود در ساخت آینده کشورشان بود. اخلاقی‌ترین کاربران فیس‌بوک کاربران ایرانی بودند. حتی آنها که از سیاست هم گریزانند در فیس‌بوک اخلاقی رفتار کردند و سالم‌ترین اوقات فراغت خود را می‌گذراندند. آنها فقط می‌خواهند صدای خودشان شنیده شود. شنیده شدن صدایی غیر از آنچه آنها می‌خواهند غیرقابل تحمل است برایشان. دیروز من آخرین یادداشتم را در فیس‌بوکم نوشته بودم و در آن از اینکه بیش از سه هزار نفر در چند ماه افتخار دوستی‌شان را پیدا کرده بودم تشکر کردم. کاش مسئولان و حتی کاش همه‌ی کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌فهمیدند که فیلتر کردن فیس‌بوک چه ضربه هولناکی است بر نسل جوانی که این امکان دوست‌داشتنی را از دست دادند و کاری می‌کردند. خبر فیلتر شدن فیس‌بوک خبر دردناکی برای نسل جوان و رشدیافته ایران بود. واقعا این قافله به کجا می‌رود؟

محمدعلی ابطحی





















Copyright: gooya.com 2016