دوشنبه 6 خرداد 1387

آخرين نشست مطبوعاتی حدادعادل، رئيس مجلس هفتم: لاريجانی می‌داند چگونه با دولت تعامل کند، ايسنا

- برای کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری فکری نکرده‌ام


رييس مجلس هفتم در آخرين نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران به عنوان رييس اين مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص نتيجه جلسه اصولگرايان و انتخاب لاريجانی به عنوان رييس مجلس هشتم گفت: همان‌طور که قبلا در جمع شما گفته بودم تلاش شد که در جمع اصولگرايان نزاعی بر سر قدرت انجام نشود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر غلامعلی حدادعادل در ابتدای اين نشست مطبوعاتی اظهارداشت: از اين گونه مصاحبه با خبرنگاران خاطرات خوبی دارم و اين بخش از فعاليت مجلس را يکی از جنبه های مثبت مجلس می دانم که ارتباط ما با خبرنگاران منظم و مرتب بود.

وی با اشاره به برگزاری اين جلسه به عنوان سی و دومين نشست با خبرنگاران از خبرنگاران تشکر کرد و اظهارداشت: معتقدم سياست از رسانه جدا نيست و اطلاع رسانی و فعاليت مطبوعاتی جزء مکمل عالم سياست هستند، همانطور که در گذشته عنوان می شد مطبوعات رکن چهارم در کنار سه قوه هستند، بر اين اساس حضور رسانه جزء ضروری فعاليت سياسی و مديريت کشور است.

وی با بيان اين‌که همواره بر آزادی بيان و آزادی اطلاع رسانی تاکيد داشت، افزود: در عين حال توجه به حق و حقيقت را هم ضرورت می دانستم و به يک اخلاق رسانه‌ای معتقم. اميد است شما خبرنگاران در اطلاع رسانی و هم بيان حقيقت موفق باشيد.

حداد عادل همچنين در پاسخ به سوالی در خصوص تکليف و وضعيت حقوقی نمايندگانی که در مجلس هشتم نماينده نيستند، گفت: نمايندگان مجلس دو دسته اند يک دسته کسانی که کارمند دستگاهی هستند و بعد نماينده می شوند و در پايان دوره مجلس به همان دستگاه متبوع خود بازمی گردند. عده ديگر شغل آزاد دارند و به دنبال شغل آزاد خود می روند، در واقع در مجلس برای کسی حقوق مادام العمر برقرار نمی شود .

وی افزود: خوب است ملت بداند برخلاف ساير مسووليت ها و کارها که وقتی کسی چند سال در دستگاهی کار کند در پايان مدت چه قراردادی و چه رسمی، پاداشی به خدمتش می دهند ودرواقع خريد خدمت می شود، در مجلس چنين قانونی وجود ندارد.

وی درباره‌ی شعری که ديروزدر پايان مجلس قرائت کرد نيز با توجه به اشتباهی که در خواندن شعر ايجاد شده بود شعر را از نو خواند و گفت:‌ اداره جلسه علنی پيچيده است و به همين دليل مشکلی در خواندن شعر به وجود آمده بود.

رييس مجلس هفتم همچنين در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه خود برای مجلس هشتم و همچنين برای رياست جمهوری گفت:‌ بنده در مجلس هفتم دو مسووليت داشتم يکی نمايندگی مردم و ديگری اداره مجلس در مجلس هشتم همان وظيفه نمايندگی ام را بر عهده دارم و مانند نمايندگان ديگر به انجام وظيفه می پردازم و نمايند ه‌ای در کنار ديگر نمايندگان خواهم بود.

وی همچنين با بيان اينکه برنامه و تصميمی برای رياست جمهوری نگرفته‌ام اظهارداشت:‌ فکری برای اين موضوع نکرده ام، قبلا نيز گفته بودم اصولا به فکر کار هستم و تصميم و فکری در اين رابطه نگرفته ام.

وی در ادامه اين نشست در پيش بينی از تعامل مجلس هشتم و دولت نهم تاکيد کرد:‌ درباره وضع مجلس هشتم از جمله تعاملش بادولت نبايد در اظهارنظر تعجيل کرد، آنچه مسلم است مجلس هشتم در مقايسه با مجلس هفتم متکثرتر است و حضور جناح ها در مجلس هشتم بيشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: تبعا يکی از مسائلی که اين مجلس پيش رو دارد تعامل با دولت است اميد است مجلس هشتم بتواند با دولت همکاری کند و دولت نيز با مجلس هشتم، اما اين‌که اين تعامل چگونه خواهد بود بايد زمان بگذرد تا به اين سوال پاسخ دهيم.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که شنيده شده شما به مرکز پژوهش ها در مجلس هشتم می رويد گفت: رفتن به مرکز پژوهش ها شايعه است و چنين قصدی ندارم و در خصوص رياست فراکسيون ها نيز تبعا نمايندگان در باره مسووليت هايی مانند مرکز پژوهش ها و مسووليت کميسيون ها مشورت می کنند و تصميم می گيرند. ممکن است بحث های مقدماتی هم شده باشد، اما هنوز نهايی نشده است.

حدادعادل درباره‌ی اين‌که امروز يکی از روزنامه ها نوشته بود عصر رياست حداد به پايان رسيد در ارزيابی از به پايان رسيدن عصر رياست لاريجانی در مجلس هشتم نيز گفت:‌ بنده به اين اندازه قدرت پيش بينی ندارم که قبل از شروع کار يک مدير درباره پايان کار او صحبت کنم و فکر می کنم اين سوال سوال زودرسی است و بهتر است درباره شروع کار ايشان سوال کنيم تا در باره نتيجه پايانی آن.

وی اظهار اميدواری کرد: شروع کار لاريجانی خوب باشد .

حدادعادل همچنين در خصوص نتيجه جلسه اصولگرايان و انتخاب لاريجانی به عنوان رييس مجلس هشتم گفت: همان‌طور که قبلا در جمع شما گفته بودم تلاش شد که در جمع اصولگرايان نزاعی بر سر قدرت انجام نشود.

رييس مجلس هفتم افزود: البته رقابت وجود داشت؛ زيرا هم دکتر لاريجانی خود را برای رياست مجلس مناسب می‌دانست و هم بنده، احساس وظيفه کردم که خود را از صحنه کنار نکشم.

حدادعادل در ادامه با بيان اين که پيشنهادات مختلفی نيز برای تصميم‌گيری صورت گرفت، اظهار کرد: برخی پيشنهادات مربوط به اين بود که تصميم‌گيری در جمع‌های کوچکتر انجام شود، ولی بنده معتقد بودم موضوع را به فراکسيون اصولگرايان واگذار کنيم.

وی با بيان اين مطلب که جلسه ديروز فراکسيون اصولگرايان با حضور بيش از ۲۲۰ نفر برگزار شد، ادامه کرد: هر دو نفر - لاريجانی و حدادعادل - صحبت کردند و بعد رای‌گيری صورت گرفت و توافق کرده بوديم هر کس رای بيشتری بياورد نفر بعدی خود را در صحن مجلس نامزد رياست مجلس نکند، و بنده بر همين اساس توافق می‌کنم.

رييس مجلس هفتمدر ادامه با بيان اين‌که کار من کار دشواری بود ،گفت: اصرار داشتم که مشی مستقلی داشته باشم، و در واقع می‌خواستم هم از حقوق مجلس دفاع کنم و هم حتی‌الامکان با دولت همکاری داشته باشم.

وی تصريح کرد: در خيلی از موارد هم دولت انتظار بيشتری داشت و هم نمايندگان انتظار داشتند. به هر حال دوران سختی بود و می‌توان حدس زد که اين مشی مستقل رضايت همه را تامين نکند و اين برآورد من است از آنچه اتفاق افتاد.

حدادعادل همچنين به مشی سياسی خود اشاره کرد و گفت: به عنوان يک اصل معتقد به کاهش التهاب در فضای سياسی و تاکيد بر فکر، انديشيدن و کار کردن هستم.

وی خاطرنشان کرد: هرجا باشم در عرصه سياست تلاش می‌کنم به اتحاد سياسی دامن بزنم و فضا را برای کار و انديشه بازتر کنم.

وی با بيان اين‌که می‌توانيد رفتار چهارساله بنده را در صحن علنی و تعامل با قوای ديگر بر پايه اين اصل تفسير کنيد، گفت:‌ بنده در آينده نيز بر اين مشی تاکيد خواهم کرد و تصور می‌کنم اين مشی و روش برای انقلاب اسلامی و ايران ضرورت دارد.

حدادعادل با تاکيد بر اين‌که بايد تلاش کنيم فضا، فضای تفاهم و کار باشد، اظهارداشت: اگر دوستان اين روش را نپسنديدند و يا معتقد بودند فردديگری بهتر می‌تواند، اين وظيفه را انجام دهد، به دوستان مربوط است، اما آنچه به من مربوط بود اين‌که برای ماندن احساس وظيفه کنم و اصولا می‌توانستم در انتخابات مجلس هشتم شرکت نکنم.

رييس مجلس هفتم افزود: با رای بالايی هم که مردم تهران به من دادند، می‌توانستم نامزد رياست مجلس نشوم، ولی احساس تکليف و وظيفه کردم چون معتقد بودم کشور به اين شيوه نياز دارد.

نماينده مردم تهران ابراز اميدواری کرد: کسانی که رای دادند به وظيفه خود عمل کرده باشند.

حدادعادل در خصوص روش تفاهم اصولگرايان در انتخاب رييس مجلس و تاثيرات آن درانتخاب رييس جمهور بعدی گفت:‌ هرچه تفاهم بيشتر و نزاع کمتر باشد، به سود کشور است، چه در انتخابات مجلس هشتم وچه در انتخابات رياست جمهوری و چه در امر ديگری.

حدادعادل در ادامه‌ی سی‌ودومين و آخرين نشست مطبوعاتی خود به عنوان رييس مجلس هفتم، عملکرد زنان مجلس هفتم را مثبت دانست و درخصوص حضور آنان در هيات رييسه‌ی مجلس هشتم گفت: اين امر تابع رای نمايندگان است و بايد ديد آيا نمايندگان به يکی از خانم‌های نماينده برای عضويت در هيات رييسه رای می‌دهند يا خير. ولی مجموعا عملکرد نمايندگان زن در مجلس هفتم را موفق می‌دانم و معتقدم که آنها می‌توانستند موفق‌تر از اين نيز باشند.

رييس مجلس هفتم درارزيابی تحليلی مبنی بر اين‌که رياست مجلس هشتم به دست طيف حاميان دولت افتاده، با بيان اين‌که اين تحليل‌ها را قبول ندارم، افزود: تصور نمی‌کنم که در دوره‌ی چهار ساله‌ی مديريت مجلس، طوری عمل کرده باشم که ديگران بتوانند مرا متعلق به يکی از جناح‌های درونی اصولگرايان بدانند. من عضوی از اصولگرايان بودم و با همه‌ی جناح‌های درونی اصولگرايان کار می‌کردم و حتی سعی می‌کردم حقوق غيراصولگرايان و اقليت را نيز رعايت کنم.

وی همچنين درباره‌ی بازداشت يکی از نمايندگان و احتمال ارتباط اين دستگيری با گزارش تحقيق و تفحص از قوه‌ی قضاييه نيز تاکيد کرد: ارتباطی ميان دستگيری يکی از نمايندگان مجلس هفتم و قرائت گزارش تحقيق و تفحص از قوه‌ی قضاييه وجود ندارد.

حدادعادل افزود: معمولا وقتی قوه‌ی قضاييه بخواهد يکی از نمايندگان را احضار کند، موضوع را به هيات رييسه اطلاع می‌دهد. هيات رييسه اگر ببيند اين احضار نسبت به ايفای وظايف نمايندگی است، وارد بررسی می‌شود، ولی اگر معلوم شود که علت احضار، غير از ايفای وظايف نمايندگی است، چون ديگر فرقی بين نمايندگان و شهروندان نيست، هيات رييسه وارد آن نمی‌شود.

رييس مجلس هفتم درباره‌ی آخرين وضعيت اين نماينده‌ی دستگير شده گفت: تا جايی که اطلاع داريم، علت احضار، ايفای وظايف نمايندگی نيست. با اين وصف، از بعضی همکاران در مجلس خواسته‌ام با مراجعه به قوه‌ی قضاييه تلاش کنند که مبادا حقی از نمايندگان مجلس ضايع شود و در عين حال تلاش کنند که نسبت به جرم احتمالی اطلاعات بيشتری کسب کنند.

وی درباره‌ی اين‌که تا چه حد شعار ژاپن اسلامی که داده بوديد تحقق يافته است، تاکيد کرد: من قبلا نيز گفته بودم که هيچ وقت شعار ژاپن اسلامی را در سخنرانی‌های انتخاباتی مجلس هفتم مطرح نکرده بودم. اين مطلبی بود که همان زمان‌ها بر زبان‌ها جاری شد و هيچ‌کس به من مراجعه نکرد که آيا تو چنين صحبتی کرده‌ای يا نه؟ و هيچ‌کس سند آن را ارايه نکرد.

رييس مجلس هفتم در عين حال با بيان اين‌که در اين‌که مشکلات اقتصادی داريم شکی نيست، اظهار اميدواری کرد که دولت با تحرکات تازه‌ای که آغاز کرده و مجلس هشتم با نمايندگان جديد بتوانند در سايه‌ی همکاری مشترک، از فشار مشکلات اقتصادی بر دوش مردم کم کنند.

حدادعادل با بيان اين‌که مجلس هفتم توفيقات زيادی داشت، لايحه‌ی اجرای سياست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را يکی از لوايح سنگين، مفصل و موثری دانست که در اين مجلس به تصويب رسيده است و افزود: کاری که در مجلس هفتم برای تصحيح، تکميل و تصويب اين قانون صورت گرفت، يکی از افتخارات اين مجلس است، اما مسلما هر مديری برنامه‌هايی در نظر دارد که در پايان مسووليت خود وقتی به عقب برمی‌گردد ممکن است احساس کند ای کاش می‌توانست آنها را هم به انجام برساند.

وی اظهارداشت: اصلاح آيين‌نامه‌ی مجلس، يکی از اموری بود که بنده علاقه‌مند بودم قبل از پايان مجلس هفتم صورت بگيرد؛ چون در چهار سال در مقام مجری اين آيين‌نامه احساس کردم که اين آيين‌نامه احتياج به اصلاح دارد و برخی مشکلات مجلس ناشی از مشکلات آيين‌نامه است و بعد ديگری که مايل بودم در مجلس هفتم در آن پيشرفت بيشتری بکنيم ،سامان دادن به جنبه‌ی نظارتی وظايف نمايندگان بود.

رييس قوه‌ی مقننه درادامه با بيان اين‌که در مجلس ششم احساس کرده بودم که ساز و کارهای قانونی و تشکيلات اداری برای اعمال جنبه‌ی نظارتی مجلس بسيار ضعيف است، آن را اصلا قابل مقايسه با بعد قانون‌گذاری ندانست و افزود: بايد برای نمايندگان مجلس دو کفه‌ی قانون‌گذاری و نظارت، همسنگ باشد؛ در حالی که نظارت بسيار ضعيف است. من در مجلس هفتم شخصا قدم‌هايی در اين راه برداشتم که يکی از آنها تشکيل هيات عالی نظارت و پيشنهاد تغييرات نمودار سازمانی مجلس بود که تا حدودی انجام شده ولی ناقص است.

حدادعادل در ادامه با بيان اين‌که هر مسووليتی بالاخره يک نهايتی دارد، گفت: فرض کنيد مديريت من در مجلس چهار سال ديگر هم ادامه می‌يافت، به هر حال بايد به انتها می‌رسيد و هر اتفاقی که آن روز می‌خواست بيافتد، امروز می‌افتد. اين تحولات در عالم سياست طبيعی است. مهم اين است که به وظيفه‌ی خود عمل کنيم. بقيه هرچه پيش آيد قابل تحمل است.

وی خاطرنشان کرد: اگر يک نگرانی داشته باشم اين است که آيا توانسته‌ام در وظيفه‌ی خودم به عهدی که با خدا بسته بودم عمل کنم. در عين حال بايد بدانيم که نه ماندن خيلی باعث خوشحالی بايد باشد و نه رفتن بايد باعث تاسف باشد.

رييس مجلس هفتم درخصوص طرح تثبيت قيمت‌ها به عنوان يکی از طرح‌های اساسی مجلس هفتم اظهار داشت: اين طرح، تصميمی بود که نمايندگان مجلس هفتم در برابر اقدامات پيش‌بينی شده در قانون برنامه چهارم گرفتند. مطابق قانون برنامه، بنزين می‌بايست در سال اول اجرای آن يعنی سال ۸۴ حداقل به ليتری ۲۵۰ تومان برسد. نمايندگان معتقد بودند چنين اقدامی تورم‌زا است و فشار بر مردم کم‌درآمد وارد می‌کند. بر اين اساس برای مدت کمتر از يک سال قيمت ۹ قلم کالا را در انتقال از يک بودجه به بودجه‌ی ديگر ثابت نگه داشتند.

وی با بيان اين‌که اين طرح موقت بود، به تلاش‌های مجلس هفتم جهت وارد نشدن فشار بر مردم در اثر افزايش ناگهانی و سريع قيمت‌ها اشار کرد و افزود: در مجموع در مجلس هفتم از نظر برنامه‌های اقتصادی با اين مشکل روبه‌رو بوديم که دولت در ابتدای امر يک سياست انبساطی در بودجه داشت و مجلس خلاف جهت دولت به سياست انقباظی معتقد بود. يکی از مشکلات مجلس هفتم در تعامل با دولت، در عرصه‌ی اقتصادی، تفاوت دو ديدگاه بود که نمونه‌ی آن را در بودجه‌ی سال ۸۵ شاهد بوديد.

حدادعادل افزود: دولت مايل به افزايش بودجه‌ی عمرانی بود و مجلس رای به محدود کردن آن داشت. دولت می‌گفت می‌خواهم خدمت بيشتری بکنم و مجلس می‌گفت اين امر به افزايش نقدينگی منجر می‌شود. دولت اين را نمی‌پذيرفت. البته بعدها دولت هم به اين واقعيت اعتراف کرد و حالا همه دنبال چاره هستند.

وی در پاسخ به سوالی که به سخنان خطيب جمعه‌ی هفته‌ی گذشته‌ی تهران درخصوص مجلس اشاره داشت، گفت: خطيب جمعه، جهات مثبت مجلس هفتم را نيز ذکر کردند و نگفتند که مجلس هفتم مجلس خوبی نيست، گفتند اين يک اشکال را هم دارد و البته درست هم گفتند.

رييس مجلس هفتم ادامه داد: بارها گفته‌ام يکی دو بار که مجلس به دليل عدم حضور نمايندگان تشکيل نشد، من با تاسف برخورد کردم. البته اين اتفاق در مجالس گذشته نيز افتاده ولی خوب نيست.

به گفته‌ی وی، برای جلوگيری از اين اتفاق، علاوه بر توصيه‌ها به نمايندگان تمهيداتی پيش‌بينی شده است از جمله نصب دستگاه‌های راهگشا در ورودی صحن علنی که با به کار افتادن اين دستگاه‌ها در آغاز مجلس هشتم اميدواريم اين مشکل از حدنصاب افتادن مجلس کمتر شود.

وی درخصوص پاسخ قوه‌ی قضاييه درباره‌ی گزارش تحقيق و تفحص از اين قوه نيز اظهارداشت: ای کاش قوه‌ی قضاييه اين وقتی را که صرف کرده برای تهيه‌ی اين پاسخ، در طول سه سالی که اين تحقيق و تفحص در جريان بود اين وقت را صرف می‌کرد. اگر قوه‌ی قضاييه عنايت بيشتری به اين درخواست مجلس می‌کرد اين تحقيق و تفحص بهتر انجام می‌شد و نتيجه‌ی آن برای کشور، مجلس و قوه‌ی قضاييه مفيدتر بود و اين گله‌ها نيز پيش نمی‌آمد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حدادعادل همچنين در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که چرا به جای طرح تثبيت قيمت‌ها، افزايش پلکانی قيمت‌ها را به‌ويژه در مورد بنزين انجام نداديد؟ گفت: قانون برنامه، نرخ بين‌المللی را برای بنزين پيش‌بينی کرده بود و اين‌که طبق روال گذشته سالی ۱۰ درصد به قيمت بنزين اضافه شود عمل به قانون برنامه نبود. در عين حال تجربه هم ثابت کرده بود که وقتی اين ۱۰ درصد را به بنزين اضافه می‌کنيم، به اين بهانه قيمت‌های ديگر نيز افزايش پيدا می‌کند و در عين حال اين امر درآمدی را به دولت اضافه نکرده و از حجم ترافيک نمی‌کاهد و فقط منجر به گرانی می‌شود.

رييس مجلس هفتم در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که چه نمره‌ای به قوايی که با آنها کار کرده‌ايد می‌دهيد؟ گفت: بهتر است من به دولت يا قوه‌ی قضاييه نمره ندهم. الان وقتی است که ديگران به من نمره بدهند و من انتظار دارم که بدانم ملت چه نمره‌ای به دوره‌ی چهار ساله‌ی مسووليت من می‌دهند. البته معتقدم که مردم تهران با رای بالايی که به من دادند نمره‌ی قبولی به من داده‌اند. اميدوارم باز هم بتوانم در خدمتگزاری به مردم موفق باشم.

حدادعادل در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين‌که آقای الهام گفته است مجلس هفتم بيشترين سنگ‌اندازی را در راه دولت داشته، در اين راستا شما چه توصيه‌ای به آقای لاريجانی در نحوه‌ی تعامل با دولت می‌کنيد؟ گفت: آقای لاريجانی می‌دانند چگونه با دولت تعامل کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که معاون وزير نفت گفته است بودجه‌ای که مجلس برای بنزين داده حداکثر تا مرداد تمام می‌شود، اظهار داشت: راه اين است که اصلاحيه‌ی بودجه بياورند و استدلال کنند و در صورتی که مجلس را قانع کردند از مجلس مصوبه بگيرند. راه، بن‌بست نيست و توصيه می‌کنم که برای حل اين مشکلات از راه‌های پيش‌بينی شده در قانون پيروی کنند.

رييس مجلس هفتم در پاسخ به سوالی درباره‌ی اختلاف نظرات ميان اصولگرايان گفت: اختلاف در عالم سياست امری طبيعی است. خوشبختانه اين اختلافات به اندازه‌ای نبود که از وحدت اصولگرايان در انتخابات جلوگيری کند.

حدادعادل اظهار اميدواری کرد که اصولگرايان همان‌طور که در انتخابات وحدت داشتند، در طول مجلس هشتم وحدت بيشتری داشته باشند و اين به سود مردم و کشور باشد.

رييس مجلس هفتم همچنين اظهار اميدواری کرد که رسانه‌ها همان‌گونه که با مجلس هفتم مهربان بودند، با مجلس هشتم نيز مهربان باشند و در انتقال مطالب، فقط نقطه ضعف‌ها را نبينند و ضعف‌ها و قوت‌ها را بزرگنمايی نکنند.

وی گفت: يکی از موفقيت‌های خود را ايجاد بزرگراه همواری می‌دانم که در مجلس هفتم بين مجلس و رسانه‌ها ايجاد شد.

حدادعادل در حاشيه‌ی اين کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه‌ی الکوثر مبنی بر اين‌که آيا تغييرات در مجلس در روابط کشور با مجالس کشورهای عربی تاثيرگذار است يا خير؟ اظهارداشت: تغييرات مديريت در مجلس در اين رابطه تاثيری ندارد. در عين حال آقای لاريجانی تجربه‌ی خوبی به جهت حضور در شورای امنيت ملی دارند و در اداره‌ی مجلس نيز طبعا از اين تجربه استفاده می‌کنند.

Copyright: gooya.com 2016