سه شنبه 9 خرداد 1385

گفتگوي رادیو صدای آمریکا با خسرو کردپور در رابطه با تحصن دانشجویان دانشگاه ارومیه (بخش اول)

آقای کردپور لطفا" ما را در جریان جزئیات تحصن دانشجویان دانشگاه ارومیه قرار دهید؟

بله باید خدمت شنوندگان عزیز عرض کنم در پی انتشار کاریکاتور و مطلبی در شماره روز جمعه بیست و دوم اردیبهشت در روزنامه ایران، دانشجویان دانشگاه ارومیه با اعتراض و تحصن و ترتیب دادن تریبون آزاد، این اقدام را محکوم کردند.
دراین اعتراضات که روز سه شنبه با مجوز رسمی ، در محل این دانشگاه برگزار شد، بنا به دستور ریاست دانشگاه کلیه کلاس ها به حالت تعطیل در آمد و دانشجویان برای انعکاس اعتراض خوداز خبرگزاری ها نیز دعوت به عمل آوردند.
مراسم در محوطه ی دانشکده ی کشاورزی و با حضور نمایندگان تشکل های دانشجویی، اساتید و معاونت های دانشگاهی برگزار شد و حدود 2500 نفر در آن شرکت داشتند . در این مراسم یکی از سخنرانان با بیان گوشه ای از مظلومیت های مردم آذربایجان و آنچه در حق مردم آذربایجان و اسطوره هایی مثل بابک و ستارخان تا کنون اعمال شده، گفت : آنقدر نگفتیم و دست روی دست گذاشتیم و دندان به دندان فشردیم که امروز ما را سوسک خطاب می کنند .
سخنران دوم آقای احمد یاشا، ضمن قرائت اشعاری به زبان ترکی، دشمنان آذربایجان را خطاب قرار داده، گفت : نفرین بر کسانی که از حق می گویند و خود بزرگترین ناقض آنند. وی ادامه داد : درد را به که باید گفت ؟ ما هیچگاه نمی گوییم از دیگران برتریم ،در مسلک و در راه ما همه ی قومیت ها و ملت ها دوستند؛ اما سخنی داریم؛ ما هم انسانیم، زبان و خانه ای داریم، انسانیم، حقی داریم و نژادی و اصالتی؛ ما به خاک خودمان مدیونیم و بایداین دین را بپردازیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: اگر ما امروز در برابر ظلمی که به ما می شود چشمانمان را ببندیم ،فردا درتاریخ ودربرابر فرزندانمان رو سیاه خواهیم بود. وی ادامه داد : ما هنوز در حسرت مانده ایم که موسیقی خودرا از صدا وسیمای خودمان بشنویم .
وی با اشاره به تاریخ این توهین ها و حرمت شکنی ها ، به نظرسنجی سازمان صدا و سیما در زمان لاریجانی اشاره کرد و گفت: در آن زمان در ارگان صدا و سیما نظر سنجی به عمل آمد، شما خودتان قضاوت کنید. سؤال ها اینگونه بودند: در عاشورا و تاسوعا حاضرید با ترک ها عزاداری کرده و همراه آنان سینه بزنید؟ آیا حاضرید با یک ترک همسایه شوید؟ آیا حاضرید هم اتاقی تان ترک باشد؟ آیا در محدوده ای که ترک هست خانه می خرید؟ حاضرید در یک شهر ترک زبان زندگی کنید؟ وی سپس رو به دانشجویان کرد و گفت: مگر اینجا جنگل است که اینها اینگونه برخورد می کنند؟ بعد که مسأله لو رفت و در دانشگاه ها تجمع شد، گفتند که این پرسشنامه و برنامه سازی ها از طرف بیگانگان طراحی شده است. این سخنران در ادامه اشاره ای به تیم فوتبال کشورمان کرد و گفت: حتی برای تیم ملی هم نام ستارگان پارس گذاشته اند؛ آیا این تیم فقط متعلق به فارسی زبانان است؟ وی ادامه داد: در این کشور ترک و کرد ،عرب و لر و ترکمن و... همگی حق زندگی دارند؛ چه توقعی می توان داشت وقتی احمدی نژاد در پیام تبریک نوروز، عید را فقط به پارسی زبانان تبریک گفت. وی در ادامه گفت: ما در این کشور خون داده ایم، تا کی باید بترسیم؟ از چه کسی بترسیم؟ باید حرفمان را امروز بگوییم وگر نه فردا باید نوکر آنان باشیم.

Copyright: gooya.com 2016