پنجشنبه 4 خرداد 1385

نشست "‪ "۵+۱‬در لندن پايان يافت، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۳/۰۳‬

نمايندگان پنج كشور عضو ثابت شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان موسوم به "‪ "۵+۱‬شامگاه چهارشنبه به جلسه خود با دستور كار بررسي پيشنهاد تروييكاي اروپايي براي حل چالش برنامه هسته‌اي ايران پايان دادند.

وزارت خارجه انگليس ميزبان اين گردهمايي در اطلاعيه‌اي كوتاه بدون اشاره به محتواي مذاكرات امروز، اين نشست را كه در پشت درهاي بسته برگزار شد، "سازنده و اميدواركننده " توصيف كرد.

اين وزارتخانه اعلام كرد: مذاكرات سازنده و باارزشي انجام شده و پيشرفت به دست آمده اميدواركننده است . اين مذاكرات بيانگر نگراني مشترك بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي ايران و مسايل مهم آن بود.

با اينحال برخي گزارشهاي غيررسمي از ناكامي نشست لندن براي جلب توافق شركت‌كنندگان با توجه به حل نشدن اختلافها ميان كشورهاي شركت‌كننده و تقسيم‌بندي نشست امروز به سه جناح جناح اروپا، آمريكا و روسيه بعلاوه چين حكايت دارد.

كاربرد عبارت "كارهاي مقدماتي در روزهاي آينده ادامه خواهد يافت" در اطلاعيه امروز وزارت خارجه انگليس، احتمال صحت اين گزارشها را تقويت مي‌كند.

در اطلاعيه وزارت خارجه انگليس آمده است: مديران سياسي (حاضر در نشست لندن) اكنون به پايتخت‌هاي خود گزارش خواهند كرد، از جمله اين موارد پيشنهاد ملاقات وزيران (خارجه) در آينده نزديك براي اخذ تصميم نهايي خواهد بود.

يك سخنگوي وزارت خارجه انگليس پيشتر در گفت‌وگو با ايرنا اختلاف نظر ميان پنج عضو دايمي شوراي امنيت و آلمان را درباره پيشنهادهاي تروييكاي اروپايي تاييد كرده بود.

روزنامه "فايننشال تايمز" چاپ لندن نيز امروز (چهارشنبه) از اختلاف ميان هيات حاكمه آمريكا بويژه ميان "كاندوليزا رايس" وزير خارجه و "ديك چني" معاون رييس جمهوري اين كشور درباره نحوه برخورد با چالش برنامه هسته‌اي ايران خبر داده بود.

با اينحال مفاد پيشنهادهاي انگليس، فرانسه و آلمان كه نشست لندن كار بررسي آن را برعهده داشت، هنوز به صورت رسمي علني نشده است.

از دو هفته پيش رسانه‌هاي غربي به گمانه‌زني درباره موارد تشويقي و تنبيهي پيشنهادي جديد اروپا پرداختند و از جمله به همكاري اروپا با ايران در زمينه راه‌اندازي راكتورهاي اتمي آب سبك به ازاي توقف فعاليت غني‌سازي اورانيوم اشاره كردند.

لندن اين گمانه‌زني‌ها را "غيردقيق و خام" توصيف كرده است.

"مارگارت بكت" وزير خارجه انگليس روز چهارشنبه در لندن گفت كه كشورش به دنبال يافتن "راهي با ارزش" براي ايران به منظور متقاعد ساختن تهران به توقف برنامه غني‌سازي هسته‌اي است.

وي در مصاحبه مطبوعاتي و در پاسخ به سوالي درباره پيشنهادهاي انگليس، فرانسه و آلمان در اين زمينه افزود: نظر ما روشن است. ما قصد درگيري با ايران را نداريم.

بكت با خودداري از تشريح مفاد پيشنهادهاي تروييكاي اروپايي گفت: فكر مي‌كنيم مواردي وجود دارد كه مي‌توان به ايران پيشنهاد داد.

اروپايي‌ها و آمريكا اين گونه تبليغ كرده‌اند كه ارايه اين پيشنهادها آخرين فرصت براي تهران است كه در برنامه هسته‌اي خود با غرب سازش كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اروپايي‌ها در حالي به آزمايش ارايه پيشنهاد به ايران دست زده‌اند كه در گذشته اين كار را تجربه كرده و پيشنهادهايي را در قبال توقف حق قانوني ايران در غني‌سازي اورانيوم ارايه داده بودند.

تهران با تاكيد بر حق خود در چارچوب مقررات بين‌المللي، از اين موارد استقبال نكرده است.

نشست امروز لندن قرار بود جمعه گذشته برگزار شود، اما با توجه به تداوم اختلاف اعضا و آنچه كه تكميل نبودن پيشنهادهاي انگليس، فرانسه و آلمان اعلام شد، برگزاري آن تا امروز به تعويق افتاد.

اين نشست كه در سطح مديران سياسي وزارتخانه‌هاي خارجه برگزار شد، پس از ناكامي قطعنامه پيشنهادي انگليس و فرانسه با حمايت آمريكا در شوراي امنيت و ناكامي وزيران خارجه اين كشورها در رسيدن به توافقي در قبال برنامه اتمي ايران، در دستور كار غرب قرار گرفت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست "‪ "۵+۱‬در لندن پايان يافت، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016