پنجشنبه 28 اردیبهشت 1385

ولايتي: شرايط مذاكره با آمريكا برابر و محترمانه نيست، فارس

خبرگزاري فارس:علي اكبر ولايتي وزير خارجه پيشين گفت كه به مصلحت ايران نيست وارد مذاكره اي با آمريكا شود كه داراي شرايط برابر و احترام متقابل نيست.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس،‌‏ ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل امروز در چهارمين همايش سراسري چكاد آزادانديشان كه در سالن اجتماعات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد،با اشاره به چشم‌‏انداز 20 ساله ايران كه بر اساس آن،كشورمان به يك قدرت منطقه‌‏اي تبديل خواهد شد،تصريح كرد:دستيابي به اهداف اين چشم‌‏انداز بدون شناخت منطقه اي كه كشور در آن واقع شده است،ميسر نيست.
وي با بيان اينكه امروز در دنيا هيچ كشوري از همكاري منطقه‌‏اي بي‌‏نياز نيست، گفت:اما اكنون نياز بيشتري به همكاري‌‏هاي مختلف با همسايگان،احساس مي شود زيرا دولت‌‏ها در هر سطحي از اقتدار كه باشند،به تنهايي امكان تامين همه نيازمندي‌‏هاي خود را ندارند.
ولايتي با بيان اينكه وابستگي بين كشورها با گذشت زمان بيشتر مي‌‏شود،افزود: توسعه ارتباطات و افزايش تبادل اطلاعات و نيازمندي كشورها به اطلاعات روز، باعث شفاف شدن مرزها شده و ملت‌‏ها امكان اينكه سرنوشت خود را از ديگران جدا كنند،ندارند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اين ارتباطات مي‌‏تواند تهديدزا يا فرصت‌‏زا باشد،اظهار داشت:اگر در كشوري بي‌‏تدبيري صورت پذيرد،نفوذپذيري مرزها تهديدي براي آن كشور خواهد ‌‏شد.
مشاور مقام معظم رهبري اتحاديه اروپا را نشات گرفته از اتحاديه اقتصادي با عنوان اتحاديه زغال و فولاد دانست و گفت: پس از جنگ جهاني دوم و به دليل دو قطبي شدن جهان،در كنار اتحاديه‌‏هاي اقتصادي،اتحادهاي نظامي نيز به وجود آمد اما پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي،جهان دچار سرگرداني بلوك‌‏بندي سياسي شد و تا امروز هم اين وضعيت ادامه دارد و آمريكايي‌‏ها تلاش مي كنند تا جهان را همچنان نظامي نگه دارند.
ولايتي به موقعيت استراتژيك منطقه خاورميانه اشاره كرد وافزود:اين منطقه حساس‌‏ترين منطقه دنياست و هر كشوري با هر قدرتي دوست دارد كه در اين منطقه حضور داشته باشد و اين به لحاظ وضعيت منطقه و انرژي آن است.
مشاور مقام معظم رهبري،همسايه‌‏داري را به رغم بهره‌‏هايي كه دارد،كار مشكلي دانست و اظهار داشت:ايران موقعيتي استراتژيك دارد و با 15 كشور دنيا همسايه است.
اين استاد دانشگاه فرهنگ ايراني را فرهنگ قديمي و تاثيرگذار در منطقه برشمرد و تصريح كرد:مرزهاي فرهنگي ايران بسيار گسترده است و ما مي‌‏توانيم از اين فرهنگ در جهت گسترش روابط با همسايگان استفاده كنيم.
وي با اشاره به نفوذ سياسي ايران در منطقه گفت: اهدافي كه در حوزه‌‏هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي، نظامي و امنيتي در چشم انداز براي ما ترسيم شده است،هم‌‏اكنون در حوزه سياسي به دست آمده است زيرا هيچ كشوري به اندازه ايران در منطقه تاثير گذار نيست.
ولايتي با بيان اينكه استفاده از اين امكانات منافع كشور را تامين مي‌‏كند،گفت: جهاني شدن بدون تعريف ارتباط هاي منطقه‌‏اي امكان‌‏پذير نيست.
وي يكي از اولويت‌‏هاي خارجي را شركت در شوراي همكاري خليج فارس حتي به صورت عضو ناظر ذكر كرد و گفت: بايد بتوانيم با همسايگان خود اتحاديه‌‏هاي اقتصادي تشكيل دهيم تا علاوه بر همكاري‌‏هاي اقتصادي از نظر امنيتي نيز مشكلي براي ما ايجاد نشود و به همين دليل بايد تنش‌‏زدايي كنيم.
وي با اشاره به ظرفيت‌‏هاي انرژي كه ايران در اختيار دارد،گفت: پيوندهاي منطقه‌‏اي در زمينه انرژي مي‌‏تواند امنيت ملي ما را تضمين كند و به همين دليل بايد سياست منطقه‌‏اي خود را تقويت كنيم.
مشاور مقام معظم رهبري درباره مذاكره با آمريكا گفت: هيچ زماني مانند امروز ابزارهاي ما براي چانه‌‏زني قوي نبوده است زيرا نفوذي كه امروز در عراق و فلسطين داريم هيچ زمان نداشتيم و ارتباطات ما با همسايگان نيز امروز بسيار قوي تر از قبل است.
ولايتي با بيان اينكه قدرت منطقه‌‏اي ما امروز بيشر از گذشته است،تصريح كرد: ما در دوره‌‏هاي مختلف به مذاكره با آمريكا نه نگفتيم اما مذاكره شرايط برابر مي‌‏خواهد و گرنه آن كه دست بالا دارد به كشور ضعيف‌‏تر خواسته‌‏هاي خود را تحميل مي‌‏كند.
وي با اشاره به مذاكرات چند جانبه با حضور ايران و آمريكا بر سر موضوع افغانستان گفت: در آن زمان آمريكا از مذاكره خارج شد و گفت تا وقتي ايران شرايط ما را نپذيرد ما مذاكره نمي‌‏كنيم اما اكنون آمريكا درخواست مذاكره كرد و ما نپذيرفتيم تا وقتي مسوولان عراقي از ما خواستند اما باز هم پس از پذيرش ايران، آمريكا عقب نشست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مشاور مقام معظم رهبري افزود:بنابراين به مصلحت نيست كه ما وارد مذاكره‌‏اي شويم كه شرايط برابر و احترام متقابل در آن وجود ندارد.
اين استاد دانشگاه به فشارهايي كه در گذشته در داخل كشور براي رابطه با طالبان و عدم حمايت از جبهه شمال افغانستان وجود داشت اشاره كرد وافزود:اكنون در عراق و افغانستان كساني حاكمند كه از دوستان ما هستند.
وي درباره نامه احمدي‌‏نژاد به بوش گفت: اين كار جزو كارهاي معمول در ديپلماسي دنياست و نبايد درباره اين نامه دچار افراط و تفريط شويم، وي پيامي داده و نظر ايران را گفته است اما همه چون انتظار داشتند ببينند كه چنين نامه‌‏اي حاوي چه موضوعاتي است به سرعت در دنيا پخش شد كه از اين جهت مثبت است.
ولايتي ادامه داد: اين نامه تاثير خود را گذاشته است و چندان مهم نيست كه آمريكا به اين نامه پاسخ دهد يا ندهد.
وي با بيان اينكه تجزيه عراق بر خلاف مصلحت ايران است،اظهار داشت:در حال حاضر امكان تجزيه عراق چندان زياد نيست اما يكپارچگي بدون درگيري نيز به اين زودي ها امكان‌‏پذير نيست.
مشاور مقام معظم رهبري درباره نفع آمريكا از يكپارچگي عراق گفت: آمريكا با يك حكومت مقتدر مركزي راحت‌‏تر كنار مي‌‏آيد ضمن اينكه اگر حمايت بيش از حدي نيز از كردها بكند با تركيه كه مي تواند يك متحد قوي برايش باشد،مشكل پيدا خواهد كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ولايتي: شرايط مذاكره با آمريكا برابر و محترمانه نيست، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016