چهارشنبه 27 اردیبهشت 1385

بيانيه‌ نشست اتحاديه اروپا و شوراي همكاري خليج فارس: نسبت به فعاليت هسته‌يي ايران و تاثيرات زيست محيطي آن نگراني وجود دارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان


كشورهاي عضو اتحاديه‌ي اروپا و شوراي همكاري خليج فارس در پايان نشست مشترك‌شان از ايران خواستند تا تمامي قطعنامه‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي را به طور كامل اجرا كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نوشته‌ي روزنامه دارالخليج - چاپ امارات متحده عربي - در بيانيه‌ي پاياني اين نشست كه به رياست عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات و رييس دوره‌يي شوراي همكاري خليج فارس و اورسلا پلاسنيك، وزير امور خارجه اتريش و رييس دوره‌يي اتحاديه‌ي اروپا برگزار شد، طرفين مدعي شدند كه از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و تاثيرات آن بر محيط زيست نگراني دارند.

وزير امور خارجه امارات نيز در آغاز اين نشست در سخناني بار ديگر ادعاهاي كشورش را در خصوص جزاير سه گانه‌ي ايراني تكرار كرد و افزود: اين مساله از مهم‌ترين مسايل مورد توجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس است و اين جزاير را جزو حقوق امارات مي‌دانند.

وي از كشورهاي اتحاديه اروپا و حاشيه‌ي خليج فارس خواست تا از ايران بخواهند از طريق ديپلماتيك و انجام مذاكرات مسالمت‌آميز و يا ارجاع اين پرونده به دادگاه عدالت بين‌المللي اين موضوع را حل كند تا از آنچه وي آن را «ورود منطقه به بحران وبي‌ثباتي بيشتر» خواند، جلوگيري شود.

وزير خارجه‌ي امارات همچنين با ادعاي نگراني از برنامه‌هاي هسته‌يي ايران به ويژه آنچه آن را خطر نشت آلودگي‌هاي هسته‌يي آن خواند، چنين امري را فاجعه‌اي بزرگ براي محيط زيست منطقه و آب‌هاي خليج‌فارس تلقي كرد و از ايران خواست تا تضمين‌هاي بيشتري را براي جلوگيري از وقوع «اين فاجعه عظيم» ارايه دهد.

وي در خصوص تحولات عراق اظهار داشت: كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس خشونت‌ها و ادامه اعمال جنايتكارانه در اين كشور را محكوم مي‌كنند و اميدوارند با تكميل روند سياسي و تشكيل دولت متحد ملي با حضور تمامي قشرهاي عراقي، امنيت، وحدت و ثبات به اين كشور بازگردانده شود و عراق بتواند به عنوان يك عضو فعال به جامعه و بين‌المللي بپيوندد.

وي همچنين از كشورهاي اتحاديه اروپا خواست تا به حمايت‌هاي خود از دولت عراق ادامه دهند.

وزير امور خارجه‌ي امارات در خصوص آنچه دخالت‌هاي گروه‌هاي خارجي در عراق خواند، مدعي شد: دخالت‌هاي خارجي در امور داخلي عراق به ويژه از سوي ايران تاثيرات منفي در اين كشور بر جاي مي‌گذارد و در ‌بي‌ثباتي و افزايش بحران در عراق نقش دارد.

وي با اشاره به تحولات فلسطين، احترام به نتايج انتخابات پارلماني كه موجب به قدرت رسيدن جنبش حماس شد را خواستار شد.

عبدالله بن زايد از گروه‌هاي فلسطيني نيز خواست تا با حفظ وحدت، خود را براي رويارويي با مراحل آينده و از سرگيري مذاكرات صلح و اجراي طرح نقشه‌ي راه آماده كنند.

وي همچنين حمايت جامعه بين‌المللي و ارايه كمك‌هاي انساني به مردم فلسطين را خواستار شد و تاكيد كرد: ‌ايجاد فضاي اختناق‌آور، موجب افزايش خشونت‌ها و نهايتا ناامني منطقه خواهد شد.

وي از تصميم كميته‌ي چهار جانبه مبني بر از سرگيري كمك‌هاي مالي به فلسطينيان استقبال كرد و آن را عامل تشويق ديگر كشورهاي جهان دانست.

وي بر ضرورت تلاش‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي جهت اجراي قطعنامه‌ي 1373 شوراي امنيت در زمينه مبارزه با تروريسم تاكيد كرد و بر موضع‌گيري ثابت كشورهاي خليج فارس مبني بر محكوم نمودن تمامي اشكال و گونه‌هاي تروريسم و ‌بي‌ارتباط دانستن و تلفيق تروريسم با دين اسلام تاكيد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير امور خارجه امارات همچنين در خصوص اوضاع لبنان، حفظ ثبات سياسي، امنيتي و اقتصادي اين كشور را مهم‌ترين خواسته كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس دانست و از طرف اروپايي خواست تا تمامي تلاش خود را جهت برقراري امنيت در اين كشور و تسريع در روند تحقيقات بين‌المللي در ارتباط با ترور رفيق حريري، نخست وزير اسبق لبنان به كار گيرد.

از سوي ديگر در بيانيه پاياني اين نشست نيز طرفين در خصوص درگيري‌هاي مرزي، مبارزه با تروريسم بين‌المللي، تجارت اسلحه، توسعه سلاح‌هاي كشتار جمعي و هر آنچه كه امنيت منطقه و جهان را تهديد كند به توافق رسيدند.

كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و اتحاديه اروپا همچنين بر ضرورت احترام به حقوق بشر و همكاري مشترك جهت رسيدن به يك پيمان بين‌المللي جامع در خصوص مبارزه با تروريسم تاكيد كردند.

اعضاي اين نشست احترام به ارزش‌هاي مشترك جهان از جمله حقوق بشر و اصول دموكراسي را عنصري مهم در روابط دو طرف دانستند و از طرح توسعه و گفت‌وگوي تمدن‌ها و اديان استقبال كردند.

در بيانيه پاياني اين نشست، طرفين بر موضع‌گيري مشترك خود در زمينه مخالفت با هر گونه تغييردر مرزهاي تعيين شده سال 1967 كه مورد توافق فلسطين و اسراييل بوده، تاكيد كرده و حمايت از اجراي طرح نقشه راه و ايجاد راهكارهاي بين‌المللي جهت تضمين ارايه و كمك به فلسطينيان را ضروري دانستند.

Copyright: gooya.com 2016