سه شنبه 26 اردیبهشت 1385

كروبي: مصباح هيچ‌گاه براي رياست خبرگان مطرح نبوده است، ايسنا

- مجلس بهترين مرجع نظارت بر انتخابات شوراهاست
- صلاحيت خبرگان را حوزه‌ها تاييد كنند



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مهدي كروبي با بيان اين كه نامزد انتخابات خبرگان نمي‌شود، در عين حال بر حضور جدي حزبش در اين انتخابات تاكيد كرد. وي هم‌چنين معتقد است كه بررسي صلاحيت خبرگان بايد به حوزه‌هاي علميه سپرده شود.

دبير كل حزب اعتماد ملي و رييس مجلس ششم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، هم‌چنين درباره مباحث مطرح‌شده مبني بر واگذاري نظارت انتخابات شوراها از مجلس به شوراي نگهبان‌ گفت: اظهارنظري شده كه من آن را قبول ندارم، البته معلوم نيست مجلس چنين پيشنهادي را تصويب كند. برخي از آقايان محترم در اين ارتباط مطالبي را فرموده‌اند، ولي فكر نمي‌كنم كه مجلس با اين كار موافقت كند.

كروبي با بيان اين‌كه اين وظيفه‌اي است كه به مجلس واگذار شده و در دوره‌ي پنجم مجلس به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري و در دوره‌ي ششم نيز با حضور وي انجام شد، گفت: اين در حاليست كه در دوره‌ي پنجم، اكثريت نمايندگان مجلس اصول‌گرا و در دوره‌ي ششم، اصلاح‌طلب بودند.

وي درباره اين‌كه آيا مجلس سازوكارهاي مناسب براي نظارت را دارد نيز گفت: اگر مجلس بخواهد نظارت كند، سازوكارهاي مناسب را دارد، اما اگر بخواهد حاكميت كند و هر كسي را بخواهد دربياورد، ندارد.

كروبي تاكيد كرد: مجلس بهترين جا براي نظارت بر انتخابات شوراهاست.

دبيركل حزب اعتماد ملي هم‌چنين درباره‌ي احتمال حضورنيافتن آيت‌الله مشكيني در انتخابات خبرگان آينده، با توجه به وضعيت جسمي وي، ضمن آرزوي بهبودي كامل براي او و حضور مجددش در جمع خبرگان گفت: اميدواريم آيت‌الله مشكيني همانند گذشته در خبرگان چهارم رياست اين مجلس را به عهده بگيرد.

وي در عين‌حال رياست هر مجلسي را وابسته به تركيب آن دانست و ادامه داد: با توجه به اين قضيه بايد منتظر باشيم كه پس از انتخابات مشخص شود در اين خبرگان چه گرايشي غالب است؛ چرا كه طبيعتا تركيب مجلس تعيين مي‌كند چه كسي رياست آن را به عهده بگيرد.

كروبي در ادامه اظهار داشت: اگر آيت‌الله مشكيني صلاح نداند در اين دوره‌ي مجلس خبرگان حضور داشته باشد، پيش‌بيني مي‌كنم آقاي هاشمي رفسنجاني كه سال‌ها نايب‌رييس مجلس خبرگان بوده و سوابق ديگري از جمله عضويت شوراي انقلاب، رياست مجلس شوراي اسلامي و رياست‌جمهوري را دارد، در اين پست قرار گيرد.

رييس سابق مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين درباره‌ي احتمال سپردن رياست مجلس خبرگان به آيت‌الله مصباح يزدي كه بعضا از سوي برخي صاحبنظران مطرح مي‌شود، گفت: حقيقتا در اين زمينه نمي‌دانم چه بگويم. اما آقاي مصباح هيچ‌گاه مطرح نبوده و حتي عضو هيأت رييسه مجلس خبرگان هم نبوده؛ لذا نمي‌دانم چقدر احتمال دارد ايشان در اين سمت قرار گيرد. البته بهتر است روي افراد فعلا خيلي تكيه نشود و تنها بر روي برگزاري يك انتخابات آزاد تكيه شود تا يك رقابت جدي را شاهد باشيم. اگر شيوه‌ي معمول بررسي صلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان در اين دوره اعمال نشود و افراد آزادانه وارد اين مجلس شوند، پس از آن با خواست خود رييس اين مجلس را انتخاب مي‌كنند.

دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز كه پيشتر نامه‌اي را به رييس مجلس خبرگان در باب تغيير مرجع بررسي صلاحيت خبرگان نوشته است، با تأكيد بر اين‌كه بررسي صلاحيت خبرگان بايد به حوزه‌هاي علميه محول شود، اظهار داشت: آن مقطع كه بررسي صلاحيت‌ها به شوراي نگهبان سپرده شد، يك فضاي خاص حاكم بود، اما امروز اين مسووليت بر عهده خبرگان فعلي است كه اگر هم نمي‌خواهند اين مسووليت را به حوزه‌هاي علميه قم بدهند، راه حلي بگذارند براي اين‌كه يك انتخابات آزاد برگزار شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كروبي در پاسخ به اين پرسش كه علت كانديدانشدن وي در انتخابات خبرگان آتي چيست؟ گفت: بنده و هم‌چنين حزب اعتماد ملي در اين انتخابات حضور فعال خواهيم داشت و فهرست هم ارائه خواهيم داد، اما شخصا كانديدا نمي‌شوم.

وي در عين حال بر ضرورت حضور هاشمي رفسنجاني در خبرگان چهارم تأكيد كرد و گفت: ايشان در همه‌ي ادوار مجلس خبرگان حضور داشته و امروز نيز طبيعي است كه در اين عرصه حاضر شود.

كروبي هم‌چنين از گروهها و افراد خواست با اين قضيه معمولي و طبيعي برخورد كنند؛ چراكه غيرطبيعي و غيرعادي برخورد كردن نتيجه‌ي معكوس مي‌دهد.

دبيركل حزب اعتماد ملي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به نامه رييس‌جمهور به جورج بوش اظهار داشت: راجع به موضع‌گيري‌هاي آقاي احمدي‌نژاد، بنده نه مثبت و نه منفي، تاكنون اظهارنظر نكردم؛ چراكه ترجيح مي‌دهم در اين زمينه به عللي سكوت كنم و در آينده هم بنايم اين است كه در اين گونه زمينه‌ها اظهارنظر نكنم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كروبي: مصباح هيچ‌گاه براي رياست خبرگان مطرح نبوده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016