جمعه 22 اردیبهشت 1385

گزارش برگزاری جشن سده انقلاب مشروطیت ایران در کلن

شانزدهم اردیبهشت 1385 خورشیدی برابر با ششم ماه مه 2006 میلادی

با ستارخان

..........
نزدیکتر شدم
دیدم که زخم بازوی سردار، تازه است، شگفت آمدم
در او سراغ زخم کهن داشتم به پای
پرسان ز حال و حادثه تازه بانگ برآوردم
« بازوی انقلاب، سلامت باد
سردار را چه حادثه پیش آمده ست دیگر بار؟

..........
ستار گفت
« این پیش زخم حمله قزاقهای تازه مسلمان شیخ فضل الله است
وز چشمه های اول بازی ست

..........
ناگاه بغض دیر مانده بمبی ترکید
و چتر ارغوانی دودی شکفت روی سر ما
دیدم که زخم کهنه پایش دهان گشود، دهان می گشود
دیدم که خون تازه از اندامش می ریخت
از زیر پیرهن
وز برگ، برگ سبز درختان پارک اتابک
وز چشم های من

قسمتی از شعر با ستارخان سروده نعمت آزرم

برگزاری آیین سده مشروطیت در کلن با هدف شناساندن جنبش ملی مشروطیت ایران، آرمانهای دوران برآمد مشروطیت و پاسداشت کوشندگان آن انقلاب و همچنین شفاف کردن خواسته های بنیادین آن رستاخیز بزرگ صورت گرفته بود. خواسته هائی که پس از صد سال همچنان در دستور کار، و مخرج مشترک همه آزادی خواهان و پیکارگران بهروزی و سربلندی میهن ماست .

مراسم با سرود خاطره انگیز ای ایران و در سالن مجلل سارتوری با حضور هم میهنان از آلمان و دیگر کشورهای اروپائی آغاز شد. در پیشانی بلند سن بزرگ این سالن، تابلوی بزرگ و ابتکاری نقاش برجسته ایرانی مسرور اسماعیل لو - آمیزه ای از چهره های اساطیری و تاریخی ایران: رستم، آرش، امیرکبیر و مصدق بزرگ با چشمهای نگران و نافذش - در میان دو پرچم ایران با شیر و خورشید نصب شده بود. تابلوی زیبای دیگر وی دکتر مصدق را در حالت نشسته در احمدآباد نشان میداد.

خوشآمد گوئی و اعلام برنامه از سوی بهارک بهرام پور- به نشانه حضور نسل جوان در جنبش آزادی خواهی ایران - صورت گرفت. پس از آن آقای ارس عضو هیئت برگزار کننده آقای خیاطباشی، هنرمند شایسته را معرفی نمود و آقای خیاطباشی مدیریت برنامه جشن را عهده دار گردیدند. برنامه جشن با تکنوازی شورانگیز دف عباس بختیاری آغاز شد.

سپس ناصر رحیم خانی فعال سیاسی، پژوهشگر و عضو هیئت برگزاری جشن در سخنانی فشرده و پرمعنا اهمیت و ارزشهای تاریخی انقلاب مشروطیت در تاریخ ایران را تشریح کرد. وی تاکید کرد که انقلاب مشروطیت ایران به اعتبار قانونی کردن حقوق و ارزشهای انسانی، برای نخستین بار انسان ایرانی را در طول تاریخ درازدامنش دارای حقوق شهروندی کرد. افزون بر اینها انقلاب مشروطیت ایران در سرنوشت سیاسی بسیاری از کشورهای آسیا تاثیرگذار بوده است.

رشته سخن سپس به نعمت آزرم شاعر ملی ایران و عضو هیئت برگزاری جشن سده مشروطیت داده شد. وی دو شعر از سروده های خود به نامهای »با ستارخان و »بهار آزادی ایران« را رسا و پرشور به احترام کوشندگان انقلاب مشروطیت تا انقلاب 57 و انقلاب 57 تا به امروز قرائت کرد.

پاسداشت و گرامیداشت چهره های پژوهشگر و مورخ مشروطیت بخش بعدی برنامه این آیین ملی بود. آقای ارس از فرهیختگانی مانند احمد کسروی، علی اکبر دهخدا، ناظم الاسلام کرمانی، یحیی دولت آبادی، فریدون آدمیت، محمد علی همایون کاتوزیان‌، هما ناطق، ژانت آفاری، منصوره اتحادیه، باقر مومنی، خسرو شاکری، ماشاء الله آجودانی، جمشید بهنام و ... یاد نمود و سپاسمندی بعمل آورد. به عنوان سپاس نمادین، جام بلورین دهخدا به خانم دکتر ژانت افاری تخصیص یافته و جام بلورین کسروی تقدیم آقای دکتر باقر مومنی، که مهمان جشن بودند، گردید و ایشان نیز تشکر نمودند. خانم سهیلا ستاری مسئول سایت مشروطیت طی معرفی فشرده دکتر ژانت افاری، به خدمات فرهنگی ایشان در زمینه بررسی انقلاب مشروطیت و نقش زنان ایران در این انقلاب اشاره نمود، پژوهش های ایشان در این زمینه ها را برشمرد و از این پژوهشگر فرهیخته تجلیل کرد. بنا به خواست دکتر آفاری، خانم ستاری به نیابت ایشان جام بلورین دهخدا را دریافت نموده تا بعدا به ایشان تقدیم دارد.

ارائه رقصهای محلی و فولکلوریک ایران از سوی گروه رقص بهرام پور که در دو سه نوبت و با ابتکارهای ویژه انجام شد، یکی از فرازهای چمشگیر و موثر برنامه بود. در این میان تک رقصی بهارک بهرام پور و رقص عروسک نورانی با شعر جنتی عطائی به نام به من چه درخششی ویژه داشت.

صدای پرکشش خانم سیما با نوازندگی زبردستانه آقایان اسکندر آبادی و عارف در خواندن مرغ سحر و میرزا کوچک خان حس و تپش روزگار مشروطیت را به جشن آورد.

بخش دوم برنامه با معرفی اسفندیار منفردزاده - آهنگساز نامدار تصنیف های بیادماندنی مانند جمعه و موسیقی متن فیلمهائی مانند قیصر و داش آکل - آغاز شد. منفردزاده نگاشته نخستین طرح پیشنهادیش برای سرود آزادی را ارائه کرد. وی از همه شاعران و آهنگسازان برای تهیه نهائی سرود آزادی دعوت نمود. جزئیات پیشبرد این کار بزودی در سایت مشروطیت منتشر خواهد گردید.

آنگاه گزارشی از پیامهای رسیده از شخصیتهای فرهنگی سیاسی و نهادهای حمایت کننده از جشن سده انقلاب مشروطیت توسط آقای سلیمی عضو هیئت برگزارکننده به آگاهی حضار رسید. این پیامها از سوی شخصیتهائی چون سیمین بهبهانی بانوی غزل ایران، هیئت برگزاری سده مشروطیت در شیگاگو ، دکتر پرویز ورجاوند مسئول روابط عمومی جبهه ملی ایران در تهران، ابوالحسن بنی صدر نخستین رئیس جمهور ایران، اتحاد جمهوریخواهان ایران، سازمان فداییان خلق ایران - اکثریت، جبهه ملی ایران - آلمان، ازمانهای جبهه ملی ایران - آمریکا، سازمان جمهوری خواهان ملی ایران، فیلسوف گرانقدر منوچهر جمالی، حزب ملت ایران - شاخه اروپایی، کارگردان محبوب رضا علامه زاده، دکتر هوشنگ کشاورز صدر، نهضت مقاومت ملی ایران و سازمان همجنسگرایان ایرانی به سایت مشروطیت رسیده بودند.

موسیقی خاطره انگیز گروه پویا پایانبخش برنامه بزرگداشت سده مشروطیت ایران در کلن بود. برنامه ای که حدود 3 ساعت و نیم به درازا کشید و با تشویق های پرشور حاضران همراه بود .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفتنی است که به علت تنگنای وقت برشهائی از فیلم نمایشنامه امیرکبیر، کار ارزنده اکبر یادگاری، گزارش تصویری از انقلاب مشروطیت، تهیه شده توسط سایت مشروطیت، و فیلمی درباره زنان، از مراسم برگزاری اولین 8 مارس پس از انقلاب، مجال اجرا نیافتند.

در زمان قبل از شروع برنامه شرکت کنندگان به بازدید از نمایشگاه عکس مشروطیت که در خارج از سالن برپا شده بود و به خرید نوار و کتاب پرداختند.

هیئت برگزارکننده جشن سده انقلاب مشروطیت ایران که از ماهها پیش با اعلام در سایت مشروطیت و سایر رسانه ها مژده برگزاری این جشن و ضرورت تاریخی پرداختن به همه جنبه ها، دستآوردها، کامیابیها و ناکامیهای این جنبش ملی دوران ساز را با همگان درمیان نهاده بود، خرسند است که بنوبه خود در جلب توجه و استقبال هم میهنان از آیین بزرگداشت سده مشروطیت در سراسر فرامرزان، در اروپا و آمریکا تا کنون و در کنار دیگر گروههای برگزارکننده تا پایان سال 1385 خورشیدی، کوشا بوده است.

هیئت برگزاری جشن سده مشروطیت در کلن وظیفه خود میداند که از همه فرهنگورزان و هنرمندان و یاری دهندگان این آیین ملی، بویژه از کمک سایت مشروطیت و پردازنده آن خانم سهیلا ستاری سپاسگزاری کند. این سایت در شناساندن هرچه بیشتر مضمون انقلاب مشروطیت و در ایجاد پل ارتباطی بین آیینهای ملی سده مشروطیت در بسیاری از کشورها، که تا به پایان رسیدن آخرین آیین ملی در سده مشروطیت ادامه خواهد یافت، نقش مفیدی ایفا میکند.

هیئت برگزاری جشن سده مشروطیت در کلن همچنین از کلیه اشخاص، رادیوها، انجمنها و نهادهای حمایت کننده از بیانیه حمایتی، از مدیر صحنه و از شرکت کنندگان در این آیین ملی، از آنانیکه با پیامها، مقالات، سخنرانیها، مصاحبه ها و شرکت در میزگرد در روشن نمودن دستآوردها، کامیابیها و ناکامیهای این انقلاب بزرگ کوشا بودند، از رقصندگان، بازیگران تئاتر، نقاشان، عکاسها و شاعران که رخ نگاشتند و خاطره ها برافراشتند، از هنرمندانی که با موسیقی آذری، فارسی، گیلکی و حماسی آئین بزرگداشت را شادمان و پربار ساختند، صمیمانه تشکر مینماید.

امید که همه این تلاشها که پرتوی از همت زنان و مردان ایران زمین، از انقلاب مشروطه تا کنون است، در رشد و گسنرش جنبش ملی و دموکراسی خواهی موثر افتد و آرمانهای انقلاب مشروطه، مدرنیته، آزادی و استقلال و عدالت اجتماعی در ایران به بربنشیند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش برگزاری جشن سده انقلاب مشروطیت ایران در کلن' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016