پنجشنبه 21 اردیبهشت 1385

بررسی پیشنهاد جدید اروپا به ایران در بروکسل، آفتاب

آفتاب : خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که پیشنهادهای جدید سه کشور اروپایی به ایران تا به بعد از روز دوشنبه ارایه نخواهد شد. آقای سولانا " پس از دیدار با " کاندولیزا رایس " وزیر امورخارجه آمریکا در نیویورک گفته است که وزیران خارجه اروپایی روز دوشنبه در بروکسل پایتخت بلژیک گردهم می آیند و درباره پرونده ایران و پیشنهادهای جدید به تهران گفتگو می کنند.


با این حال آقای سولانا که برای شرکت در اجلاس 1+5 که با شرکت پنج قدرت دایم شورای امنیت و آلمان به نیویورک سفر کرده و هنوز در ایالات متحده به سر می برد، گفته است که این احتمال وجود دارد که نشست بروکسل نیز به نتیجه نهایی ختم نشود.

در همین حال و در وضعیتی که حتی مسئول سیاست خارجی اتحادیه نیز ارایه مشوق های تازه به ایران را در جلسه بروکسل قطعی نمی داند، کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد از تهران خواسته است به اقدام اروایی ها پاسخ مثبت بدهد.آقای عنان گفته که مهم است تهران با شفافیت بیشتر عمل کند و در نگاه پرخاشگرایانه خود تجدید نظر کند و در گفتگوها رو راست باشد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كاندوليزا رايس" وزير خارجه آمريكا پس از جلسه 1+5 در نیورک اعلام كرده بود كه قدرت‌هاي غربي، قبل از اعمال فشار براي اقدام جدي عليه ايران و ارايه مشوق‌هاي جديد به منظور دست برداشتن از فعاليت‌هاي هسته‌ايش، دو هفته صبر مي‌كنند.با این همه جان بولتون" سفير آمريكا درسازمان ملل می گوید که ضرب‌الاجل دوهفته‌اي به ايران كاملا قطعي نيست و اين مهلت به سه كشور اروپايي بستگي دارد.آقای بولتون می گوید که اتحاد پنج كشور عضو دائمي شوراي امنيت بسيار مهم است و مساله اصلي اين است كه پس از اينكه اين پيشنهاد آماده شد آيا مورد قبول ايران قرار مي‌گيرد يا خير.

به گفته آقای بولتون در حال حاضر اعضاي دائم شوراي امنيت به بررسي پيش نويس قطعنامه ادامه مي‌دهند ، اما صحبت از راي‌گيري نيست.

اتحادیه اروپا سال گذشته نیز مشوق هایی به ایران ارایه داد اما چون شرط آن توقف برنامه های غنی سازی اورانیوم بود تهران آنرا نپذیرفت و متعاقب آن به تعلیق فعالیت های غنی سازی در اصفهان خاتمه داد.با این اقدام ایران مذاکرات ایران و اروپا به حالت تعلیق در آمد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بررسی پیشنهاد جدید اروپا به ایران در بروکسل، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016