شنبه 16 اردیبهشت 1385

رامين جهانبگلو را آزاد کنيد! اطلاعيه کانون ره آورد – آخن - آلمان

بار ديگر موجی از نگرانی بر فضای جامعه روشنفکری و فرهنگی کشور سايه افکند. رامين جهانبگلو، متفکر برجسته کشورمان به هنگام بازگشت از هند در فرودگاه مهرآباد دستگير و به زندان اوين منتقل شد.

رامين جهانبگلو، داراى درجه دكترا در رشته فلسفه از دانشگاه سوربون پاريس و درجه فوق دكترا در رشته خاورميانه‌شناسى از دانشگاه هاروارد آمريكاست و سرپرستى گروه انديشه معاصر در دفتر پژوهش هاى فرهنگى را بر عهده دارد. مصاحبه‌هاى جهانبگلو با شخصيت هاى انديشمند جهان چون آيزايا برلين و جورج استاينر، در نشريه‌هاى روشنفكرى و علمى تهران موجب شهرت او در ايران شد. فعالیت‌های دانشگاهی او دربرگیرنده تحریر بیش از ٢٠ کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و فارسی است. او همچنین مطالبی را در روزنامه‌ها و مجلات مختلف ایرانی و خارجی به چاپ رسانده است. از جمله كتاب هاى نوشته او عبارتند از ”جهانى بودن“، ”تاملات هگلى“، ”تمدن و تجدد“، ”مدرنيته، دموكراسى و روشنفكران“، ”ايران و مدرنيته“ و ”انديشه عدم خشونت“.

وی نوشته هايی نيز در حيطه سينما دارد و با سينماگران مطرح جهان چون امير کوستاريتسای بوسنيايی و لارس فون ترير دانمارکی گفتگوهايی داشته که در مجلات ايرانی منتشر شده اند. جهانبگلو از زمره روشنفکران سکولار ايران است که از اخلاق دمکراتیک در سیاست و اندیشه انسان مدرن در دنیای کنونی و خشونت گریزی از سیاست و جامعه باز با نظام دمکراتیک سخن می راند.

بازداشت رامين جهانبگلو که در روزهای نخست با شک و شبهه همراه بود و منابع رسمی و رسانه های داخل کشور در برابر آن سکوت اختيار کرده بودند؛ بالاخره پس از سپری شدن چند روز با تائيد محمود سالارکيا، معاون دادستان تهران به يقين پيوست.

با بازتاب اين خبر اعتراضات محافل بين المللی گسترش يافت. سازمان ديده بان حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز نخستين محافلی بودند که بيانيه هايی در اين مورد منتشر کرده و خواهان آزادی جهانبگلو شدند. همچنين سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا نيز اعلام کرد که مقامات کانادايی دستگيری رامين جهانبگلو، روشنفكر تبعه ايران و كانادا را با مقامات ايرانی مطرح كرده اند و موضوع را پی گيری می کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با گسترش اين اعتراضات، صفار هرندی، وزير ارشاد جمهوری اسلامی اعلام کرد که از علت بازداشت جهانبگلو اطلاعی ندارد و گفت: «چنانچه رامين جهانبگلو در رابطه با فعاليت‌‏های مطبوعاتی بازداشت شده باشد در چارچوب قانونی از وی حمايت مي‌‏كنيم و در صورتی كه علت بازداشت وی به مسائلی غير از محيط‌‏های مطبوعاتی ارتباط داشته باشد، برای روشن شدن وضعيت وی تا حد ممكن تلاش می‌‏كنيم.» اين در حالی است که برخی از مقامات قضايی علت دستگيری وی را «جاسوسی» اعلام کرده اند و گروهی نيز مصاحبه های اخير جهانبگلو با رسانه های بين المللی و انتقادات وی از مواضع دولت ايران و محمود احمدی نژاد را علت اين بازداشت می دانند.

همچنين گفته می شود رامين جهانبگلو پس از بازداشت به بيمارستان منتقل شده است. اين خبر نگرانی از سرنوشت وی را تشديد کرده است چرا که بيم آن می رود وی را تحت فشار و شکنجه قرار داده باشند تا از او اعترافات ديکته شده بگيرند.

کانون ره آورد، انزجار عميق خود را از دستگيری رامين جهانبگلو ابراز می دارد و خواهان آزادی هر چه سريع تر اين انديشمند است. به گمان ما در يک جامعه سالم، آزاد و دمکراتيک نه تنها زندان در شأن کسانی چون رامين جهانبگلو نيست بلکه چنين روشنفکرانی شايان تشويق و تقديرند. ما از هر تلاشی برای آزادی رامين جهانبگلو حمايت می کنيم. باشد که تلاش يگانه ما در راه آزادی وی به ثمر بنشيند.

کانون ره آورد – آخن – آلمان
شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۵
۶ مای ۲۰۰۶

kanoon@rahaward.org
http://rahaward.org/
Rahaward
Postfach 101525
52015 Aachen
Deutschland

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رامين جهانبگلو را آزاد کنيد! اطلاعيه کانون ره آورد – آخن - آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016