چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385

محسن رضايي: علائم نشان مي‌‏دهد كه ايران و آمريكا به زودي با هم دست به يقه مي شوند، ايلنا

* اگر رئيس جمهور بودم ديپلماسي ايران را از اين ساده انديشي خارج مي‌‏كردم
* موضوع هسته‌‏اي مي‌‏تواند نقطه خيزش نسل سوم باشد


تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه آمريكا پيش از ايجاد بحران هسته‌‏اي بحران هاي ديگري نيز براي ما درست كرده است، گفت: هدف اصلي آمريكا براندازي نظام جمهوري اسلامي است و از طريق برخي بحران سازي ها تلاش مي‌‏كند كه اين هدف را تحقق بخشد.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران(ايلنا) محسن رضايي، در همايش "گذر از بحران" كه در دانشگاه امير كبير تهران و توسط كانون انديشه دانشجوي مسلمان برگزار شد،افزود: سابقه چالش امروز ايران و آمريكا به تعبيري به سه سال پيش بر مي گردد و به تعبير ديگري به 27 سال قبل.
وي در تبيين اين موضوع به جوسازي آمريكا در سه سال پيش عليه برنامه هسته اي ايران اشاره كرد و گفت: در آن زمان ايران برنامه هاي هسته اي خود را با شفافيت و صداقت تمام در معرض بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي گذاشت.
رضايي با اشاره به بودجه 70 ميليون دلاري آمريكا براي براندازي نظام جمهوري اسلامي،گفت: اگر به اين موضوع توجه كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه منشاء چالش ايران و آمريكا به 27 سال پيش بر مي‌‏گردد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه هدف حداكثري آمريكا براندازي نظام ايران است،گفت: آنها يك هدف حداقلي نيز دنبال مي كنند و تلاش مي‌‏كنند با تحميل خواسته‌‏هاي خود به ايران، رفتار جمهوري اسلامي را در سطح منطقه‌‏اي و بين المللي تغيير دهد و به همين دليل به ايران پيشنهاد مذاكره مي‌‏دهد.
وي با بيان اينكه عبور از بحران كنوني با معادلات خطي امكان پذير نيست، گفت: و دير يا زود اين اتفاق خواهد افتاد.
رضايي با تاكيد بر اينكه در بحران كنوني پارادوكس هاي فراواني وجود دارد و همه چيز از جنگ تا مذاكره امكان پذير است،گفت: آمريكا در اوايل انقلاب پشت جريانهاي شورشي داخلي در ايران قرار گرفت كه اوج آن كودتاي نوژه بود پس از آن جنگ را آغاز كردند و تلاش كردند چالشي از بيرون به ما تحميل كند و پس از جنگ نيز محدوديت هاي فراواني براي ما ايجاد كردند، اما هيچ‌‏گاه وضعيت به صورت امروز در رابطه با پرونده هسته‌‏اي نبود.
وي با بيان اينكه آمريكا براي به چالش كشيدن ايران سه گزينه را دنبال مي‌‏كند، گفت: اميد اول آمريكا اعمال تحريم شوراي امنيت بر ضد ايران است دوم آنها سعي مي‌‏كنند با ايجاد نا امني در داخل مشكلاتي براي كشور به وجود آورند و سوم تلاش مي كنند راه مذاكره با ايران را نيز باز كنند.
رضايي ادامه داد: آنها مي‌‏خواهند يا جمهوري اسلامي ايران را ساقط كنند و اگر نتوانستند رفتار بين المللي و منطقه‌‏اي ايران را تحت كنترل خويش درآورند.
وي با تاكيد بر اينكه آمريكا به دنبال اعمال فشارهاي همه جانبه نظير فشارهاي اقتصادي، سياسي و امنيتي بر ايران است، گفت: ظاهرا آمريكا تاكنون نتوانسته تحريمي را كه مي خواهد از شوراي امنيت بگيرد و در اعمال فشار اقتصادي به دليل همراهي نكردن دنيا با آنها با مشكل مواجه شده‌‏اند.
رضايي با اشاره به سفرهاي مقامات عربي به ايران، گفت: اين سفرها نشان دهنده اين است كه كشورهاي خليج فارس به آمريكا گفته اند كه اجازه نمي دهند از اين منطقه اقدامي عليه ايران انجام دهد.
وي با اشاره به درخواست آمريكا براي مذاكره با ايران، گفت: آمريكايي ها فعلا از بحث مذاكره عقب نشسته اند، اما قطعا چند ماه ديگر باز بحث مذاكره را مطرح مي‌‏كنند و بايد گفت با اين كار به ريسك بزرگي دست مي زنند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه براي عبور از اين چالش بايد هم در مساله مذاكره ، هم در مقاومت و هم در ديپلماسي با كشورهاي مختلف جدي باشيم، گفت: بخش مهمي از اقدامات ايران بايد به اين اختصاص مي‌‏يابد كه آمريكا را ناكام بگذارد.
وي تصريح كرد: ديپلماسي ايران بايد از حالت افراط و تفريط بيرون آيد؛ در دوره خاتمي با شعار تنش زدايي آن قدر عقب عقب رفتيم كه از آن طرف بام افتاديم، امروز هم بايد در كنار شيوه‌‏هاي تهاجمي ديپلماسي قوي هم داشته باشيم و از افراد كارآمد استفاده كرد.
رضايي با بيان اينكه جنگ طلبي آمريكا قيمت طلا و انرژي را در دنيا بالا برده است، گفت: اين مبارزه بايد به خوبي براي مردم تبيين شود و گفته شود كه آمريكاييها مي خواهند باورهاي ملت ايران را ضعيف كنند؛ حادثه خوزستان و فرار سران بمبگذار خوزستان به يكي از كشورهاي همسايه كه تحت حمايت انگليس است از نشانه هاي تلاش براي تضعيف باورهاست.
وي ادامه داد: در مذاكره نيز هر نوع تاخير يا كار شتاب زده امكانات و فرصتهاي را از ما مي‌‏گيرد، بنابراين راهكار جمهوري اسلامي ايران بايد يك راهكار چند وجهي باشد و توجيه مردم عامل بسيار مهمي است.همچنين جاي خالي مشاركت بيشتر نخبگان در اين چالش احساس مي شود و دولت بايد براي اين موضوع چاره انديشي كند.
رضايي با بيان اينكه آمريكا نمي تواند بحراني همانند عراق براي ايران به وجود آورد، گفت: به همين دليل نتيجه اين بحران به اراده ملت ايران بر مي‌‏گردد.
وي سرآغاز بسيج ملي را بسيج دانشجويان خواند و گفت: موضوع هسته‌‏اي مي تواند نقطه خيزش نسل سوم انقلاب باشد.
وي درباره انگيزه چين و روسيه از مخالفت با آمريكا، گفت: هدف اول آنها اين است كه فرصت يابند تا يك ابر قدرت بين المللي شوند و بتوانند بر منطقه ما تاثير گذار شوند، انگيزه ديگر آنها نيز اين است كه هم از ايران و هم از آمريكا منافعي به دست آورند بنابراين ايران نيز بايد از اين انگيزه‌‏ها براي تامين منافع خود بهره ببرد.
رضايي در پاسخ به اين سوال كه اگر رئيس جمهور مي شديد در شرايط كنوني چه مي كرديد، گفت: ديپلماسي ايران را از اين ساده انديشي خارج مي‌‏كردم؛ در گذشته خوشب يني بيش از حد باعث شد كه امتيازاتي بدهيم و هم اكنون نيز نياز به تعامل در ديپلماسي ايران به چشم مي خورد و اين از ساده انديشي هاي ديپلماسي در گذشته و حال است.
وي حضور نخبگان را در اين چالش، خالي خواند و گفت: دولت بايد هر چه سريعتر جايگاه نخبگان را در اين چالش مشخص كنند.
رضايي توليد قدرت را عامل پرش از روي آمريكا برشمرد و گفت: منظور از پرش از آمريكا عدم مواجهه با آمريكا و عدم تسليم در مقابل آمريكاست.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ما عوض شديم يا آمريكا، بنابراين چرا مذاكره، گفت: آمريكايها پيشنهاد مذاكره دادند بنابراين بايد آنها عوض شده باشند به نظر من آمريكايي‌‏ها ضعيف شده اند و به دنبال خدعه نيز هستند آنها احتمال مي‌‏دهند كه در اين چالش شكست بخورند بنابراين يك مفر ايجاد كرده اند.اگر رفتار ايران از موضع ضعف باشد نشان مي دهد كه ما هم عوض شده ايم، اما اگر در مذاكرات با يك طرح استراتژيك و از موضع قدرت وارد شويم نشان مي دهيم كه عوض نشده‌‏ايم.
وي با بيان اينكه آمريكا در عراق در موضع ضعف است و ايران در موضع قدرت، گفت: آمريكا و انگليس نتوانستند جعفري را وادار به كنار گرفتن از قدرت كنند، اما ايران توانست اين كار را بكند و يك آقاي گمنام از ايران به عراق رفت و توانست به مسئولان عراقي كمك كند تا آنها بتوانند نخست وزير، رئيس جمهور و دولت عراق را مشخص كنند.
وي تصريح كرد: مشكل آمريكا با برنامه هسته‌‏اي ايران جلوگيري از توليد بمب اتمي نيست، بلكه جلوگيري از تشكيل يك امپراتوري در منطقه است.
رضايي درباره نحوه جنگ احتمالي آمريكا با ايران، گفت: قطعا جنگ زميني اتفاق نمي افتد وآنها نهايتا مي‌‏توانند از طريق هوا نا امني ايجاد كنند آنها تا به حال هرگاه از طريق هوا به جايي حمله كرده اند برايشان مشكل ايجاد شده است، اما به هر حال آمريكا ايجاد نا امني در داخل كشور را در دستور كار دارد و اين بحث در آينده نمود پيدا مي‌‏كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا حق ازدواج، حق مسكن، حق رفاه و ديگر حقوق حق مسلم ما نيست،گفت: اين مباحث از محورهاي سفرهاي رئيس جمهور به استانهاي كشور است، شايد در دوره خاتمي بر بحث آزاديها تاكيد مي شد اما در دوره احمدي نژاد بر اين محورها تاكيد شده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا مثل آمريكا كه اشتباهي يك هواپيماي ما را زدند ما هم با آزمايش موشكهاي روسيه يك ناو آنها را اشتباهي نمي زنيم، گفت:در جنگ ها از اين اتفاقات اشتباهي مي افتد اما فكر نمي كنم مسئولان ايران به دنبال چنين كارهايي باشند.
رضايي در مورد مذاكره با آمريكا تصريح كرد: بايد فهرستي تهيه شود كه مشخص كند چه موضوعاتي مي‌‏تواند مورد مذاكره باشد و چه موضوعاتي نمي‌‏تواند. بعد از موضع قدرت وارد مذاكره شد و از فرصتها استفاده كرد.
وي درباره ديپلماتهاي كارآمد،گفت: نبايد از چهره‌‏هاي سوخته استفاده كرد همچنين بايد از افراد ارزشي و منطقي استفاده كرد. مهارت يعني اينكه با دقت و ظرافت و صبر و حوصله كلمه به كلمه بحث كنيد و منافع ملي را حفظ كنيد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا آمريكا در حمله احتمالي به ايران متحداني دارد، گفت:جز انگليس متحدي نخواهد داشت و انگليس هم آمريكا را در ميانه راه تنها خواهد گذاشت و بوش هم با اولين شكستي كه در برخورد با ايران بخورد، دور دوم رياست جمهوري خود را مجبور است ناتمام بگذارد و كنگره وي را مجبور بر كناره‌‏گيري مي‌‏كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درباره دلايل تلاشهاي ايران براي بازگرداندن پرونده به آژانس گفت: در اين مسير انحرافي به وجود آمده و آمريكا تلاش كرده كه موضوع را سياسي كند بنابراين ما بايد تلاش كنيم كه دستاوردهاي بيشتري در اين موضوع داشته باشيم و ابزارهاي آمريكا را تضعيف كنيم.
رضايي با تاكيد بر اينكه با شروع چالش با آمريكا منافع آمريكا در منطقه هدف ما قرار مي‌‏گيرد، گفت: ما مشكلي با كشورهاي منطقه نداريم و قطعا منافع آنها را تهديد نخواهيم كرد.
وي با بيان اينكه آمريكا حتي براي اعمال تحريم بر ضد ايران نيز مشكل دارد، گفت: تعداد متحدان آمريكا در عراق نسبت به افغانستان كمتر شد و قطعا اين متحدان در مقابل ايران فوق العاده كم مي شوند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه 140 تا 150 هزار نيروي آمريكا در عراق گرفتار هستند و نمي توانند پست خود را رها كنند، گفت: بنابراين حمله زميني به ايران براي آمريكا بسيار سخت و بسيار هزينه بر است زيرا آمريكا با حمله زميني به ايران دچار كسر بودجه اي مي شود كه براي آنها تبديل به يك بحران خواهد شد.
وي درباره نحوه درس خواندن خود با توجه به مشغله هاي فراواني كه داشته، گفت: من پس از جنگ از دانشگاه تهران مدرك خود را گرفتم و مانند شما همه امتحانات را طي كردم.
رضايي پيشنهاد مذاكره با ايران از سوي آمريكا را يك پيروزي بزرگ براي ايران قلمداد كرد و گفت: اين مساله نشان دهنده ترديد جدي آمريكا براي چالش با ايران است و همچنين حاكي از ضعف آنهاست.
وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري درباره با مذاكره آمريكا، گفت: مقام معظم رهبري از ابتدا گفتند كه من به مذاكرات خوش بين نيستم اما اگر مي خواهيد اين كار را انجام بدهيد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اين جمله را يك جمله حكيمانه برشمرد و گفت: مذاكره مي تواند درباره مساله هسته اي، جنگ و بقيه مسائل باشد و همچنين كساني را كه ايراد مي گيرند كه چرا جمهوري اسلامي راه مذاكره را در پيش نمي‌‏گيرد خلع سلاح مي كند زيرا مذاكره در شرايط مبارزه نوعي ديپلماسي انقلابي است.

Copyright: gooya.com 2016