شنبه 2 اردیبهشت 1385

هيچ چاره‌اي نداريم، بايد ايران جديد را بپذيريم، گفت‌و‌گوي هلوت اشميت، صدراعظم اسبق آلمان درخصوص ايران با آبندبلات، ايرانيوز

* برنامه‌هاي اتمي ايران، تهديدي فراگير براي صلح محسوب نمي‌شود
* صحبت‌هاي آقاي احمدي‌نژاد تهديدآميز است، اما اين مساله ارتباط خاصي با مسائل اتمي اين كشور ندارد
* ما بايد با ديده اغماض به ايران نگاه كنيم
* نمي دانم چطور مي‌توان از برنامه‌هاي ايران جلوگيري كرد


صدراعظم سابق آلمان از دستيابي به افقي روشن در مباحثات اتمي جهان ياد كرد. وي در گفت و گو با روزنامه آبندبلات تصريح كرد: تعداد قدرت‌هاي هسته‌اي جهان طي سال‌هاي آتي افزايش خواهد يافت و غرب بايد سكوت اختيار كند.
آبندبلات: سياست‌هاي اتمي ايران را تا چه حد جدي ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا اين برنامه‌ها يك تهديد محسوب مي‌شود؟
اشميت: نه برنامه‌هاي اتمي ايران، تهديدي فراگير براي صلح محسوب نمي‌شود.
آبندبلات: وضعيت امروز تا چه حد جدي است؟
اشميت: در سال 1968 كه پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي منعقد شد، تنها 5 كشور مجهز به سلاح اتمي در جهان وجود داشت، در حال حاضر آمار كشورهاي مجهز به تسليحات هسته‌اي به 8 رسيده و اين تعداد در حال افزايش است و اين تعبير مي‌شود كه پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي واقعاً عملي نشده‌است.
آبندبلات: در نتيجه تنها راه حل خروج از اين پيمان است؟
اشميت: دقيقاً ايران مي‌تواند از اين پيمان خارج شود. پيش از اين كره شمالي اقدام به اين كار كرده‌است. خارج از ابعاد پيمان منع گسترش سلاح هسته‌اي هيچ حقوق و قانون بين‌المللي وجودندارد كه يك كشور را از داشتن سلاح هسته‌اي منع كند. به دليل همين مسائل است كه طي 20 سال آتي، 12 كشور تبديل به قدرت هسته‌اي خواهند شد.
آبندبلات: آيا اين بي احتياطي نيست كه ما به ايران فضاي زيادي براي تحرك بدهيم؟
اشميت: البته رئيس جمهوري جديد ايران غير قابل انعطاف است و صحبت‌هاي "آقاي احمدي‌نژاد" تهديدآميز است. اما اين مساله ارتباط خاصي با مسائل اتمي اين كشور ندارد. ايران از مدت‌ها پيش به دنبال دستيابي به برنامه‌هاي اتمي اجتماعي و اقتصادي است و به همين دليل پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي را امضا كرد. اين كشور براي دستيابي به سلاح‌هاي اتمي سال‌ها وقت لازم است. اين مساله را نبايد با مواضع رئيس جمهوري ايران مرتبط كرد.
آبندبلات: اما چطور مي‌توانيم با ايران مواجهه كنيم؟
اشميت: آنها خود اعلام موضع كرده‌اند ما بايد با ديده اغماض به ايران نگاه كنيم و البته واشينگتن نيز بايد از موضع خود عقب نشيني كند.
آبندبلات: در صورت تحريم، چه تدابيري انديشيده شده؟ آيا غير از بحث تحريم اقتصادي، گزينه تحريم نظامي نيز در دست است؟
اشميت: در آمريكا گروهي به تحريمات نظامي مي‌انديشند. اما من نسبت به اين اقدام هشدار مي‌دهم. آمريكا مي‌تواند هر جنگي را آغاز كند و حتي پيروز شود ولي نمي‌تواند با مناقشاتي كه در نهايت پايان مي‌پذيرد، مقابله كند.
آبندبلات: مثال واضح آن عراق است.
اشميت: ما نمونه آن را در عراق، افغانستان و هر جاي ديگري كه مورد حمله نظامي قرار گرفته، مي‌بينيم.
آبندبلات: شما به رهبراني كه اكنون در آستانه تصميم گيري درباره ايران هستند، چه توصيه‌اي مي‌كنيد؟
اشميت: آنها بايد آرامش خود را حفظ كنند و به خود يادآور شوند كه اين ماجرا چطور آغاز شده است. از آنجائيكه اصل و بنياد پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي ايجاد مانع براي كشورها جهت تجهيز شدن به سلاح هسته‌اي بوده اصلي كاملاً صحيح و درست است كه بايد به آن پايبند بود. اما اين كاري است كه نه آمريكا و نه روسيه به آن تن نداده‌اند.
آبندبلات: آيا امروز براي اين واقعيت دير شده است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اشميت: به احتمال قوي بله، كار از كار گذشته است. قدرت‌هاي بزرگ تلاش كردند كه رژيم صهيونيستي و بعدها پاكستان و هند به سلاح هسته‌اي دست يابند. آمريكا حتي با هند همكاري‌هاي اتمي اقتصادي را آغاز كرده و رسماً قدرت اتمي هند راپذيرفته است.
آبندبلات: آيا استفاده از راه حل ديپلماتيك در خصوص ايران كفايت مي كند؟
اشميت: نمي دانم چطور مي‌توان از برنامه‌هاي ايران جلوگيري كرد؟ چرا كه ايران نيز در اين خصوص دست به مقابله به مثل زده است.
آبندبلات: منظور شما قيمت نفت است؟
اشميت: بله بطور مثال قيمت هر شبكه نفت در حال حاضر بيش از 70 دلار ارزش دارد و ايران يكي از بزرگترين كشورهاي صادر كننده نفت خام است.
آبندبلات: آياغرب نيز مي‌تواند در پاسخ به اين اقدام، صادرات بنزين به ايران را همانطور كه گروهي از كارشناسان توصيه كرده‌اند، متوقف كند. در نتيجه كاملاً مي‌توان ايران را تحت فشار اقتصادي قرار داد.
اشميت: ما از سال 1973 متوجه شديم كه حوزه تجاري اوپك بسيار نامحدود است. تحريم اقتصادي ايران به عنوان اولين مناقشات به مرور زمان نشان مي‌دهد كه اين كشور نقش كليدي و اهرمي در اين ميان بازي مي‌كند.

Copyright: gooya.com 2016