پنجشنبه 25 اسفند 1384

امروز، روز آزادی گنجی، هيچ کس مژده آزادی نمی دهد، حمید احدی، روزآنلاين

امروز مصادف با آخرين روز هفته آخر سال، مطابق عرف معمول زندان های کشور بايد اکبر گنجی روزنامه نگار ايرانی، آخرين گروگان روزنامه نگاری دوران اصلاحات بعد از شش سال از زندان آزاد شود. آزادی گنجی در حالی باید صورت پذيرد که ديروز به فرمان رهبر جمهوری اسلامی هشت هزار زندانی بدهکار مالی از زندان آزاد شدند اما هنوز کسی مژده آزادی گنجی را به همسر و دختران منتظرش نرسانده است.

خانم معصومه شفيعي، که شش سال گذشته را در خوف و رجای جان و آزادی همسر خود گذرانده در اين دو روز تلاش کرد تا انتظار خود را در سکوت بگذراند و چنان که خود گفته است با دعا بگذراند. دختران گنجی چشمی در چشم مادر و نگاهی به در دارند.

گفتنی است که بر اساس احتساب روزها، بيست و ششم اسفند شش سال دوران محکوميت گنجی پايان می گيرد و وی که هيچ يک از تخفيف های قانونی معمول شامل حالش نشده است آخر بار همزمان با انتخابات رياست جمهوری که حکومت کوشيد شور و حالی در کشور پديد آید و همين موجب توجه مردم به انتخابات شود به مرخصی آمد. گنجی در مدت مرخصی خود انتخابات را تحريم کرد و اعلام داشت با چنين قانون و رفتاری رای دادن فايده ای ندارد. اين مرخصی وی که گفته می شود پايانی نخواهد داشت کوتاه زمانی بعد با يورش ناگهانی ماموران پايان گرفت و وی همچنان که اعلام داشته بود به محض رفتن به زندان بار ديگر اعتصاب بی پايانی را از سر گرفت .

اعتصابی که با تکذيب ماموران دادستانی و زندان روبرو شد اما همگان می دانستند که وی به قولی که داده عمل می کند. سرانجام نيز زمانی که در بدن وی جانی نمانده بود وی را از زندان به بيمارستان منتقل کردند. جائی که در آن به مرگ نزديک شد. و تنها موقعی که بی هوش بود به خواست همسرش پزشگان سرمی به وی متصل کردند که نجات يافت. ماموران زندان در همان بيمارستان با ضرب و شتم همسر اکبر گنجی کوشيدند وی را ساکت کنند. امری که اتفاق نيفتاد. آن ها که طبقه ای از بيمارستان ميلاد را به زندان گنجی تبديل کرده بودند سرانجام به طور ناگهانی و بی خبر گنجی را به سلول تنهائی اش بازگرداندند و از آن پس تنها سه بار و هر بار با محدوديت هائی به خانواده و وکيلش امکان ملاقات با وی را دادند.

همزمان با روز جهانی زن، در مراسمی که به همين مناسبت توسط جبهه مشارکت برپا شده بود معصومه شفيعی در سخنانی با اشاره به اينكه طبق قانون همسرش بايد نه روز ديگر از زندان آزاد شود، گفت: اين مساله خيلي هيجان زده‌‏ام مي‌‏كند، اگر از روز اول فكر مي‌‏كردم كه همسرم شش سال در زندان خواهد ماند، نمي‌‏توانستم تحمل كنم.

خانم شفيعي در آن جا به يادآوري خاطرات دوران شش ساله حضور همسرش در زندان پرداخت و گفت: اولين روزي كه همسرم بازداشت شد و به حضور مرحوم قاضي مقدس رفتم، هنوز در حال و هواي انقلاب بودم و فكر مي‌‏كردم كه آن شعارهاي اول انقلاب وجود دارد. عكس‌‏هاي گنجي در جبهه را با خود برده بودم و به قاضي مقدس نشان دادم، او گفت اين عكس‌‏ها ارزشي ندارد، من هم خواستار پنج روز فرصت شدم تا گنجي را به خانه ببرم تا بچه‌‏ها شب عيد نفهمند كه پدرشان به زندان افتاده است.

گفتنی است که مقدس قاضی پرونده گنجی در سالی که گذشت به گفته مقامات قضائی به دست يکی از زندانيان بدکاری که حکم زندانش را صادر کرده بود ترور شد. همزمان با آن روزنامه های جناح راست با اشاره به اين که وی قاضی پرونده گنجی بوده است کوشيدند اتهامی به هواداران آزادی و اصلاحات و دوستداران گنجی وارد کنند که در عمل حقيقت آن را خنثی کرد. خانم شفيعی هفته پيش گفت من هيچ كينه‌‏اي از قاضي مقدس ندارم و به خاطر خودم قلبم را صاف كرده‌‏ام؛ قلب انسان بايد آنقدر جلا داشته باشد كه جايگاه خدا شود.

همسر اكبر گنجي در يادآوری خاطرات روزهای اول دستگيری همسرش گفت آن روز تلاش كردم گريه نكنم. در مقابل قاضي مقدس گريه نكردم اما بعد تا خانه گريه كردم. آن روز تنها روزي بود كه در اين شش سال نااميد شدم. تمام مدت به اين جمله فكر مي‌‏كردم كه انقلاب فرزندان خود را مي‌‏خورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شفيعي با بيان اينكه از گنجي مي‌‏خواهم تاريخ دهه اول انقلاب را بنويسد و بگويد كه آن موقع چه روحيه‌‏اي داشته است، افزود: افكار عمومي مي‌‏تواند قضاوت كند كه چه كساني روي حرفشان پايداري كرده‌‏اند و اينكه الان كساني خلاف شعارهاي اوايل انقلاب عمل مي‌‏كنند، مربوط به همه نيست و بايد حساب‌‏ها را از هم جدا كرد.

وي با تاكيد بر انسجام زنان و تجربه زناني كه در سال 79 همسرانشان به زندان افتادند، گفت: زنان بايد بدانند كه با اراده خود مي‌‏توانند هر كاري را كه بخواهند، انجام دهند. خانم گنجی اينک مظهر زن مقاوم ايرانی است و نماينده هزاران زنی که در وضعيت مشابه وی با رنج و درد گاه برای هميشه از ديدن يار خود محروم ماندند.

آن چه اين اميدواری را به وجود آورد که امروز گنجی آزاد شود روش معمول زندان هاست که زندانی هائی را تا که نيمه فروردين مدت حبس آن ها به پايان رسيده باشد قبل از نوروز آزاد می کنند. علاوه بر آن بر اساس رسمی قديمی در روزهای تعطيل عيد به زندانيان مرخصی می دهند. از جمله از هم امروز آزادی هشت هزار زندانی مالی که بخشوده شدند آغاز خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امروز، روز آزادی گنجی، هيچ کس مژده آزادی نمی دهد، حمید احدی، روزآنلاين' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016