چهارشنبه 17 اسفند 1384

بیانیه جمعی ازدانشجویان و فعالان اجتماعی دانشگاه های ایران در اعتراض به ممانعت از برگزاری روز جهانی زن، زنان ايران

جمعی از فعالان دانشجویی و نیز فعالان حقوق زنان با انتشار بیانیه ای، به نحوه برخورد دانشگاه ها در ممانعت از برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی زن و لغو مجوز سخنرانیها در این روز اعتراض کردند.
این بیانیه به شرح زیر است:

« وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سالهای اخیر همواره تلاش می کرد برنامه های مربوط به روز جهانی زن به نحوی محدود و کم اثر برگزار شود اما امسال این عزم به صورتی عریان و هماهنگ در قالب ممنوعیت برگزاری هر گونه مراسم بزرگداشت روز جهانی زن (8 مارس) اعمال شد.
اگرچه برای ما روشن نیست که این عزم ریشه در کدام منطق و تحلیل دارد اما مدیریت دانشگاهها با این بهانه که در ایران تنها روز میلاد حضرت فاطمه (س) روز زن است از صدور مجوز برگزاری مراسم و بزرگداشتها خودداری کرده اند. معلوم نیست چرا مدیریت وزارت علوم می پندارد تنها یک روز در سال باید به عنوان روز زن دانسته شود و اصولا چرا این حساسیت ، تنها در مورد روز جهانی زن بروز می کند و مثلا شامل روز جهانی کودک، کارگر و ... نمی شود؟ روز جهانی زن در اصل نمادی از همراهی و هم آوایی زنان در دنیا است که به صورت سمبلیک به همه مصادیق و مظاهر تبعیض جنسیتی و خشونت علیه زنان اعتراض می شود. آیا این اقدام سمبلیک منافاتی با بزرگداشت مقام حضرت فاطمه دارد؟
ما معتقدیم این بهانه ها نه تنها نمی تواند وجدان بیدار دانشگاهیان را قانع سازد بلکه با دست آویز قرار دادن احساسات و اعتقادات دینی برای پیشبرد اهداف سیاسی موجب وارد شدن خدشه بر ساحت آن بانوی والا مقام خواهد شد. واضح است که تسلط نگاهی واپسگرا و مردسالار بر وزارت علوم تنها دلیل این اقدام است. ما قطعا به هر نحو ممکن این گونه مراسم را برگزار خواهیم کرد اما نمی توانیم نگرانی خود را از تبعات تسلط چنین تفکری بر عرصه دانش و اندیشه پنهان کنیم. آیا این اقدامات مقدمه ای برای عملی ساختن نیت سهمیه بندی ورود به دانشگاهها با هدف کاهش حضور دختران وتفکیک جنسیتی در محیط دانشگاهها نیست؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ما مصرانه از وزیر علوم می خواهیم با لغو محدودیتهای فوق نگرانی فزاینده دختران دانشجو و زنان ایرانی را برطرف کند. در غیر این صورت ما تردید نخواهیم کرد که عصر ارتجاع به دانشگاهها بازگشته است.

نسرین افضلی، پرستو دوکوهکی، محسن مالجو، شروين غفرانى، اصغر واحدی، لیلا موری، بی تا علیایی، سینا مالکی، زینب بحرینی، فرید مدرسی، نیما نامداری، مریم شبانی، شادی صدر، شادی قدیریان، مهناز محمدی، زهرا مینویی، معصومه ناصری، نسيم سرابندي، امیرحسین فضل آذر، الهام شهسوار زاده، زینب مختاری، فرشته فرخنده کار ساعدی، سپیده سادات نظام آبادی، ثمین سهیلی، کمال رضوی، مهدی پور رحیم نجف آبادی، مصطفی خسروی، هدایت صفا آبادی، الشن باقرزادگان، نگین ملکی، زهرا بیدار بخت، سمانه ایمانی نایینی، زهرا گودرزی، فاطمه کرشی، ابوالفضل صبرآمیز، سوده سادات چلنگر، الهه داوری، معصومه رضایی، سارا مکی علمداری، الهام فهیمی، ساینا تاییدی-گل آذین راحت طلب(کویت)-پریسامحمدی-تاراخورشیدی(اکراین)-غزال مالجو(سوید)-علی نادمی(سوید)-عماد نادمی(سوید)-سامه گلزاده-مهدی نیاکانی-فرهاد پهلوان زاده-سیما ضمیری-نرجس پیرنیا-امیر رادپور-نسترن رادپور-مریم جلالی-مهدی حبیبی-یوسف شادیان-شقایق نیرو-ستاره هوشنگی-بهاره امیری-بهاره شاهسوندیان-الهام امینیان-مهدی خلفی-ندا مبین-ندا مهاجرانی-پانته آ نیکدست-سحر آزاد-ساناز داوری-سارا براتی-سنا دراقی-سپیده حدادی-شبنم اسدی-شقایق ابرینیا-شیلا شیرخدایی-مهدی کریمی-پانته آ ادیب-آسیه امینی

تشکلها:
انجمنهای اسلامی دانشکده های روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران، انجمن اسلامی دانشگاه ملایر، هسته مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی،

Copyright: gooya.com 2016