شنبه 13 اسفند 1384

نه نفر از نمايندگان كرد مجلس در نامه‌‏اي به احمدي نژاد، خواستار مجازات آمران و مباشران حوادث اخير ماكو شدند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

نه نفر از نمايندگان كرد مجلس شوراي اسلامي در نامه‌‏اي به محمود احمدي‌‏نژاد، رييس‌‏جمهور ضمن اعتراض به نحوه برخورد با تجمع‌‏كنندگان كردهاي شهرستان ماكو، خواستار شناسايي و معرفي آمران و مباشرين مجازات اين برخوردها شدند.
به گزارش "ايلنا"، متن نامه نمايندگان مجلس هفتم به رييس‌‏جمهوري به اين شرح است: برابر اطلاعات واصله، عده‌‏اي از مردم شريف شهرستان ماكو با اجتماع آرام و به دور از هرگونه خشونت در خيابان، ضمن محكوم كردن اقدام مطبوعات كشور دانمارك در ارتباط با اهانت به پيامبر گرامي اسلام(ص)، نقض حقوق بشر شهروندان كرد در تركيه را محكوم نمودند كه متاسفانه توسط عده‌‏اي خشونت‌‏طلب در لباس شخصي مورد كشتار و قلع و قمع قرار گرفتند كه در نهايت حدود 35 نفر كشته و زخمي و تعداد زيادي دستگير و در زندان به سر مي‌‏برند!
لذا خواهشمند است دستور فرماييد با عنايت به اينكه برابر اصل بيست و هفتم قانون اساسي(تشكيل اجتماعات و راهپيمايي‌‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنكه مخل به مباني اسلام نباشد، آزاد است) هرچه سريع‌‏تر اعلام نمايند:
1) اگر شوراي تامين شهرستان ماكو به دلايل اجتماع مذكور را صلاح نمي‌‏دانسته، چرا به شيوه‌‏هاي مختلف و اصولي، ممكن و مسالمت‌‏آميز از اين حركت به موقع جلوگيري ننموده است؟
2) با توجه به اينكه راهپيمايان مورد بحث هيچ حركت خشونت‌‏آميز و زيان‌‏آور به بيت‌‏المال را انجام نداده و شعاري عليه نظام سر نداده‌‏اند، به راحتي مسوولين شهرستان به ويژه فرماندار به عنوان رييس شوراي تامين مي‌‏توانست در يك سخنراني معقولانه و آرامش بخشيدن به اجتماع‌‏كنندگان به موضوع خاتمه دهد. در حالي كه بدون رعايت حتي اصول اوليه تاميني، امنيتي و اقدام متفرق كننده و عدم هرگونه اخطار و هشداري در بدو امر، اقدام به تيراندازي مستقيم به مرد و زن و كودك خردسال نموده كه داراي هيچگونه توجيه عقلي، امنيتي و انساني نبوده و نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

3) عاملين اين جنايات چه كساني بوده‌‏اند؟ از كدام منبع و دستگاه دولتي دريافت نموده‌‏اند؟ چرا براي چنين اجتماع كوچك كه مخل مباني اسلام و قانون اساسي نبوده‌‏اند، از سلاح گرم استفاده شده است چرا بايد عده‌‏اي با استفاده از امكانات و ابزار دولتي اقدام به تسويه حساب قومي نموده و شهروندان كرد در آن شهر را اين چنين مظلومانه مورد بي‌‏رحمي و كشتار قرار مي‌‏گيرند.
لذا از جنابعالي به عنوان رييس‌‏جمهور و رييس شوراي عالي امنيت ملي مصرانه درخواست داريم: ضمن شناسايي و معرفي آمران و مباشرين چنين عمل قبيحانه، به افكار عمومي و مراجع صالح قضايي و مجازات اشد به خاطر چنين عمل مجرمانه و ضد انساني با تدبير لازم از ورود خدشه به احساسات ساير شهروندان كرد اقدام نموده و نمايندگان كرد در مجلس شوراي اسلامي مجدانه خواستار مجازات عاملين اين جنايات هولناك و ضد حقوق بشري و گزارش كتبي هستيم.

Copyright: gooya.com 2016