سه شنبه 9 اسفند 1384

فريبا داوودی: بايد از خانواده‌های كارگران بازداشت شده واحد حمايت كنيم، صدای آلمان

كارى كه اينها با بچه دو ساله و همسران كارگران بازداشت شده كرده اند بسيار غير انسانى بوده است.


جمعى از فعالان مسائل زنان اقدام با صدور بيانيه‌اى از كارگران زندانى شركت واحد و خانواده‌هايشان حمايت كرده‌اند. آنها نوشته‌اند كه زنان و كودكان افراد دستگيرشده كه خواستار ترميم دستمزد و بهبود شرايط كار خود بودند نيز از بى‌مهرى مسئولان بى‌نصيب نمانده‌اند و علاوه بر ضرب و شتم و بازداشت موقت، اينك بايد بار سنگين خانواده را به تنهايى و با دست خالى بر دوش كشند. امضاء كنندگان اين بيانيه از مسئولان خواسته‌اند كارگران زندانى شركت واحد را هرچه سريعتر آزاد كرده و امكان بازگشت آنها به كار را فراهم كنند. آنها همچنين تمامى مردان و زنان آگاه و مسئول در ايران و جهان را دعوت به يارى مادى و معنوى خانواده‌هاى كارگران زندانى كرده‌اند.

خانم فريبا داوودى مهاجر روزنامه‌نگار و فعال اجتماعى از جمله امضاء كنندگان اين بيانيه است.

مصاحبه: مهيندخت مصباح

خانم داوودى مهاجر چه شد در حاليكه سه هفته از تجمع خانواده كارگران شركت واحد جلوى دادستانى می‌گذرد، شما اطلاعيه داديد؟

فريبا داوودى مهاجر: البته ما به محض بازداشت خانواده‌هاى سنديكاليست‌ها شروع به جمع كردن امضا براى حمايت از زنانى كه برخورد مناسبى با آنها طى بازداشت همسران‌شان نشده بود، كرديم. اما به دليل عدم امكان ارتباط سريع، مدتى طول كشيد تا اعلاميه منتشر شود و اين حمايت به اطلاع مردم برسد.

مشخص‌ترين جنبه مورد اعتراض شما زنان فعال با صدور اين بيانيه چيست؟

فريبا داوودى مهاجر: صرفنظراز نوع مطالبات سنديكاليست‌ها كه براى همه فعالان اجتماعى مهم است، نوع برخوردى كه با خانواده‌هاى اينها شده بود، برخورد مناسبى نبوده و نحوه بازداشت آنها نحوه‌اى نبوده كه در شان و شئون خانواده‌ها باشد، نه حتى در شان خود نظامى كه مدعى برخورد انسانى است و ادعا می‌كند كه سال، سال مهرورزى است، اين برخورد مناسبى نبوده است. اينها را نيمه شب به همراه بچه‌هايشان بازداشت كرده اند و بچه‌ها مدتى در شرايط نامناسب بوده اند. اين نحوه برخورد با خانمها، بخصوص از سوى فعالان زن مورد اعتراض است و به نظر من سيستمى كه آنها را بازداشت كرده، بايد نسبت به اين برخورد تحقير آميز پاسخگو باشد و لااقل به جامعه زنان ايران جواب بدهد كه چرا اين رفتار با زنان كارگران شده است.

در اعلاميه خواستار حمايت مادى و معنوى از خانواده‌ها شده‌ايد. اطلاع داريد كانون‌هاى زنان عجالتا چه كارى در اين راستا كرده‌اند؟

فريبا داوودى مهاجر: ما در آستانه نوروز هستيم و بازداشت شده‌ها اقشار زحمتكش جامعه ما و متعلق به جامعه كارگرى و شركت واحد هستند. حمايت از خانواده‌هاى اينها وظيفه زنانى است كه با ديد صنفى به اين قضيه نگاه مى‌كنند و صرفنظر از مدل فكرى و مطالباتى كه مردها دارند، وظيفه ماست كه بيرون فعاليت می‌كنيم و ادعا داريم كه نسبت به مسائل زنان حساسيم. من فكر می‌كنم زنان ايرانى در لزوم حمايت مادى و معنوى از اين افراد با هم وحدت داشته باشند و در آستانه نوروز نگذارند كه در مسائل مالى بخصوص فشارى به آنها وارد شود.

فكر می‌كنيد در اين يكى دو روزه كه بيانيه روى سايت‌ها رفته، واكنشى ديده شود؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فريبا داوودى مهاجر: مسلما اين‌طور خواهد بود. اما ما به اين فكر نمی‌كنيم. بلكه وظيفه ما حمايت و صدور اين بيانيه بوده. اگر به ما دست يارى بدهند كه چه بهتر و اگر نه، باز ما وظيفه خود را انجام داده‌ايم و در آينده هم از چنين كارهايى كوتاهى نخواهيم كرد. من باز تاكيد می‌كنم كه نحوه برخورد، بازداشت، نحوه نگهدارى بچه پنج ساله و دو ساله در سرما كار درستى نيست. پدران اينها اگر فعاليتى انجام داده‌اند پاسخگو خواهند بود و پاى كار خود مى‌ايستند و قانون هست. ربط به بچه دو ساله يا همسر اين افراد ندارد و كارى كه اينها كرده‌اند، بسيار غيرانسانى بوده است. مگر اينكه خواسته باشند از زنان و بچه‌ها و خانواده زندانى استفاده كنند براى فشار سياسی روى مردها.

الان با توجه به نظارت شديدى كه بر نشريات و سايت‌ها اعمال می‌شود ، چه اميدى می‌رود كه صدور اين اعلاميه‌ها به فراگيرتر شدن اطلاع عمومى جامعه از اين رويدادها بيانجامد؟

فريبا داوودى مهاجر: سرعت انتشار اطلاعات اينقدر زياد است كه من فكر می‌كنم اين اشتباه سيستم سياسى است كه اجازه ندهد نشريات داخلى بنويسند يا سايت‌ها را فيلتر كند. هر ذهن جستجوگرى متوجه خبرها می‌شود. ما به وظيفه خود عمل كرديم و بيانيه داديم. اما فكر می‌كنم در زمان عصر اطلاعات، خبط بزرگى است كه ما با فيلترينگ يا ندادن جواز براى نشريات از چاپ اين اخبار جلوگيرى كنيم. وقتى نخبگان سياسى هر جامعه‌اى متوجه يك بيانيه يا خبر يا تحرك سياسى شوند، عنصر واسطه خوبى براى انتقالش به آحاد جامعه خواهند بود و الان هم اين نقش را نخبگان ايرانى دارند ايفا می‌كنند. ضمنا بهترين راه اثبات اينكه نظام سياسى ايران قدرتمند است، ادعايش نيست بلكه اثبات آن است كه مردم آزادانه تبادل اطلاعات داشته باشند. اگر نظام با اين روند دچار بحران نشود، قدرتمندى خود را ثابت كرده است.

دويچه وله: بسيار ممنون از توضيحات شما!

[برای شنيدن اين مصاحبه و رجوع به اصل مطلب اينجا را کليک کنيد]

Copyright: gooya.com 2016