جمعه 5 اسفند 1384

بیانیه نهضت آزادی ایران پیرامون حمله تروريستي به دو مرقد ائمه اطهار در سامرا

نهضت آزادي ايران با ابراز تأسف و انزجار از حمله تروريستي ضد بشري به دومرقد ائمه اطهار(ع) در شهر سامراي عراق كه نمودار هتك حرمت اعتقادات ديني شيعيان و نقض آشكار حقوق انساني و بشري است،آن را به شدت تقبيح و محكوم مي‌كند، و پيامدهاي آن را تشديد اختلافات فرقه‌اي و توسعه خشونت وتأخيردر تثبيت نظام جديد در كشور عراق ارزيابي مي‌كند.
توسعه عمليات تروريستي در عراق به ويژه بعد از برگزاري انتخابات آزاد و دمكراتيك و تشكيل مجلس ملي و دولت منتخب، كه بايستي زمينه‌هاي تأمين امنيت، آرامش و ثبات را فراهم كند، نشان از مداخله دست‌هاي پنهان و آشكاري دارد كه با بهره‌برداري از باورهاي مذهبي تكفيري خشونت طلب با اين روند به مقابله پرداخته‌اند.
با كمال تاسف به رغم دعوت آيت الله سيستاني وسايرمراجع بزرگ و رهبران سياسي عراق از مردم براي خويشتن‌داري وپرهيز از واكنش متقابل، جريانات متحجر خشونت طلب، آب به آسياب برنامه توسعه جنگهاي فرقه‌اي و ايجاد وحشت و نا امني در عراق ريخته و دست به تخريب مساجد و مراكز مذهبي اهل تسنن زده‌اند كه بر اساس گزارش هاي منتشر شده، عده‌اي نيز جان خود را از دست داده‌اند.
نهضت آزادي ايران، مسئوليت علماي ديني و روشنفكران متعهد و احزاب و گروه‌هاي سياسي اسلامي را در شرايط كنوني بسيار حساس ميداند و معتقد است كه در اولويت اول ضروري است از بروز زمينه‌هاي فرهنگي برخوردهاي فرقه‌اي براساس معارف مسلم ديني جلوگيري شود و نقش بيگانگان را در سده‌هاي اخير براي توسعه بنياد گرايي افراطي نظير طالبانيسم در منطقه و ايجاد تفرقه مذهبي در كشورهاي مختلف اسلامي نشان داده شود. پيامدهاي اجتناب ناپذير برخوردهاي فرقه‌اي، جلوگيري از اجراي برنامه‌هاي توسعه انساني است كه پيشنيازتضمين اجراي برنامه‌هاي توسعه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي در اين كشورها مي‌باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نهضت آزادي ايران، اسلام را دين رحمت و آزادي و تساهل و مدارا با پيروان همه اديان و فرقه‌هاي مختلف ديني مي‌داند. تاريخ گواهي مي‌دهد كه پيامبران (ص) و ائمه اطهار(ع) نيز خود شاهدان و اسوه هاي برجسته اين بينش و منش بوده‌اند. متاسفانه در بسياري از كشورهاي اسلامي از جمله ايران، تبليغات مذهبي تعصب آميز كه زمينه‌ساز فرهنگي برخوردهاي متحجرانه و افراطي با غير موافقان است به شدت دامن زده مي شود. اين جريانها آگاهانه و يا نا آگاهانه زمينه‌هاي برخوردهاي فرقه‌اي كه موجب وهن جمهوري اسلامي مي شود را فراهم مي‌كنند. به عنوان نمونه مي‌توان به تخريب حسينيه شريعت در قم و ضرب و جرح و بازداشت دراويش عزادار در حسينيه مزبور- كه در روزهاي اخير در رسانه ها منعكس شد- اشاره كردو از مقامات مسئول كشور به ويژه قوه قضائيه مصرا خواست كه هر چه زودتر به اين پرونده رسيدگي و با عوامل اصلي آن بر خورد قانوني شود واز عميق تر شدن اينگونه برخوردهاي فرقه اي در كشور پيشگيري گردد.
نهضت آزادي ايران، ضمن عرض تسليت به خانواده هاي داغدار اين فاجعه ضد انساني ، به ملت ستمديده عراق و همه آزادگان جهان- و تاكيد بر كوتاهي آمريكا و ساير اشغال گران كه مسئوليت حفظ امنيت شهروندان عراقي را بر عهده دارند و بايستي پاسخگوي اين جنايات و خسارات باشند – موفقيت آيت الله سيستاني،دولت منتخب و احزاب و گروه هاي سياسي و اجتماعي را در حفظ وحدت ملي و اعاده آرامش و ثبات – كه پيش نياز اجراي برنامه هاي ساماندهي ساختار نظام جديد است – وتأمين آزادي ،استقلال، عدالت وسايرخواست هاي بر حق ملت عراق را خواستار است. والعاقبه للمتقين.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بیانیه نهضت آزادی ایران پیرامون حمله تروريستي به دو مرقد ائمه اطهار در سامرا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016