سه شنبه 25 بهمن 1384

پاسخ هاي دادستان وقت كل انقلاب به سوال هايي در خصوص اعدام هاي دهه ۶۰، خبرگان رهبري، گنجي، دادگاه ويژه روحانيت و...، تبريز نيوز

پيمان پاك مهر.روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel:00989144157400


تبريز نيوز:سرويس سياسي:حجت السلام "سيد حسين موسوي تبريزي" ، دادستان وقت كل انقلاب دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم و رييس خانه احزاب در دفتر جبهه مشاركت آذربايجان شرقي زير عنوان "انقلاب اسلامي جمهوريت و اسلاميت" ، به سخنراني پرداخت و پس از آن به سوالات حاضرين و سرويس سياسي "تبريز نيوز"، پاسخ داد.

تبريز نيوز: آيا پس از گذشت 27 سال از انقلاب ، آيا وجود دادگاه هاي انقلاب اسلامي كه بيشتر به محاكمه متهمين به ضد انقلابيون سياسي مي پرداخت با هم ضروري است؟

"سيد حسين موسوي تبريزي":"دادگاه انقلاب" از دادگاه های قانونمند نظام جمهوری اسلامی ايران است . از سال 62 در مجلس اول قانونی تصویب کردند که دادگاه انقلاب و دادسرای انقلاب بخشی از دادگستری شد یعنی وارد نظام دادگستری شد.در قانون اساسی ما یک نظام قضایی وجود دارد دو تا نیست . تا آن زمان دو تا بود یکی دادستان انقلاب و ديگري دادسرای عمومی و لذا دو دادستان کل داشتيم ، دادستان کل انقلاب و دادستان کل کشور . که من در دوره ايي دادستان كل كشور بودم .تا اردیبهشت سال 62 قانون تصویب و مشخص شد که یکی شوند و دادستان کل از آن زمان یکی شد .اکنون قانون دادگاه های عام و انقلاب و آيین دادرسی یکی است. فقط صلاحیت دادگاه ها متفاوت است همچون دادگاه خانواده که به امور خانواده رسیدگی می کند . دادگاه انقلاب بيشتر به پرونده های ضد انقلاب و مواد مخدر یا مفسدین اقتصادی رسیدگی می کند .

تبريز نيوز:آيا در دادگاه هاي انقلاب حقوق بشر رعايت مي شود؟

"سيد حسين موسوي تبريزي": اگر در دادگستری ها حقوق بشر رعایت شود در دادگاه های انقلاب هم می شود با هم فرقی ندارند.دادگاه ها حق ندارند خلاف قانون عمل کنند . حال ممکن است یک قاضی خلاف قانون عمل کند .ممکن است در بعضی جاها نيز حقوق بشر نقض شود که در برخی مواقع اتفاق می افتد .

تبريز نيوز:نظر شما در خصوص دادگاه هاي ويژه روحانيت چيست؟

"سيد حسين موسوي تبريزي": اکنون فقط دادگاه ویژه روحانیت قوانین مجزایی دارد و خلاف قانون است .در آيین دادرسی دادگاه ویژه روحانیت بیش از 90 مورد خلاف قانون وجود دارد.افرادي كه عده اي از باب ولایت مطلقه استفاده كرده اند و مي گويند که رهبری ما فوق قانون اساسی و در اين خصوص قانون حداقل اختیارات را براي ايشان برشمرده است ،آيين دادرسي اين دادگاه را نوشته اند.

تبريز نيوز:در روايت هايي منتسب به ايمه (ع) آمده است؛اگر حكمراني از ستم زير دستانش بر مردم آگاهي يابد ولي براي رفع آن تلاش نكند در آن ستم شريك است.حال آيا فرياد هاي حزن انگيز همسر"اكبر گنجي" كه مي گويد پوست و استخواني از "گنجي"، نمانده و با تحمل بيماري در بد ترين شرايط در سلول نگهداري مي شود ، به گوش حاكمان نرسيده است؟

"سيد حسين موسوي تبريزي":در خصوص سکوت در برابر ظلم ، اگر حاكمي بداند ظلمی واقع شده حرام است و مغایر سیره اهل بیت است.

تبريز نيوز:شما در زمان اعدام هاي دهه 60 چه مسيوليتي داشتيد؟چه تعدادي اعدام شدند؟آيا همه احكام اعدام برابر شنيده ها، كه با سرعت صادر شده دقيق بود ؟

"سيد حسين موسوي تبريزي": بعد از آن که منافقین دست به مبارزه مسلحانه زدند ، من در آغاز اعدام های سال 60 به عنوان دادستان کل انقلاب به تهران رفتم . دادستان کل کشور هیچ وقت حکم اعدام صادر نمی کند.احکام اعدام را قضات در سال های 60 تا 62 صادر مي كردند. قیام مسلحانه تقریبا اواخر خرداد شروع شد.اولین ترورها در 8 تیر آغاز شد . در 8 شهریور هم آقای رجایی و 16 شهریور ماه آقای قدوسی شهید شدند . از لحاظ قوانین، آن هاییکه حرکات مسلحانه کردند اعدامشان حق است،ولی گاهی ممکن است از قاضی اشتباهی رخ داده است که از آن بی اطلاعم . از آمار اعدام شدگان واقعا بی خبرم . ما در آن زمان نيز معتقد بودیم اعدام ها به هر تعداد هم که باشد از تعداد ترورهاي مسلحانه بيشتر نيست.

سوال:لطفا در مورد اعدام های بعد از عملیات مرصاد توضیح دهید.

"سيد حسين موسوي تبريزي":من در این دوران نماینده مردم تبریز در مجلس بودم و 6 سال بود که در سمت قبلی نبودم . یک عده ای از منافقین در زندان بودند و محکوم هم شده بودند،در زمانی که آقای ری شهری وزیر اطلاعات بودند ، اطلاعاتي به امام ( ره ) داده بودند که بنا بود در طی عملیات مرصاد ، زندانیان منافقین و نیروهای عملیات کننده که از کرمانشاه وارد ایران می شدند با هماهنگی هم اقداماتی انجام دهند .در آن زمان عده اي از امام ( ره ) اجازه خواستند که دوباره بررسی کنند افرادیکه توبه کرده اند با آن ها کاری نداشته باشند ولی در مورد آن هاییکه در مواضع پیشین خود مانده اند آن ها را محاکمه و حکم صادر كردند.

سوال:نظر شما در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبري چیست ؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"سيد حسين موسوي تبريزي":مسيله انتخابات مجلس خبرگان طبق گذشته خواهد بود چرا که تایید صلاحیت در اختيار خودشان است و قانون آن واقعا غیر معقول است.شورای نگهبانی که منصوب رهبری است و خودش هم عضو خبرگان است باید کاندیدا را تایید کند قانونی که در زمان امام ( ره ) نبود ولي سپس تغییر دادند. ما معتقدیم قانون انتخابات باید اصلا ح شود.در قانون انتخابات خبرگان ، شرط ورود به اين مجلس "اکثریت نسبی" است نه "اکثریت مطلق".ثانیا حتی اگر یک نفر هم کاندیدا باشد مهم نیست.در مورد استقبال ار كانديداتوري ورود به مجلس خبرگان رهبري ، بايد بگويم كه شهر قم حدود 2000 مجتهد دارد اما در انتخابات اخیر خبرگان از این شهر فقط یک نفر کاندیدا شد . آن یک نفر را هم پس از تغییر قانوني که اجازه مي دهد فردی را از شهری به شهری منتقل كنند از تهران به قم آورده و کاندیدش کردند. در اين قانون اگر فقط خانواده کاندیدا به وي رای دهند کافی است تا وارد مجلس خبرگان شوند. چون اکثریت نسبی شرط است نه مطلق . در دوره دوم انتخابات خبرگان از آذربایجان شرقی و اردبيل(پيش از استان شدن)نيز به 8 نفر نیاز بود که به اين مجلس بروند كه فقط 9 نفر کاندیدا شده بودند.در تهران نيز 16 نفر نیاز بود 17 نفر كانديدا بود و در مشهد 9 نفر نیاز بود كه 10 نفر و در رشت 3 نفر می خواستند كه 2 نفر کانديدا شده بودند.
تبريز نيوز:در خبرها آمده بود كه دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از گذشت چند ماهي از عمر دولت احمدي نژاد و بحران در روابط بين الملل در سفر به قم به يك سري رايزني ها دست زده است. اين رايزني ها حول چه محوري بوده و آيا با شما هم ديداري داشتند؟

"سيد حسين موسوي تبريزي":آقای رفسنجانی در اولين روز سفر به قم به مجمع مدرسین حوزه علمیه قم آمدند و با ما در خصوص مسايل هسته ای ايران و شرايط فعلي كشور صحبت هايي شد كه البته نگراني هاي مشتركي داشتيم.ایشان کیفیت مذاکرات ، گفتگوها و برخوردها را در مورد مسايل هسته ای ايران قبول نمی کرد و ایراد می گرفت. ما نيز با اين سخنان که باعث شود اجماع جهانی علیه ما شکل بگیرد مخالفیم .لزومی نداشت ما از او ل می گفتیم اسرايیل باید نابود شود. هر حرف حق را که واجب نیست بگوییم و مدام تکرار کنیم و حرفی بزنیم که دنیا و حتی عرب ها و کشورهای مسلمانان همسایه هم قبول نکنند.ما بهتر بود بگوییم كه در مسايل اسراييل و فلسطین دخالت نمی کنیم و مردم فلسطین و آواره ها که از سرزمین خود رانده شده اند بايد با رای گیری حاکمیت خود را انتخاب کنند و به انتخاب مردم احترام بگذاریم.امام (ره) بارها در زمان آقای رجایی به دولتمردان می گفتند که اگر من صحبت هایی می کنم شما بروید کارهای خودتان را كه عین دیپلماسی است عمل کنید و به اصول آن احترام بگذارید. ما معتقديم وقتی به اصول دیپلماسی احترام نگذاریم و قوانین بین المللی را یزر پا بگذاریم ، دیگران را از خود نگران ساخته ایم.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016