پنجشنبه 6 بهمن 1384

سازماندهى "كنفرانس علمی" بررسی هولوكاست در ايران، گفتگوی کيواندخت قهاري با مهرداد درويش پور، صدای آلمان

پس از آنكه در هفته‌هاى گذشته رييس جمهور محمود احمدى‌نژاد در سخنان خود به اسراييل حمله كرد و كشتار يهوديان را در دوره حاكميت نازيسم در اروپا افسانه خواند، حكومت ايران اعلام كرد كه كنفرانسى علمى را سازماندهى خواهد كرد براي بررسي آنكه آيا واقعا يهوديان در دوره حاكميت نازى‌ها در آلمان زير پيگرد بوده و قربانى كشتار آنها شده‌اند يا نه. زمان برگزارى اين كنفرانس هنوز روشن نيست. به گزارش روزنامه آلمانى ”بيلد“ از جمله شركت‌كنندگان اين سمينار هورست مالر، نئونازيست مشهور آلمانى خواهد بود. چند تن از سياستمداران آلمان خواستار آن شده‌اند كه جلوى شركت نئونازيهاى آلمانى در اين كنفرانس گرفته شود. دويچه وله از دكتر مهرداد درويش‌پور، جامعه‌شناس، دعوت به مصاحبه در باره هدف اين كنفرانس و نئونازيها كرد.

مصاحبه گر: کیواندخت قهاری

آقای دکتر مهرداد درویش‌پور، حکومت ایران ترتیب برگزاری کنفرانسی را دارد می‌دهد برای بررسی درستی یا نادرستی تاریخی پیگرد و کشتار یهودیان در دوره‌ی حکومت نازیسم. ارزیابی شما درباره‌ی این کنفرانس چیست؟

مهرداد درویش‌پور: این کنفرانس که ظاهرا کنفرانس علمی نامیده شده و معلوم نیست در این وانفسا که حکومت اسلامی با بزرگترین بحران هسته‌ای و بحران سیاسی بین‌المللی روبروست سازمان‌دادن چنین کنفرانس‌هایی چه خاصیت علمی برای ایران و جهان خواهد داشت، در واقع هدف اصلی این کنفرانس یک هدف آشکارا سیاسی، دامن‌زدن به تبلیغات یهود‌ی ستیزانه، ایجاد یک دشمنی آشکار علیه اسراییل هست و با انکار قتل عام یهودیان حکومت اسلامی در پی دامن‌زدن به احساسات ضدیهود و ضد اسراییل هم در ایران و هم در کل منطقه هست و از این نظر بی‌گمان این یک حرکت سیاسی‌ست برای افزایش تحریکات سیاسی در منطقه علیه اسراییل به قصد معتبرکردن ایران در میان افکارعمومی جهان مسلمان.

برخی نئونازیست‌های آلمان هم داوطلب شرکت در این کنفرانس شده‌اند. نئونازیست‌ها چه کسانی هستند و چه هدفی را می‌توانند با شرکت در این کنفرانس دنبال کنند؟

مهرداد درویش‌پور: نخست اینکه من شخصا سالها پیش به پیوند بنیادگرایی اسلامی و اندیشه‌ی نژادپرستی اشاره کرده بودم، یکی از جلوه‌های مشترک هردو یهودی‌ستیزی‌ست. نئونازیها گروههايی هستند که تلاش می‌کنند ایدئولوژی نازیسم و تاریخچه‌ی نازیسم را در آلمان و در سطح جهان ، جنبه‌ی مخوف و جنایتکارانه‌ی آنرا مشروع بکنند. یکی از مهمترین گام‌هایی که نئونازی‌ها برمی‌دارند عبارت است از این است که تلاش کنند انکار کنند قتل‌عام یهودیان را. این تلاش تازه شروع نشده، پیش‌تر توسط پرفسور فرانسوی بنام «هاریسون» این امر صورت گرفته است و اینها که به رویزیونیست‌ها یا تجدیدنظرطلبان تاریخی موسوم هستند، کسانی هستند که سعی می‌کنند با انکار قتل‌عام یهودیان مشروعیت را برای حکومت نازی در آلمان فراهم بکنند. اما این تلاش برای این کنفرانس‌های به‌اصطلاح علمی با واکنش شدید و سنگین نیروهای دمکراتیک در سرتاسر غرب به شکست انجامید. حالا که حکومت اسلامی پیشقدم شده، روشن است که نئونازی‌ها خودشان را متحد پرپاقرص بنیادگرایان اسلامی می‌بینند.

شما الان اشاره کردید در این مصاحبه و در مصاحبه‌ای هم که در ماه پیش ما با شما داشتیم گفته‌اید که حکومت اسلامی و احمدی‌نژاد، رییس جمهور، سعی می‌کنند یهودی‌ستیزی را دامن بزنند و دعوای حکومت ایران و جهان را به دعوای مسلمانان با یهودی‌ها تقلیل بدهند و بدین ترتیب هم احیانا در میان کسانی پشتیبانی بین‌المللی برای خودشان داشته باشند. اگر این فرض شما درست باشد، در یکماه اخیر این تلاش تا چه حد موفق بوده به نظر شما؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مهرداد درویش‌پور: حکومت اسلامی تنها گروهی را که تاکنون به حمایت از خودش توانسته فرابخواند، مستقیما نئونازی‌ها بودند که در این کنفرانس هم شرکت خواهند کرد. اما در کشورهای اسلامی واکنشی که نسبت به سخنان رییس جمهور ایران بود اندکی نگران کننده است. هیچیک از رهبران کشورهای اسلامی ابرازنظرهای نژادپرستانه‌ی رییس جمهور را محکوم نکردند، در برابر طرح مسئله‌ی نابودی اسراییل که ایشان عنوان کردند موضع‌گیری روشن، صریح و قاطعی نکردند. خود این مسئله نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی بدرستی می‌داند که یک زمینه‌های در کشورهای اسلامی به نفع احساسات ضدیهودی وجود دارد، اما هرچه فشار بین‌المللی بر ایران افزایش پیدا بکند، با توجه به سوءظنی که در میان کشورهای عربی نسبت به حکومت اسلامی ایران وجود دارد و تنش عراق و ایران و با توجه به سیاست‌های خشن و افراطی حکومت اسلامی بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی دیر یا زود ناگزیر از موضع‌گیری فعالتری علیه حکومت اسلامی خواهند شد. اما فراموش نکنیم، بسیاری از نیروهای بنیادگرا در لنبان، مصر، عراق، سوریه و کشورهای دیگر عربی و اسلامی کسانی هستند که می‌توانند حمایت کنند از حکومت اسلامی. آقای مقتدا صدر هم دیدید که چگونه حمایت فعال خودش را از حکومت اسلامی به نمایش گذاشت. انکار نمی‌شود کرد که در میان بخشی از جامعه‌ی مسلمان گفته‌های آقای احمدی‌نژاد زمینه دارد، ولی بیشتر در میان گروه‌های افراطی و بنیادگرای آن. اما فکر می‌کنم اکثریت جامعه‌ی مسلمان حاضر نیست بدنبال این سیاست‌های خشن، افراطی و ضد دمکراتیک برود و از آن تبعیت بکند. و فکر می‌کنم موضع‌گیری رهبران کشورهای اسلامی روز به روز قاطع‌تر خواهد شد، با توجه به انزوای هرچه بیشتر ایران در افکار بین‌المللی.

آقای دکتر مهرداد درویش‌پور، سپاسگزارم که وقت‌تان را در اختیار ما قرار دادید.

Copyright: gooya.com 2016