شنبه 10 دی 1384

متن كامل سومين گزارش كانون مدافعان حقوق بشر در سال ۸۴، تبريز نيوز

پيمان پاك مهر. روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel:00989144157400

تبريز نيوز :‌سرويس حقوق بشر: "كانون مدافعان حقوق بشر" سومين گزارش خود در موضع نگرش به سه ماهه پاييز1384 را منتشر كرده است.
متن كامل اين گزارش در زير آمده است:

حقوق بشر ارزش هاي جهاني هستند كه نگرش به فطرت انسان دارند و هيچگونه اختصاص و يا انحصاري و يا قيد و شرطي را نمي تابند . ويژگي و اصالت اين حقوق به گو نه اي پا در ميان مي گذارد كه هركس كرامت و شرافت انساني را تقدير و تمجيد كند آن ها را ارزشمند و شايسته مي دارد.

بايد سعي جوامع انساني بر اين باشد تا اين حقوق به نحو شايسته اي بومي شود و مورد درك و فهم عموم قرار گيرد.

بي گمان رسالت هر گروه فعال حقوق بشري آن است كه اهدافشان ترجمان از اين واقعيت هاي مسلم و اعتبارهاي بنيادين باشد تا انسان به دور مانده از حقوقش ،‌طعم آزادي ،‌صلح،‌دوستي و رفاه را بچشد.

غمگينامه بايد اعلام داشت در سه ماه اخير حوادث متعددي رخ داده كه در بررسي و تحليل از مصاديق بارز نقض حقوق بشر محسوب مي گردد.


1- دانشجويان در اراك،‌استهبان،‌تبريز، تهران و ديگر شهرها بر خلاف وعده هاي مقامات ارشد قوه قضاييه كه خاطر نشان كرده بودند اين فرهيختگان سوخته دل به مراجع قضايي احضار نخواهند شد ،‌شاهد احضار ، بازپرسي ،‌محاكمه و حبس دوستان خود بوده اند. از جمله آقايان مجتبي سميع نژاد و افشين زارع به اتهامات ارتداد اهانت به مقدسات و ... تحت محاكمه قرار گرفته و با وجود برايت آقاي سميع نژاد از موارد فوق تحت عناوين ديگر محكوم و هم اكنون در وضعيت نامطلوبي در زندان رجايي شهر كرج قرار دارد.

2-روند تعقيب و محاكمه فعالان سياسي و مطبوعاتي در محاكم غير صالح نه تنها متوقف نگرديده بلكه روند رو به رشد داشته است و در بعضي از استان ها از جمله تهران و كردستان منجر به محكوميت هاي بسيار طولاني گرديده است كه مي توان از محكوميت آقايان 1- محمود صالحي 2-محسن حكيمي 3- برهان ديوارگر 4-محمد عبدي 5- سيد جلال حسيني كه محكوميت يافته و آقايان هادي تنومند و اسماعيل خودكام كه روند تعقيب آن ها مخالف قانون و حقوق بشر بوده است. روند احضار ، تعقيب و تحقيقات مقدماتي ،‌ممانعت از ورود وكيل به پرونده ،‌صدور قرار بازداشت و تمديد آن در پرونده اقاي عبدالفتاح سلطاني وكيل دادگستري و مدافع حقوق بشر بوده و همچنين روند تعقيب خانم رويا طلوعي روزنامه نگار به اتهام محاربه در مرجعي غير صالح نيز در مغايرت با حقوق بشر مي باشد.

3-بر حسب اطلاع تعدادي از روزنامه نگاران به مراجع غير صالح احضار و با آن ها برخورد غير قانوني انجام پذيرفته ،‌فيلترينگ تعدادي از سايت هاي خبري از جمله سايت هاي مربوط به زنان و گروه هاي سياسي از مصاديق بارز نقض حقوق بشر و مغاير با اصل 24 قانون اساسي و گردش آزاد اطلاعات مي باشد.

4-مصوبه ستاد انقلاب فرهنگي در خصوص ممنوعيت چاپ و انتشار كليه آثار ادبي و هنري كه مروج نهيليسم و فمينيسم و سكولاريزم بوده ،‌نقض آشكار حقوق بشر و در مغايرت كامل با اصول 23 و 24 قانون اساسي محسوب مي گردد . بخصوص آن كه تنها مرجع تصويب قوانين باستناد اصل 71 قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي بوده و هيچ مرجعي حق تصويب قانون را ندارد.

5- باستناد اصول 26 و 27 قانون اساسي حقو ايجاد تشكل و انجمن و ... تجمع و راهپيمايي در محدوده اين اصول به رسميت شناخته شده بر اين مباني دستگيري اعضا سنديكاي كارگران شركت واحد هيچ توجيه قانوني نداشته و در راستاي نقض بنيادين حقوق اساسي مردم قلمداد مي گردد.

6- سانحه غم انگيز سقوط هواپيماي c-130 نيز از جهات متعدد فقدان رعايت و حراست و حقوق انساني جان باختگان را كه در هر صورت ناشي از نبود مديريت دقيق و صحيح است ،‌تعقيب آمرين و مسببين حادثه مرهمي اندك بر اين جراحت است. ضمن آن كه در خبرها آمده بود متاسفانه به چشم و گوش جامعه يعني خبرنگاران و عكاسان بي حرمتي شده و در فعاليت شغلي شان مانع و خلل ايجاد گرديده بود.
در اين زمينه بايد يادآور شد اصل انتقال آزاد اطلاعات و اخبار و ذات پديده اطلاع رساني در زمره حقوق انكار ناپذير جوامع بشري است كه امكان تعطيل و تاخير ان به هيچ دستاويزي جايز نيست، زيرا گردش درست اطلاعات معياري براي جامعه باز و بسته است . بي ترديد در عصر انقلاب الكترونيك امكان بقا جامعه بسته وجود ندارد.

7- نسل سوم،‌حقوق بشر، ايجاد محيط سالم و زندگي توام با بهداشت و آسايش رفاه را تداعي مي كند،‌هر مديريتي بايد با توجه به زمان ،‌توان و ضرورت نسبت به سالم سازي محيط و ايجاد فضاي سالم اقدام كند. هواي مسموم تهران و كلان شهرهاي ديگر حداقل اين موضوع را گوشزد مي كند كه مديريت كلان در طول زمان قابل توجه نه تنها مبادرت به ايجاد محيط امن و فضاي سالم نكرده بلكه با اتخاذ سياست هاي مبتني بر توسعه ناپايدار و غير متوازن كه يكي از نتايج آن عدم توسعه آمد و شد عموي ،‌ضرورت استفاده از وسايط نقليه شخصي را ترويج داده است و با عرضه گوناگون اين خودروي شخصي زمينه محيط آلوده و ناسالم را مهيا ساخته است.
اكنون بايد ضمن تاييد راه كارهاي دراز مدت و استفاده از فنون و تجارب جهاني در كوتاه مدت به نحوي اقدام شود كه از تلفات پر شمار افراد در معرض آسيب جلوگيري شود به گونه اي كه اين حق انساني حفظ و حرمت آن رعايت گردد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

8- آمار فزاينده اي از حوادث جاده اي ايران را در زمره داراي پرشمارترين تصادفات جاده اي قلمداد كرده و گزارش مربوط به كارتن خوابي در كلان شهرها كه با آمار فوت همراه بوده و اتش گرفتن يكي از گرم خانه ها نشنگر عدم توجه مسيولين مربوط به ساز و كار برخورد با اين مشكلات و عدم چاره جويي خردورزانه است.

9- در ارتباط با جرايم عادي نحوه احضار و جلب و تحقيق متهمين بر خلاف موازين قانوني بوده و تجري مامورين انتظامي از حدود قانون و استفاده نابجا از اسلحه در بعضي شهرستان ها از جمله تهران- كردستان-كرج و ... در زمره فجايع ضد بشري است كه بطور جدي بايد با آن مقابله شود.بازداشت اقاي " ناصر كرد زنگنه " در خوزستان منجر به شكنجه و سپس حكم برايت وي صادر گرديده است ، در خور توجه بوده و خواهان مجازات مسببين و آمرين حادثه مي باشد.

10- عدم توجه به طبقه بندي زندانيان از طرف مديران مربوط منجر به حوادث تاسف باري گرديد از جمله قتل نوجوان 17 ساله در زندان شيراز كه با زندانيان خطرناك هم بند گرديده بوده از موارد نقض حقوق بشر بوده است.

كانون مدافعان حقوق بشر اميدوار است گسترش و اشاعه حقوق بشر و احترام به اعلاميه جهاني حقوق بشر و دو ميثاق الحاقي و اجراي مفاد آن كه كشور ما به آن ها پيوسته ، مسيري رو به رشد را طي مي نمايد.

كانون مدافعان حقوق بشر

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن كامل سومين گزارش كانون مدافعان حقوق بشر در سال ۸۴، تبريز نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016