سه شنبه 22 آذر 1384

دادگاه ابوالفضل وصالی، سردبير و مدير مسئول روزنامه آذرآبادگان

چهار عضو محافظه‌كار شورا و حاميان سرسخت شهردار مستعفي و به تعبيري بركنار‌شده تبريز براي پيگيري شكايت دسته‌جمعي از ابوالفضل وصالي مدير و سردبير روزنامه نداي آذرآبادگان به اتفاق اكبر بابا‌زاده وكيل خود در شعبه 5 بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب تبريز حاضر شدند.
در اين جلسه دادرسي كه روز پنجشنبه گذشته تشكيل شده بود، بازپرس آبخيز ضمن تفهيم شكايت اعضاء شورا از مدير روزنامه خواست تا در مورد شكايت‌هاي مطرح‌شده توضيح دهد.
ابوالفضل وصالي ضمن دفاع از مندرجات روزنامه كه طي آن چهار عضو حاضر در جلسه را متهم به اخذ امتيازاتي از شهردار سابق كرده بود گفت: طبق اسناد و مستندات موجود اين افراد در طول مديريت احتشام حاجي‌پور مرتكب تخلفات و سوء‌استفاده‌هايي شده‌اند كه ناگزير حمايت همه‌جانبه آنان از شهردار سابق را مي‌توان ناشي از اين منفعت‌جويي‌ها دانست.
وي سپس در مورد تخلفات يك به يك چهار عضو پرداخت و گفت: سعيد پورشريفي به عنوان يكي از سهامداران و شركاء عمده شركت آذرسيماب يك پروژه 26 ميليارد ريالي مربوط به احداث بخشي از تاسيسات قطار شهري واقع در زمين پمپ بنزين فلكه دانشگاه تبريز دريافت كرده است در حاليكه در ماده 74 قانون شورا و شهرداري‌ها به صراحت ذكر شده است كه اعضاء شورا و وابستگان درجه يك آنها حق هيچ‌گونه معامله و عقد قرارداد با شهرداري و سازمان‌هاي وابسته به آن را ندارند.
پورشريفي در پاسخ گفت: من تنها 4 درصد در شركت آذرسيماب سهام دارم و با توجه به اينكه استاندار در راس سازمان قطار شهري قرار دارد لذا اين سازمان زير‌مجموعه شهرداري محسوب نمي‌شود و از طرفي شركت آذرسيماب از طريق مناقصه در اين پروژه برنده شده است، بنابراين نه تنها كار خلافي صورت نگرفته است بلكه ورود شركت توانمند آذرسيماب به پروژه‌هاي سازمان قطار شهري باعث شده است كه يك شركت ديگر نرخ تونل‌سازي قطار شهري تبريز را نسبت به كار مشابه در اصفهان كاهش دهد!
ابوالفضل وصالي گفت: اظهارات پورشريفي غيرصادقانه و براي توجيه تخلف است چراكه وي در شركت آذرسيماب ذينفع مي‌باشد و اين شركت سهامي خاص مي‌باشد و سرمايه‌گذاران محدودي دارد و از طرفي سازمان قطار شهري به جهت اينكه 50 درصد بودجه آن از سوي شهرداري تامين مي‌شود و 50 درصد بقيه آن كمك دولت مي‌باشد از زيرمجموعه‌ها و موسسات وابسته به شهرداري محسوب مي‌شود و بنابراين واگذاري اين پروژه به شركت آذرسيماب برخلاف قانون صورت گرفته است.
سپس بازپرس آبخيز از پورشريفي ارزش ريالي شركت آذرسيماب را سوال كرد كه وي پاسخ داد ارزش اين شركت حدود 180 ميليون تومان مي‌باشد.
بازپرس پرسيد، آقاي پورشريفي شما در قبال 4 درصد سهم مورد ادعاي خود در اين شركت سالانه چقدر سود دريافت مي‌كنيد كه وي گفت: سالانه بطور علي‌الحساب 15 ميليون تومان دريافت مي‌كنم.
هرچند پس از اين سوال و پاسخ‌ها بحث رسيدگي به شكايت پورشريفي خاتمه يافت اما اين سوال‌ها در ذهن نقش بست كه اولا آيا شركتي كه تمام ارزش و سرمايه آن 180 ميليون تومان يعني معادل ارزش يك مغازه متوسط در يك نقطه مرغوب شهر مي‌باشد و علي‌الاصول بايد فاقد تجهيزات و مكانيزاسيون كافي براي اجراي يك پروژه 26 ميليارد ريالي باشد، چگونه صلاحيت شركت در مناقصه با اين پروژه را دريافت كرده است؟! دوما اگر فقط چهار درصد شركت آذرسيماب كه معادل 7 ميليون و 200 هزار تومان مي‌باشد متعلق به آقاي پورشريفي است چگونه ايشان به عنوان مديرعامل يا رئيس هيئت‌مديره در راس آن قرار دارد و چگونه ايشان مي‌تواند بيش از دو برابر كل سرمايه‌گذاري خود را بطور مستمر سالانه از شركت فوق سود دريافت نمايد؟!
در ادامه دادرسي نوبت به بررسي شكايت نازيلا آصفي رسيد. وي در توضيح شكايت خود گفت: روزنامه نداي آذرآبادگان مرا به دريافت امتياز از شهردار سابق متهم كرده است.
ابوالفضل وصالي در اين ارتباط گفت: موارد تخلفات و سوء‌استفاده‌هاي نازيلا آصفي از موقعيت خود در شوراي شهر متعدد است كه نمونه آن انتصاب شوهر وي به عضويت هيئت‌مديره شركت خانه‌سازي آذربايجان و سازمان عمران تبريز مي‌باشد كه هر دو موسسه از زير‌مجموعه‌هاي شهرداري هستند هم‌چنين پسر وي نيز قراردادهايي بطور غيرقانوني و به ارزش قريب به پانصد ميليون ريال با سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري منعقد كرده است كه تمام اين موارد برخلاف ماده 74 قانون شورا و شهرداري بوده است.
آصفي در پاسخ گفت: شوهر من يك مهندس است و به نمايندگي از شركت نمودار به هيئت‌مديره شركت خانه‌سازي آذربايجان منصوب شده است و پسر من نيز تنها 4 درصد سهام شركت سيمرغ طلايي را به عنوان طرف قرارداد سازمان پاركها دارد و قانونا وابستگان و يا اعضاي شورايي كه كمتر از 5 درصد سهام شركت‌هاي طرف قرارداد با شهرداري‌ها و يا سازمان‌هاي وابسته به آن را داشته باشند به لحاظ قانوني براي همكاري با شهرداري منعي ندارند.
سردبير روزنامه نداي آذرآبادگان پاسخ داد شوهر نازيلا آصفي به جهت وابستگي درجه يك با وي تحت هيچ عنواني حق عقد قرارداد و معامله با شهرداري و شركت‌هاي وابسته را ندارد ضمن اينكه اگر وي به نمايندگي از طرف شركت نمودار به عضويت هيئت‌مديره شركت خانه‌سازي آذربايجان منصوب شده باشد، براي حضور او در هيئت‌مديره سازمان عمران تبريز هيچ توجيهي وجود ندارد به‌ويژه اينكه نازيلا آصفي به عنوان عضو شوراي سياست‌گذاري سازمان عمران به همراه شخص شهردار نقش اصلي را در انتخاب هيئت‌مديره آن دارد.
وصالي ادامه داد برخلاف ادعاي خانم آصفي كه مي‌گويد: پسر من فقط در قالب شركت‌ سيمرغ طلايي آنهم با 4 درصد سهام با سازمان پاركها و فضاهاي سبز شهرداري قرارداد دارد، دو فقره قرارداد ديگر نيز به اسم شخص پسر وي به نام كاوه سرتيپي با سازمان پاركها منعقد شده است كه از مصاديق خلاف مي‌باشد.
سردبير روزنامه نداي آذرآبادگان افزود: البته بنا به اسناد موجود تخلفات و سوء‌استفاده‌هاي نازيلا آصفي تنها به اين موارد ختم نمي‌شود و بطور نمونه همين اكبر بابازاده كه به عنوان وكيل شاكيان در جلسه حضور دارد از منسوبين وي مي‌باشد كه عملكرد وي نيز با توجه به سرنخ‌هاي به دست آمده در ارتباط با ساخت‌و‌ساز و احتمال شراكت وي با بعضي شركت‌هاي طرف قرارداد شهرداري داراي ابهام و مستلزم رسيدگي است.
سپس نوبت به طرح شكايت ليندا گرامي‌آذر رسيد. وي گفت: روزنامه نداي آذرآبادگان عنوان كرده است كه شوهر من به واسطه حمايت من در مقام عضو شورا از شهردار سابق به سمت شهردار منطقه 3 تبريز منصوب شده است در حاليكه حكم شوهر من در زمان مهندس فراهنگ‌پور صادر گرديده است.
ابوالفضل وصالي گفت: ابقاي شوهر وي در سمت شهردار منطقه 3 تبريز يكي از دلايل حمايت وي از شهردار بود كه اتهامات سنگيني عليه او مطرح شده و هم‌اكنون نيز پرونده وي در يكي از شعبات دادسرا تحت رسيدگي مي‌باشد. وي افزود: مدارك ديگري نيز مبني بر اخذ بعضي امتيازات از سوي خانم گرامي‌ وجود دارد كه در صورت لزوم به بازپرسي ارايه خواهد شد.
در ادامه جلسه نوبت به طرح شكايت كريم حسين‌زاده دلير رسيد. وي كه يك نسخه روزنامه نداي آذرآبادگان مربوط به دو سال پيش را كه حاوي كاريكاتور و مطالبي مربوط به او بود به همراه داشت به بازپرس گفت: اين روزنامه بطور مضحكي كاريكاتور مرا چاپ كرده و تلويحا مرا متهم به مشروب‌خواري كرده و در جايي نيز زير عكس من نوشته است آدم بي‌شرف از حيوان بدتر است و مطلب توهين‌آميز ديگري با مضمون اينكه آدم دراز عقل ندارد عليه من چاپ شده است.
بازپرس آبخيز در پاسخ به حسين‌زاده گفت: موضوع شكايت شما مربوط به يك شماره ديگر اين نشريه مي‌باشد كه نوشته شده است شما 700 هزار تومان از سازمان گورستان دريافت كرده‌ايد و مرتكب سرقت ادبي شده‌ايد.
وي گفت: اين پول تتمه حساب اجرت انجام مطالعات براي مكان‌يابي گورستان‌هاست كه چند سال پيش انجام داده‌ام.
وصالي گفت: اگر اين پول حق شما بود چرا در همان موقع خاتمه كار خود دريافت نكرده‌ايد و پس از ورود به شورا به فكر دريافت آن افتاده‌ايد و اگر اين پول حق شما بوده است چرا در قبال آن چك خود را به همان مبلغ به عنوان تضمين به سازمان گورستان‌ها سپرده‌ايد؟!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: علاوه بر آن شما پايان‌نامه يك دانشجوي دانشگاه تبريز را كه مربوط به سال 74 مي‌باشد و تحت عنوان پژوهش حاشيه‌نشيني تدوين شده است بنام خود به وزارت كشور ارسال كرده و براساس آن پژوهشگر برتر سال معرفي شده‌ايد كه يك اقدام مجرمانه و مصداق بارز سرقت ادبي مي‌باشد.
سردبير روزنامه خاطرنشان ساخت: اينها موارد معدودي از تخلفات شما مي‌باشد كه اسناد دهها مورد ديگر موجود است و پرونده كامل آن در هيات تخلفات استانداري منتظر رسيدگي است.
بازپرس از حسين‌زاده توضيح خواست و وي گفت: من استاد آن دانشجو بوده‌ام و اين حق من است كه از مطالب پايان‌نامه استفاده كنم.
وصالي نيز گفت: استاد راهنماي دانشجوي فوق يك فرد ديگري بوده است و از شما تنها به عنوان مشاور نام برده شده است كه نقش موثري در تدوين و تحقيق آن نداشته‌ايد و قانون مطبوعات تصريح دارد كه اختصاص تمام يا بخشي از يك نوشته يا ترجمه به خود يا ديگران سرقت ادبي محسوب شده و جرم مي‌باشد.
در حاليكه شما نه تنها اين پايان‌نامه متعلق به 8 سال پيش را به عنوان پژوهش سال به وزارت كشور ارسال كرده‌ايد بلكه متن آن را بدون كوچك‌ترين تغييراتي با نام و عكس خود و بطور مسلسل در يكي از نشريات محلي چاپ كرده‌ايد و به همين مناسبت چندين فقره آگهي تبريك كه چه‌بسا هزينه تعدادي از آنها از بودجه شهرداري تامين شده است، در مطبوعات مختلف چاپ شده است!
گفتني است بازپرس آبخيز پس از چهار ساعت سوال و پاسخ دقيق از شاكيان و متشاكي ختم جلسه را اعلام و طرفين را مرخص كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دادگاه ابوالفضل وصالی، سردبير و مدير مسئول روزنامه آذرآبادگان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016