چهارشنبه 16 آذر 1384

احمد شيرزاد: حکومتی شدن ماهیت جنبش دانشجویی را مختل می کند، آفتاب

آفتاب: احمد شیرزاد معتقد است که تلاش می شود روز دانشجو را از دست دانشجویان خارج کرده و حکومتی کنند.

احمد شیرزاد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در گفت و گو با خبرنگار آفتاب درباره روز دانشجو و تفاوت بزرگداشت این روز در امسال با سال های گذشته گفت: به نظر می آید که تلاش می کنند این روز را بیش از پیش حکومتی کنند و آن را از دست دانشجو خارج کنند.

وی با اشاره به اینکه به علت آلودگی هوا برخی برنامه های گرامی داشت روز دانشجو در دانشگاه های تهران لغو شد اظهار داشت: علی رغم این مساله آن طور که مشخص بود اغلب مجوزها به گروه های دانشجویی که نزدیک به موضع حکومت بودند، به خصوص بسیج داده شده بود که این اقدام ماهیت اصیل جنبش دانشجویی را مختل می کند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه نوع رسالت و وظیفه جنبش دانشجویی خود جوش است خاطر نشان کرد: متصل شدن روز دانشجو به حکومت و کسب مجوز بد است از سوی دیگر لغو مجوز گروه های مستقل نشان دهنده این است که دیگر رغبتی برای برگزاری برنامه های مستقل در دانشگاه نیست.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص این گفته صادق زیبا کلام که سکوت جنبش دانشجویی را نشانه سالم بودن جامعه خوانده بود خاطر نشان کرد: این مساله شاید به تعبیری درست باشد. در مواردی که جامعه دچار انسداد و یخبندان می شود دانشجویان تنها گروه هایی هستند که به سختی آرام می شوند اما عکس آن صادق نیست یعنی در شرایطی که اختناق به حد زیادی نیست و جنبش دانشجویی می تواند فعال و نقش آفرین باشد، اما مجال داده نمی شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما در یک برزخ هستیم یعنی از یک طرف دانشجو ها نمی خواهند حریم قانون را بشکنند و دوست دارند که در مدار حرکت مدنی حرکت کنند و از طرف را دیگر گروه هایی که قدرت را در دست دارند که در هیأت های سه نفره مبتنی بر یک آیین نامه ناعادلانه قدرت گرفته اند. آنها حق ندارند که این گونه تعیین تکلیف کنند و مجوز دادن آنها به این معنا نیست که مصلحت دانشگاه را تشخیص می دهند.

وی افزود: الان دانشجوها نمی خواهند حریم قانون را بشکنند اما اگر این روال ادامه پیدا کند این حریم ها شکسته خواهد شد و کاملا روش اشتباهی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شیرزاد در قسمت دیگر گفته های خود درباره انتخاب روحانیون به عنوان روسای دانشگاه ها گفت: این اقدام نسنجیده است و ما از وزارت علوم برای اصلاح دانشگاه به تدریج قطع امید کرده ایم.

وی تصریح کرد: ما از روحانیون متعجبیم که چرا این مناصب را قبول کردند و رعایت شان خود و دانشگاه را نکردند چرا که روحانیون برای شرکت در امور راه های متعددی دارند.

نماینده سابق مردم اصفهان تاکید کرد: باید می گذاشتند نهادی که در دست دانشگاه است توسط خود آنها اداره شود. هر چند که برخی از آنها سابقه دانشگاهی دارند اما آنچه در جامعه جا افتاده است دانشگاهی نیست و نمی شود افکار عمومی جامعه را با یک مصاحبه تغییر داد.

شیرزاد در پایان تاکید کرد: ما نمی خواهیم مرزبندی ها را طوری رسم کنیم که افراد فرهیخته با هم ارتباط نداشته باشند اما به هر حال حریم هایی وجود دارد، همان طور که هیچ گاه یک مرکز حوزوی تحت کنترل و اداره یک فرد غیر روحانی نبوده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمد شيرزاد: حکومتی شدن ماهیت جنبش دانشجویی را مختل می کند، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016