پنجشنبه 12 آبان 1384

بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا پیرامون وقایع و مناسبت های جاری

1- با وجود گذشت بیش از نیم قرن از اشغال سرزمین فلسطین، میعادگاه ادیان الهی اسلام، مسیحیت و یهودیت توسط اسراییل، نادیده گرفتن پایه ای ترین حقوق انسانی و ظلم و خشونت این حکومت بر مردم مظلوم فلسطین و در پی آن سکوت ممتد جامعه بین الملل نسبت به این جنایات، امری است که وجدان هر انسان آزاده و عدالت طلبی را به احساس مسؤولیت و واکنش وا می دارد. از دیگر سو، دشمنی و عداوت همیشگی رژیم صهیونیستی با ملت ایران که از بدو تاسیس آن با همکاری با نظام شاهنشاهی در سرکوب نهضت انقلاب اسلامی و پس از آن، در تلاش مداوم و ترغیب جهان و بویژه آمریکا در سرنگونی و حمله به جمهوری اسلامی، بروز داده شده، نکته ای است انکارناپذیر که در کارنامه این رژیم نژادپرست و تندرو وجود دارد. اما با وجود این امر و از دیدگاه ما، فلسطین متعلق به تمامی فلسطینیان است و سایر کشورها بایستی ضمن احترام به آرمان ملت فلسطین، تمام تلاش خود را در راستای برقراری صلح و آرامش در این منطقه از جهان متمرکز کنند و آن را بازیچه ای در راستای تسویه حساب ها و زور آزمایی های خود نکنند، که این مهم جز از راه حمایت از مذاکرات دولت منتخب فلسطینی امکان پذیر نخواهد بود و در صورت حصول بی شک موجب کاهش افراطی گری مذهبی و برقراری آرامش در جهان و بویژه در سطح خاورمیانه خواهد بود. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، دیگر بار ضمن محکومیت جنایات اسراییل، حمایت خود را از تلاش ملت فلسطین برای استقرار کشور مستقل فلسطینی و برقراری صلح پایدار در منطقه اعلام می دارد.
2- اظهارات اخیر آقای محمود احمدی نژاد در همایش "جهان بدون صهیونیسم"، در شرایطی که کشور عزیزمان درعرصه بین المللی تحت فشار شدید پرونده هسته ای است، بحران آفرینی نا بخردانه ای است که می تواند هزینه های سنگینی را بر ملت شریف ایران تحمیل کند. شایسته است رییس جمهور محترم که با وعده خدمت، تحقّق عدالت اجتماعی و شعار مهرورزی به بندگان خدا، سکّان قوه مجریه را بدست گرفته اند، پیش از بیان مکنونات قلبی خود و همفکران شان که بدون توجه به مقام رسمی ایشان ابراز می شود، اندکی مصلحت و آیین کشورداری را در نظر بگیرند. در شرایطی که میزان رویکرد به دیدگاه ایشان در میان ملت ایران و حتی ملت و دولت منتخب فلسطینی مشخص است، حداقل انتظار می رود که به گونه ای عمل کنند که اعتراض همراهان اصول گرای خود را در پی نداشته باشد و موجب وحدت و بسیج جامعه جهانی علیه کشورمان و کسب فرصتی طلایی برای رژیم صهیونیستی در جهت مطرح کردن خود به عنوان رژیمی مدعی و حق به جانب توسط ابزارهای رسانه ای نگردد. ارزیابی کارشناسانه و مبتنی بر منافع ملی از موقعیت حساس بین المللی، اعتنا به نظرات کارشناسان، نخبگان و اساتید دانشگاه ها پیش از اتخاذ مواضع و آموختن و کار بست ادبیات دیپلماتیک، انتظاراتی حداقلی از رییس جمهور کشوری است که در وضعیت فعلی زیر ذره بین جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد. آرمان های انقلاب اسلامی، سیاست های خارجی محوری جمهوری اسلامی، حفظ منافع ملی کشور و عبور از بحران هایی چون پرونده هسته ای بدون رعایت حداقل هایی از این دست قابل پیگیری موثر نخواهد بود.
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا متشکل از جمعی از نخبگان ایرانی خارج از مرزهای کشور و از دل سوزان و وابستگان فکری نظام که از نزدیک شاهد آثار این اقدامات نسنجیده و واکنش کشورهای غربی به این نوع از رفتارهای دولت جدید ایران است، برای دفاع از یادگار ماندگار بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و مصالح ملی ایران اسلامی و به حکم قرآن کریم که می فرماید:
«وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیدِیکمْ إِلَى التَّهْلُکةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» (195:2)
«و خود را به دست خود، به هلاکت میافکنید و نیکی کنید که خداوند، نیکوکاران را دوست می دارد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دلسوزانه هشدار می دهد که ادامه این روند جز هدایت کشور بسوی بحران های پیچیده بین المللی و هزینه های فراوان مادی و معنوی و در خطر افتادن کیان ملک و ملت، راه به جایی نخواهد برد و رییس جمهور و دولت وی بهتر است بجای بازی با منافع و مصالح کشور و ارائه سخنرانی های تنش زا، به فکر اتخاذ مواضع و طرح های سازنده ای از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت تنش زدایی با حفظ مصالح ملی کشورمان باشند. دلمشغولی بیشتر ایشان به تحقق شعارهای انتخاباتی خود را صمیمانه توصیه می کنیم.
ظالم آن قومی که چشمان دوختند وز سخن ها عالمی را سوختند
عالمی را یک سخن ویران کند روبهان خفته را شیران کند
3- روزهای پیش رو، دیگربار یادآور اقدام دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر سفارت آمریکا در تهران در 13 آبان ماه، تبعید رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و همچنین کشتار جمعی از دانش آموزان بدست رژیم شاهنشاهی است، لذا ضمن گرامیداشت این ایام، لازم می دانیم به این امر اشاره نماییم که تسخیر سفارت آمریکا، که خود بی شک از نقاط برجسته جنبش دانشجویی کشور می باشد همچون تمامی وقایع قابل نقد و بررسی و تجربه اندوخته ای است در پیش روی ملت ایران که بایستی در ظرف زمانی خود و با توجه به آنچه مقتضی و مصلحت آن زمان است، سنجیده شود. بدون تردید حرکت خودجوش دانشجویان و حمایت همه جانبه رهبر و ملت ایران از این واقعه، نقطه قوت آن است که فارغ از نتایج و پی آمدهای آن برای کشور، حرکتی اصیل بود که ریشه در نگاه مردم سالار و نوگرایانه حضرت امام (ره) نسبت به این دست وقایع داشت. اما از دیگر سوی، جنبش دانشجویی، به عنوان بخشی از بدنه نخبه و متفکر جامعه، بایستی با تمام وجود به بازنگری نقادانه رفتار و عملکرد خویش در طول سالیان گذشته بنشیند، تا همچنان بتواند به عنوان مجموعه ای دلسوز، یار و همراه دولت و ملت و در راستای عزت و سربلندی این مرز و بوم باشد.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016