یکشنبه 8 آبان 1384

دادگاه كيفري تهران پرونده‌ي‌ نشريات «پيام شادي»،«اميد جوان»و«زاگرس ايران» را رسيدگي کرد، ايسنا

دادگاه «صبح كرج» و «روانشناسي جامعه» به تعويق افتاد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

شعبه‌ي 76 دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي صارمي كه مسووليت رسيدگي‌ به پرونده‌هاي مطبوعاتي را بر عهده دارد، در ادامه‌ي كار رسيدگي به شكايت‌هاي مطبوعاتي، صبح امروز به پرونده‌ نشريات «پيام شادي»،«اميد جوان» و«زاگرس ايران» رسيدگي و بررسي پرونده‌هاي «صبح كرج» و «روانشناسي جامعه» را به علت حضور نيافتن مديران مسوول اين نشريات به وقت ديگري موكول كرد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در جلسه‌ي رسيدگي به پرونده‌ي مدير مسوول ماهنامه‌ي «پيام شادي»، قاضي صارمي نماينده‌ي دادستان را به جايگاه احضار كرد تا متن كيفرخواست عليه اين نشريه‌ي را قرائت كند.


تصاوير از منابع مجاز تهيه شده؛ تقاضا دارم حكم تبرئه صادر شود

نماينده‌ي دادستان با قرار گرفتن در جايگاه، گفت: در اين پرونده هوشنگ رحيمي‌فر مدير مسوول ماهنامه‌ي پيام شادي متهم به استفاده‌ي ابزاري از افراد در تصاوير شماره‌ي 16 اين نشريه است لذا با توجه به قانون مجازات اسلامي خواهشمندم به اين اتهام رسيدگي شود.

در ادامه، قاضي صارمي نماينده‌ي دادستان را مخاطب قرار داد و يادآور شد: در اين پرونده دو كيفرخواست وجود دارد كه مربوط به شماره‌ي پانزده و شانزده اين ماهنامه و هر دو با يك اتهام است لذا لازم است كيفرخواست ديگر نيز قرائت شود.

نماينده‌ي دادستان مجددا در جايگاه قرار گرفت و كيفرخواست دوم را قرائت كرد.

پس از قرائت متن كيفرخواست، صارمي از مديرمسوول اين ماهنامه درخواست كرد كه ضمن قرار گرفتن در جايگاه، دفاعيات خود را بيان كند.

رحيمي‌فر در دفاع از خود گفت: زمينه‌ي انتشار مجله‌ي پيام شادي، هنري و سينمايي است؛ تصاوير روي جلد هم معمولا در ابعاد كوچك است. ضمن آن‌كه طبق ضوابط وزارت ارشاد هيچ كدام از تصاوير روي جلد، تصوير زن مسلمان نبوده است.

وي افزود: يكي از موارد اتهامي مربوط به تصوير يكي از بازيگران مرد هاليوود است كه تمام روزنامه‌ها و نشريات ديگر هم به علت اين‌كه وي نامزد جايزه‌ي اسكار بود، تصوير وي را چاپ كرده بودند.

رحيمي‌فر با بيان اين‌كه تصاوير را از سايت‌هاي مجاز و خبرگزاري‌هاي رسمي تهيه مي‌كنيم، خاطر نشان كرد: منابع اين تصاوير موجود است و هر گاه دادگاه صلاح بداند آنها را ارايه خواهيم كرد.

وي در ادامه گفت: مورد اتهامي شماره‌ي شانزده نشريه مربوط به تركيبي از شون پن و مراسم اسكار است كه تمام خبرگزاري‌ها، خبر آن را مخابره كرده بودند.

رحيمي‌فر افزود: بسياري از اين تصاوير مربوط به يك و نيم سال پيش است و بعد از آن جريان تاكنون نزديك به سي و شش شماره از نشريه چاپ شده است. تصاوير چاپ شده در شماره‌ي شانزده نيز صرفا به علت گزارش‌هايي است كه در نشريه چاپ مي‌شود.

در ادامه‌ي دادگاه، قاضي صارمي از مدير مسوول ماهنامه‌ي پيام شادي خواست آخرين دفاع خود را بيان كند.

مديرمسوول پيام شادي تاكيد كرد: از آن‌جا كه عكس‌هاي مورد استفاده در نشريه در ابعاد كوچك و صرفا جهت استفاده از اخبار آنها بوده و حتي روزنامه‌هاي رسمي نيز از همان تصاوير استفاده كرده‌اند، تقاضا دارم در صورت امكان حكم به تبرئه‌ي نشريه صادر شود.


هيچ قصد و سوءنيتي در كار نبوده است

براساس اين گزارش همچنين دادگاه رسيدگي به پرونده‌ي هفته نامه‌ي «زاگرس ايران» نيز صبح امروز در شعبه‌ي 76 دادگاه كيفري استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا در اين جلسه‌ي دادگاه، قاضي صارمي نماينده‌ي دادستان را به جايگاه احضار كرد تا متن كيفرخواست عليه نشريه‌ «زاگرس ايران» را قرائت كند.

نماينده دادستان با قرار گرفتن در جايگاه گفت: در اين پرونده علي قنبري مديرمسوول اين هفته نامه متهم به اهانت به مقامات است.

وي تصريح كرد: با توجه به مذموم بودن بخشي از سخنان منتشر شده در اين هفته نامه نزد شيعيان، كيفرخواست عليه متهم صادر و با توجه به قوانين و شواهد موجود در پرونده اتهام وي محرز است، لذا با استناد به قانون مجازات اسلامي تقاضاي رسيدگي به اين كيفرخواست را دارم.

در ادامه اين جلسه‌، رييس دادگاه به علت حاضر نشدن مديرمسوول نشريه از وكيل مدافع وي خواست در جايگاه قرار گيرد كه محمد رييسي وكيل پرونده گفت: دكتر قنبري از سن 25 سالگي در نظام مسووليت‌هاي مختلفي داشته و همواره مطيع و فرمانبردار مقام رهبري بوده است لذا چطور مي‌شود با قصد، چنين مطلبي را چاپ كرده باشد.

وكيل مدافع هفته نامه‌ي زاگرس ايران تاكيد كرد: هيچ قصد و سوءنيتي در كار نبوده است و شايد بتوان گفت تنها كج سليقگي شده است.


با صرف‌نظر و گذشت شاكي خصوصي، پرونده‌ي هفته‌نامه اميد جوان مختومه اعلام شد

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شعبه‌ي 76 دادگاه كيفري استان تهران در ادامه‌ي رسيدگي به پرونده‌هاي مطبوعاتي، امروز پرونده‌ي هفته‌نامه اميد جوان را مورد بررسي قرار داد و پس از استماع سخنان نماينده‌ي دادستان، قاضي صارمي، شاكي اين هفته‌نامه را به جايگاه فراخواند.

مهسا يوسفي دلوار، شاكي اين نشريه پس از قرار گرفتن در جايگاه گفت: نشريه اميد جوان در زماني كه دادگاه مربوط به عقد اينجانب با آقاي مهاجراني در جريان بود، مطلبي خلاف واقع تحت عنوان مونيكاي دروغين چاپ و منتشر كرد ولي پس از مدتي مسؤولان اين نشريه طي نامه‌اي اشتباه خود را پذيرفته و عذرخواهي كردند لذا اينجانب شكايت خود را پس گرفتم.

در ادامه ربيعي، وكيل مدافع يوسفي با قرار گرفتن در جايگاه، اظهار داشت: برخي روزنامه‌ها مطالبي كذب درخصوص موكلم بيان كردند كه از جمله‌ي آنها مطلبي با عنوان مونيكاي دروغين بود كه در صفحه‌ي اول شماره 323 هفته‌نامه اميد جوان چاپ شد.

وي افزود: پس از آن از اين نشريه شكايت كرديم ولي طي سه، چهار روز گذشته صاحب امتياز هفته‌نامه طي جلسات مفصل عذرخواهي كردند؛ ما نيز رضايت و گذشت خود را اعلام و تقاضاي موقوفي تعقيب كرديم.

قاضي صارمي در اين جلسه دادگاه گفت: چون موضوع اين پرونده از نوع جرايمي است كه با صرف‌نظر شاكي خصوصي از شكايت خود، موضوع مختومه اعلام مي‌شود لذا با توجه به صرف‌نظر شاكي و وكيل مدافع وي از شكايت، نيازي به تحقيق از مديرمسؤول اين نشريه نيست و پرونده مختومه مي‌شود.


رسيدگي به پرونده‌ي روزنامه‌ي «صبح كرج» به تعويق افتاد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين قاضي صارمي صبح امروز پرونده‌ي روزنامه‌ي «صبح كرج» را نيز در دستور كار داشت و در ابتداي اين جلسه از مديرمسؤول اين روزنامه خواست براي دفاع در جايگاه قرار گيرد كه به علت عدم حضور ناهيد پيل‌وار، مديرمسؤول اين روزنامه،‏ رسيدگي به پرونده‌ي آن به زمان ديگري موكول شد.

قاضي صارمي درباره‌ي اين پرونده گفت: در اين پرونده فرمانده ناحيه‌ي مقاومت بسيج كرج كيفرخواستي صادر كرده كه بر اساس آن شكايتي تنظيم شده است اما به علت نقل مكان مديرمسؤول نشريه، امكان احضار وي به دادگاه فراهم نشد و شاكي نيز در دادگاه حضور پيدا نكرده است.

وي در پايان گفت: به محض ابلاغ اخطاريه، در جلسه‌ي ديگري به پرونده‌ي اين نشريه رسيدگي خواهد شد. اتهام عنوان شده براي اين روزنامه، نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي است.


جلسه رسيدگي به پرونده‌ي ماهنامه «روانشناسي جامعه» به وقت ديگري موكول شد

همچنين امروز به دليل حاضر نشدن مديرمسوول ماهنامه «روانشناسي جامعه»، قاضي صارمي اعلام كرد كه كار رسيدگي به پرونده اين نشريه در وقت ديگري دنبال خواهد شد.

اتهام اين نشريه، اشاعه منكرات و چاپ مطالب خلاف عفت عمومي عنوان شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا دادگاه مطبوعات روز يكشنبه و سه شنبه هفته‌ي آينده به 9 پرونده‌ي مطبوعاتي رسيدگي مي‌كند.

Copyright: gooya.com 2016