سه شنبه 26 مهر 1384

تاجزاده: از مشروطه تاکنون علت عقب افتادگی ما قدرت مطلقه است؛ شبح تجزيه طلبي و جنگ سالاري بر كشور سايه افكنده، بهروز شجاعي، بازباران

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با بيان اينكه ملت ما در یکصد سال گذشته تلاشهای زیادی در راه آزادي كشيده است گفت: هنوز در برخی زمینه ها و بخصوص آنچه که به حقوق شهروندی مردم بازمی گردد نتوانسته ایم به وضعیت با ثباتی دست پیدا کنیم.

تاجزاده كه در نشست سالانه انجمن هاي اسلامي معلمان مناطق اصفهان سخن مي گفت، افزود: هنوز حقوق سیاسی مردم یعنی آزادانه انتخاب شدن و آزادانه انتخاب کردن نهادینه نشده است،هنوز امنیت حریم خصوصی شهروندان به طور کامل تضمین نشده است،هنوز خطر اقتدارگرایی جامعه ما را به طور جدی تهدید می کند، هنوز حقوق مدنی مردم یعنی آزادی بیان و اندیشه و تجمع و تحزب نهادینه نشده است .

تاجزاده در ادامه گفت: تا وقتی این حقوق در جامعه ما نهادینه نشود نمی توانیم بگوئیم به آرمانهای پدران و مادرانمان از مشروطه تا کنون دست یافته ایم.

وي مشكل بزرگ امروز كشور را چالش اقتدار گرایی و دموکراسی خواهی خواند و افزود:در شرایط کنونی ما با دو پدیده دیگر هم مواجه هستیم که تهدیداتی را متوجه دین مردم و استقلال و تمامیت ارضی کشور کرده است؛ یکی در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل و دیگری در عرصه دینی و فرهنگی و تهاجمی که از این جهت متوجه اندیشه اسلامی شده است.

تاجزاده گفت: عده اي با ارائه تحلیل های مختلف یکپارچگی میهن را هدف قرار داده اند و کسانی نيز از زمان مشروطه تا کنون با اصل اسلام مخالف بوده اند به همراه کسانی که امروز با قرائت های ارتجاعی، قشری، خرافی و متحجرانه پایه های دینی و ایمانی جوانان را سست می کنند. وي تصريح كرد:این افراد هیچ گاه به اندازه امروز فرصتی برای هدف قرار دادن دین رحمانی و عقلانی اسلام مناسب نیافته بودند.

وي افزود: شهید مطهری معتقد بود که اسلام در طول حیاتش هیچگاه به اندازاه عصر مشروطه با چالش روبرو نشده بود و امروز اگر آن استاد بزرگوار در قید حیات بود به تصور من اعلام می کرد چالشی که امروز اصل اندیشه اسلامی با آن مواجه است عمیق تر از چالشی است که در دوره مشروطه با آن مواجه بودیم. تاجزاده تاكيد كرد:این دو جریان ( مخالفان اصل اسلام و مروجان دین مرتجع ) ظاهرا با هم به شدت مخالفند اما در باطن با يكديگر همکاری می کنند و اندیشه ناب اسلامی را هدف قرار داده اند و متاسفانه باید گفت که بخش های عظیمی از دستگاههای رسمی هم مروج و ترغیب کننده برداشت های خرافی از دین هستند.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت تصريح كرد:ما می توانیم در برابر این پدیده ها سکوت پیشه کنیم و به این امید که در آینده منجی‌ای ظهور خواهد کرد بی تفاوت و منفعل بنشینیم و اجازه دهیم کسانی که به این سه ضلع تهاجم کرده اند با کمترین هزینه به اهداف خودشان دست پیدا کنند. تاجزاده افزود: منطق اصلاح طلبی حکم می کند که ما به هیچ وجه سکوت و انفعال پیشه نکنیم و گذشت زمان را راه حل نهائی مسائل ندانیم و اجازه ندهیم به قیمت اینکه اقتدارگرایان رسوا می شوند و مسئولیت تاریخی اش با آنهاست، بلاهای بزرگ بر کشور نازل شود.

وي ادامه داد: امروز مهمترین مساله ای که مطرح است پرونده ای هسته ای ایران مي باشد که اگر تا دو ماه دیگر در مورد آن تصمیمات جدی ای اتخاذ نشود می تواند کشور را با بحران های بسیار جدی که حداقلش تحریم های اقتصادی و حداکثرش می تواند تهاجم نظامی باشد، روبرو کند.

اين عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت با بيان اينكه باید پرونده هسته ای ایران را یک مساله ملی اعلام کنیم اما نه به این معنا که هر کس هر کاری كرد ملت هم از او حمایت کنند، بلکه با این استدلال روشن که موضوع هسته اي کیان ایران و جامعه ما را تهدید می کند، احدی حق ندارد در هر سطحی که هست بر خلاف مصالح ملت تصمیم بگیرد و با امنیت عمومی و ملی و استقلال ایران بازی کند، صرفا به این دلیل که منصب حکومتی دارد.

وي خاطر نشان كرد:ما نمی گوئیم که این مساله به حکومت مربوط است و به ما ربطی ندارد، پس در مورد آن سکوت می کنیم ، ما می گوئیم این یک مساله ملی است چون اثرات بزرگ ملی دارد.

تاجزاده گفت: عهدنامه ترکمچای را کسانی از روی بی تدبیری و بدون توجه به مقتضیات زمان، ضعف ایران و قدرت همسایگانش بر جامعه تحمیل کردند اما آثار و هزینه های آن را کل ملت ایران پرداخت و نه حکومت وقت.به علاوه اینکه هیچگاه ایران و ایرانی به چنین خطراتی تهدید نمی کرد ، امروز باید بیش از همیشه در صحنه باشیم تا هم از جمهوریت ، هم از اسلامیت و هم از ایرانیت دفاع کنیم و این منطقی است که ملت ما بر اساس آن از مشروطه تا کنون تلاش کرده است.

اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت تصريح كرد:جریان اصلاحی یک پرانتز انحرافی در مسیر حرکت ملت نبود که عده ای دلخوش باشند که با دوم خرداد شروع شد و با سوم تیر تمام شد.جریان اصلاحی ، جریانی است که متن ملت از مشروطه تا کنون در آن حضورداشتند و نسبت به سرنوشت خودشان حساس بودند و از حقوق خود واسلام وکشورشان دفاع کرده اند.

وي در ادامه با بيان اينكه در طول ماههای گذشته تبلیغات زیادی شد که وضعیت فرهنگی جامعه بد است و مقصر هم آقای خاتمی و اصلاح طلبان هستند گفت: بسیار خوب امروز همه چیز در اختیار شماست ، از سه قوه گرفته نا صدا و سیما ، از نیروی انتظامی تا سپاه و بسیج و تمام دستگاههای تبلیغاتی !اگر نتوانستید در طی دو سال آینده آنچه را که خود شما اسمش را تهاجم فرهنگی و ناهنجاری های فرهنگی گذاشته اید حل کنید، آن وقت فرصت بسیار خوبی برای اصلاح طلبان فراهم می شود که هم مفاسد واقعی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را تبیین کنند و هم راه حلهای خودشان را ارائه کنند.

وي همچنين گفت:در عرصه اقتصادی هم در این مدت بر علیه آقای خاتمی و مجموعه اصلاح طلبان جفا شد و مي گفتند که اینها جامعه را رها کردند و به دموکراسی چسبیدند و به فکر معیشت مردم نبودند.پس چرا در این سه ماهه کمترین تغییرات در حوزه اقتصاد بوده است؟

تاجزاده تاكيد كرد: امروز وقتی است که با حضور در صحنه نشان داد آنچه اصلاح طلبان بر آن پافشاری کردند و می کنند به علت آن بوده که آن را راه حل می دانستند، از نظر اصلاح طلبان دموکراسی و اقتصاد هم از جدا نبوده و نیستند!سوال این است که کدام راهکار نجات کشور است؟ اقتدارگرایی یا دموکراسی؟

وي ادامه داد: راه واقعی نجات کشور از فقر، آیا از استبداد می گذرد؟این آن چیزی نیست که از مشروطه تا کنون ملت ایران خواسته است، از مشروطه تا کنون علت عقب افتادگی ما قدرت مطلقه، غیر پاسخگو و غیر مشروط است و این قدرت تا وقتی که محدود و پاسخگو نشد امید پیشرفت برای کشور وجود ندارد.

وي تصريح كرد: قانون را ننوشتند تا آن جوری که این متحجرین امروز می خواهند با آن مردم را روز به روز در تنگنای بیشتری قرار دهند، خود کامگان در طول تاریخ احتیاجی به تدوین قانون اساسی که نداشته اند، قانون در این کشور ترسیم شد برای اینکه حد و حدود حکومت ترسیم شود، برای اینکه بعد از ترکمنچای تا مشروطه عموم نخبگان به این نتیجه رسیدند که عقب افتادگی ما برطرف نمی شود مگر اینکه در اولین گام ، خود کامگی مهار شود.

تاجزاده افزود: از مشروطه تا کنون می گویند راه نجات کشور در یک کلمه و آن کلمه قانون است در حالی که در آن زمان هم جامعه فقیر بود؛ در دوران ملی شدن صنعت نفت علاوه بر شعار ملی شدن شعار انتخابات آزاد داده شد در حالی که آن موقع هم بیکاری و تورم بود،شعار انقلاب اسلامی نيز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و مردم به سمت این شعار رفتند و نه شعار نان و مسکن و کار مارکسیستها!

آیت الله طاهری بعد از صحبتهای تاج زاده گفت :تاج زاده هر آنچه در دل من بود را گفت و همه ناراحتی های من را بیان کرد.

آیت الله طاهری با انتقاد از شعارهای دولت احمدی نژاد گفت : در حالي كه هیچ تغییری در وضعیت گرسنگان و فقیران و بیچارگان دیده نمی شود مبالغ بسیارکلانی به برخی نهادها و اماکن بخشیده می شود در صورتيکه آن نهادها به پول احتیاجی ندارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حاشیه:

در این جلسه آیت الله سید جلال الدين طاهری امام جمعه سابق اصفهان و دکتر علي اصغرغروی، فرزند مرحوم آیت الله غروی نيز حضور داشتند.

پس از پایان صحبتهای تاج زاده آیت ا.. طاهری با صدای بلند گفت : تاج زاده بیا تا لب و دهانت را ببوسم.

Copyright: gooya.com 2016