شنبه 23 مهر 1384

متكي در پكن، رايس در مسكو و بولتون در لندن، ديپلماسي سفر فعال مي‌شود، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۲۳‬
خارجي. سياسي. هسته‌اي.

موضوع برنامه هسته‌اي ايران محور اصلي گفت وگوي روز جمعه "كاندوليزا رايس" وزير خارجه آمريكا با مقام‌هاي كرملين بود، رايس پيش از سفر به مسكو به پاريس رفت و قرار است فردا (يكشنبه) نيز در لندن با مقامات انگليسي مذاكره كند.

"جان بولتون" سفير آمريكا در سازمان ملل متحد نيز كه به لندن سفر كرده مشابه رايس، ادعاي خطرناك بودن برنامه هسته‌اي ايران براي جهان را تكرار كرد.

سفر رايس به روسيه و فرانسه و ديدار او از لندن در روز يكشنبه در كنار سفر بولتون به انگليس نشانگر تحرك ديپلماتيك واشنگتن براي جلب نظر ديگر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره ايران، پيش از برگزاري نشست شوراي حكام در ماه آينده ارزيابي شده است.

در اين سو نيز "منوچهر متكي" وزير خارجه ايران راهي پكن شد، سفري كه تلاش تهران براي جلب حمايت مقامات چيني در جلوگيري از ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت تفسير شد.

رايس پس از گفت وگو با شيراك از ايران خواست مذاكره با اروپاييان را از سر گيرد و در حاليكه متكي سرگرم جلب نظر "اژدهاي زرد" بود وزير خارجه آمريكا به مسكو رفت تا كرملين را با واشنگتن همراه كند.

در ديدار رايس از پاريس، "ژاك شيراك" رييس جمهوري فرانسه گفت كه دو سوي آتلانتيك درباره برنامه هسته‌اي ايران موضع مشتركي دارند و ايران را به‌عنوان كشوري داراي جنگ‌افزار هسته‌اي نمي‌پذيرند.

بولتون سفير آمريكا در سازمان ملل هم كه به دشمني با ايران شهرت دارد در لندن، ايران را متهم كرد ‪ ۱۸‬سال سعي داشته سلاح‌هاي اتمي را توسعه دهد در حاليكه در اين مدت جهان را درباره نيات خود "فريب" داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در گفت وگو با بي.بي.سي ادعا كرد كه ايران "خواهان دستيابي به سلاح هسته‌اي است تا بتواند بقيه كشورهاي خاورميانه را مرعوب كند و احتمالا آن را در اختيار تروريست‌ها قرار دهد".

در حاليكه ايران همواره به صلح‌آميز بودن برنامه اتمي خود تاكيد كرده و براي شفاف‌سازي و اعتمادآفريني تمامي نظارت‌هاي بين‌المللي را نيز در اين زمينه پذيرفته، سفير آمريكا در سازمان ملل گفت كه ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت مانع دستيابي اين كشور به سلاح اتمي خواهد شد.

وزير خارجه آمريكا فردا نيز در لندن با مقامات انگليسي به گفت و گو مي‌نشيند. رايس چند ماه پيش نيز در سفر اروپايي خود موضوع ايران را محور گفت وگو با مقام‌هاي فرانسه، انگليس و آلمان قرار داد و برخي از تحليلگران سياسي بعدها تندترشدن موضع اروپا در قبال چالش برنامه هسته‌اي ايران را با اين ديدار پيوند زدند.

يك سخنگوي وزارت خارجه انگليس كه خواست نام وي ذكر نشود در تماس خبرنگار ايرنا با وي، از بيان جزييات سفر رايس به لندن و موضوع مذاكرات او با مقامهاي انگليسي خودداري كرد.

گفته مي‌شود كه ديپلمات‌هاي انگليسي، فرانسوي و آلماني دست‌اندركار گفت وگوهاي گذشته با ايران، هفته قبل با يكديگر مذاكراتي داشتند، مذاكراتي كه براساس اعلام برخي منابع خبري، در هفته‌هاي گذشته نيز جريان داشته است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متكي در پكن، رايس در مسكو و بولتون در لندن، ديپلماسي سفر فعال مي‌شود، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016