چهارشنبه 13 مهر 1384

نكوداشت 65 سال روزنامه‌نگاري انورخامه‌اي از سوي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تاريخ


همزمان با نودمين سالروز تولد دكتر انورخامه‌اي، مولف و روزنامه‌نگار پيشكسوت و به پاس 65 سال كار مداوم روزنامه‌نگاري وي، مجلس نكوداشتي از ساعت 16 تا 18 روز 17 مهر (به صرف افطار) با حضور جمعي از روزنامه‌نگاران پيشكسوت، چهره‌هاي فرهنگي و علمي و اعضاي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران در محل انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر انورخامه‌اي در سال 1295 شمسي به دنيا آمد. پدر وي مدير و سردبير روزنامه‌هاي حبل‌المتين، تهران، مجلس و ايران بود. وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در تهران به پايان رساند و در دانشكده صنعتي ايران و آلمان، در رشته‌ مهندسي شيمي تحصيل كرد. فعاليت‌هاي وي در گروه 53 نفر سبب دستگيري و برگزاري دادگاهي در آبان 1317 و محكوميتش به 6 سال زندان شد.

خامه‌اي پس از آزادي از زندان در مهر 1320 همكاري‌اش با روزنامه «مردم ضد فاشيست» را آغاز كرد و سپس به روزنامه‌ «رهبر» ارگان حزب توده رفت و تا زمان انشعاب از اين حزب (13 دي 1326) با اين مطبوعه همكاري داشت.

در دوران ملي كردن صنعت نفت با گروهي از دوستان «جمعيت رهايي كار و انديشه» را تاسيس كرد و با حزب توده و مخالفان نهضت به مقابله برخاستند و پس از كودتاي 28 مرداد نيز فعاليت نگارشي را در مجله‌ها و روزنامه‌هاي رسمي ادامه داد.

دكتر انورخامه‌اي در سال‌هاي 35 تا 39 به كار در روزنامه اطلاعات پرداخت و مدتي نيز سردبير اطلاعات هفتگي بود.

وي از فروردين 1340 به آلمان رفت و توانست دكتراي اقتصاد را با امتياز بالا از دانشگاه فرايبورگ به دست آورد.

دكتر انورخامه‌اي در كسوت دبيري رياضيات به استخدام دولت درآمد و در سال 55 به وزارت علوم منتقل و به عنوان دانشيار، عضو هيات علمي و بازنشسته اين وزارتخانه شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انورخامه‌اي در دوران پس از انقلاب با نشرياتي چون آدينه، دنياي سخن، ايران فردا، گزارش، اطلاعات سياسي، اقتصادي، انديشه جامعه، چشم‌انداز ايران و خواندني همكاري داشته و دارد.

از وي نزديك به 21 كتاب منتشر شده است كه از جمله‌آنها سه مجلد «سالهاي پرآشوب» محنت‌آباد (مجموعه داستان)، «خاطرات سياسي»، «اقتصاد بدون نفت» و «فرهنگ، سياست و تحول اجتماعي» را مي‌توان نام برد.

انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران از تمامي اعضا و روزنامه‌نگاران و همچنين شخصيت‌هاي فرهنگي و اجتماعي براي حضور در اين مراسم دعوت كرده است.

Copyright: gooya.com 2016