شنبه 9 مهر 1384

كنگره هشتم جبهه مشاركت - حاشيه‌ها و اخبار تازه، گزارش ايسنا

* خاتمي دبير‌كل باقي ‌ماند
* حجاريان:استعفا يعني مسووليت‌پذيري
* تداوم نشست‌هاي جبهه‌ي اصلاحات با سيدمحمد‌خاتمي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

يكي از موارد قابل توجه در جريان كنگره جبهه مشاركت اين بود كه استعفاي محمدرضا خاتمي، دبيركل جبهه مشاركت از سوي كنگره اين حزب پذيرفته نشد و وي همچنان به عنوان دبيركل در جبهه مشاركت ايفاي نقش مي‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏، استعفاي دبيركل جبهه مشاركت در جلسه عصر پنجشنبه هفتمين كنگره جبهه مشاركت بررسي شد و در نهايت با 131 راي مخالف و 39 راي موافق به تصويب نرسيد.

بر اساس اين گزارش، مهمترين كساني كه در موافقت با استعفاي دبيركل به ايراد سخنراني پرداختند ولي‌الله شجاع پوريان و الهه كولايي و مهمترين مخالفان استعفا سليماني و مزروعي بودند.

طبق اساسنامه جبهه مشاركت، محمدرضا خاتمي حداقل تا يك سال ديگر، يعني كنگره نهم جبهه مشاركت كه دوباره در آن بحث تعيين دبيركل و اعضاي شوراي مركزي مطرح مي‌شود، دبيركل جبهه مشاركت خواهد ماند.

سعيد حجاريان پس از عدم پذيرش استعفاي دبيركل جبهه مشاركت از سوي اعضاي كنگره، با اشاره به اين‌كه خود اولين كسي بوده كه اين بحث را مطرح كرده، درباره‌ي بحث استعفا گفت:« با مطرح شدن اين استعفا ما راه استعفا را براي سايرين هموار مي‌كنيم. استعفا علامت مسووليت‌پذيري است و وقتي كه ما در اشل حزب اين كار را انجام دهيم و در مقابل شكست‌ها استعفا مطرح شود، مي‌توان در اشل‌هاي بزرگ‌تر نيز اين موضوع را نهادينه كرد كه مسوولان بايد مسووليت‌پذير باشند و اگر چنين نشد استعفا دهند.»

وي طرح استعفا را از اين جهت درست و از جهت ديگر يعني توازن اختيارات و مسووليت داراي اشكال برشمرد و گفت: «بحث توازن اختيارات و مسووليت هم در نهادهاي قدرت وجود دارد و هم متاسفانه در حزب ما نيز چنين موضوعي هست. در كشور شاهد هستيم كه بسياري از نهادها مسووليت ندارند اما اختيار دارند كه اين خود مانع پاسخگويي آنهاست و بالعكس.»

وي با تاكيد بر ضرورت توازن اختيارات و مسووليت و هم‌چنين مسووليت‌پذيري و پاسخگويي در قبال شكست‌ها اظهار داشت: «مثلا در بحث انرژي هسته‌يي اگر پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت برود و آسيبي به كشور برسد، مسوولان بايد پذيرند و پاسخگو باشند و حتي استعفا بدهند.»

نكته قابل توجه ديگري كه در جريان اين كنگره روشن شد اين بود كه قرار است سلسله نشست‌هاي جبهه‌ي اصلاحات با حضور سيدمحمد خاتمي، به‌عنوان نماينده مجمع روحانيون مبارز از اين هفته مجددا آغاز مي‌شود.

داوود سليماني، نماينده جبهه‌ي مشاركت در جبهه‌ي اصلاحات در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري دانشجويان (ايسنا) در اين باره اظهار داشت: اين نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

به گفته‌ي وي هماهنگي نحوه‌ي همكاري بين احزاب و تشكل‌هاي اصلاح‌طلب در آينده و بررسي سياست‌هايي كه براي ادامه فعاليت جبهه اصلاحات بايد اتخاذ شود از جمله دستور كارهاي نشست جبهه اصلاحات است.

جبهه اصلاحات مركب از حدود 20 حزب اصلاح‌طلب از مدتها قبل با رياست‌ دوره‌يي احزاب عضو برگزار مي‌شود. آخرين دور جلسات اين جبهه به رياست نماينده حزب اسلامي كار برگزار ‌شده و اينك پس از چندين هفته وقفه در تشكيل جلسات با حضور سيدمحمد خاتمي رييس شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز برگزار مي‌شود.

كنگره جببه مشاركت امسال با توجه به شرايط سياسي كشور حال و هوايي متفاوتي نسبت به كنگره‌هاي قبلي داشت. با وجود اين‌كه شروع مراسم افتتاحيه ساعت 8:30 اعلام شده بود اما از ساعت 8 صبح، بسياري از مهمانان كنگره در محل آن حضور يافته بودند و محمدرضا خاتمي دبيركل جبهه مشاركت، محسن ميردامادي و مصطفي تاج‌زاده اعضاي شوراي مركزي براي استقبال جلوي درب ورودي مجتمع دشت بهشت از مهمانان استقبال مي‌كردند.

چهره‌هاي شاخص احزاب و گروه‌هاي سياسي از جمله مجمع روحانيون مبارز، حزب كارگزاران سازندگي، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، حزب اعتماد ملي و هم‌چنين نماينده‌ي جمعيت موتلفه‌ي اسلامي در مراسم حضور يافتند.هم‌چنين از مجلس شوراي اسلامي نيز بعضي از نمايندگان فراكسيون اقليت، مهمان افتتاحيه‌ي كنگره‌ي هشتم جبهه مشاركت بودند.

چهره‌هاي شاخصي مانند موسوي لاري، محمدعلي ابطحي، بهزاد نبوي، عرب‌سرخي، مرتضي مبلغ، هدايت آقايي، محمدجواد حق‌شناس، عباس عبدي، محمدرضا تابش، ولي‌الله شجاع‌پوريان، ابراهيم يزدي، محمد توسلي، غلامعلاس توسلي، محمد شريعتي دهاقان و اعظم طالقاني در افتتاحيه‌ي كنگره‌ي هشتم جبهه مشاركت به چشم مي‌خوردند.

قبل از آغاز نطق دبيركل جبهه مشاركت در مراسم افتتاحيه، مصطفي معين كه از ابتداي جلسه حضور پيدا كرده بود و هم‌چنين بهزاد نبوي جلسه را به دليل مشغله‌ي كاري ترك كردند كه مجري برنامه درباره‌ي مصطفي معين عنوان كرد كه وي از ساعات اوليه‌ي صبح امروز كلاس دانشگاه داشته است و براي حضور در افتتاحيه اولين كلاس خود را با تاخير آغاز كرده است.

پلاكاردها و پارچه نوشته‌هايي در اطراف سالن برگزاري افتتاحيه نصب شده بود كه علاوه بر اعلام برنامه روي يكي از پلاكاردها نوشته شده بود «آينده از آن ماست».

محمد كاشفي رييس كميته‌ي برگزاري كنگره در ارايه‌ي گزارش خود از روند برگزاري اين كنگره، به مشكلاتي كه براي گرفتن سالن داشتند اشاره كرد و گفت كه در آخرين روزهاي نزديك به زمان كنگره توانستند سالن دشت بهشت را نهايي كنند و چند بار قرارداد آنها با جاهاي ديگر لغو شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در هنگام سخنراني محمد كاشفي، حجاريان در سالن حضور يافت كه با تشويق حاضرين مواجه شد و محمد كاشفي نيز بار ديگر از ترور حجاريان و وضعيتي كه براي او به وجود آورده‌اند ابراز تاسف كرد.

از گروه‌هايي كه در كنگره حاضر شده بودند نهضت آزادي هم بيشترين تعداد اعضاي شوراي مركزي خود را براي مراسم افتتاحيه‌ي كنگره در محل حاضر كرده بود و هم‌چنين با فرستادن دسته گلي بزرگ، آغاز به كار كنگره را تبريك گفتند.

با توجه به اين‌كه اين كنگره، اولين كنگره‌اي بود كه به طور كامل جبهه مشاركت از نهادهاي قدرت خارج شده است. بنابراين بيشترين سوالي كه خبرنگاران از حاضرين در جلسه مي‌كردند درباره‌ي نقد عملكرد گذشته و هم‌چنين نگاه به آينده و تقويت حزب بود.

ده‌ها خبرنگار داخلي و خارجي به پوشش خبري كنگره‌ي هشتم جبهه مشاركت پرداختند كه در اين ميان فعاليت خبرنگاران واحد مركزي خبر و شبكه خبر جالب توجه بود كه حتي شاهد بوديم شبكه خبر به مصاحبه‌اي با ابراهيم يزدي پرداخت و بعضي از اعضاي شوراي مركزي جبهه مشاركت نيز با واحد مركزي خبر به گفت و گو پرداختند.

پيش از شروع كنگره، زمزمه‌هايي از حضور چهره‌هايي مانند موسوي خوئيني‌ها و هم‌چنين عبدالله نوري مطرح بود كه اين چهره‌ها در كنگره حضور نيافتند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كنگره هشتم جبهه مشاركت - حاشيه‌ها و اخبار تازه، گزارش ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016