دوشنبه 4 مهر 1384

بحران استقلال در جنبش دانشجویی خارج کشور! دخالت نماینده خامنه ای در انتخابات انجمن های اسلامی دانشجویان، امضا محفوظ

انتخابات شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا روز یکشنبه مورخ ۲٧ شهریور ماه در محل کانون توحید لندن برگذار شد. حجت الاسلام اژه ای نماینده خامنه ای در انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا ، داماد شهید مطهری و از چهره های برون مرزی اقتدارگرایان سالهاست با تکیه بر دلار و یورو به نفوذ خود میان انجمنهای اسلامی دانشجویان شهرهای مختلف اروپا می پردازد. اختلافات دانشجویان و اژه ای تا بدانجا کشید که سال پیش وی نتوانست در نشست سالیانه اتحادیه شرکت نماید و متقابلا دانشجویان در قطعنامه خود اقدامات مداخله گرانه وی را محکوم کردند.

اژه ای امسال با پشتوانه تعدادی از دانشجویان بورسیه مؤسسه امام خمینی مصباح یزدی در نشست حاضر شد. در مراسم افتتاحیه وی ضمن محکوم نمودن اقدامات دانشجویان در دوره سی و هشت اتحادیه عباس عبدی و همفکران وی را به باد انتقاد شدید گرفت. هر چند سخنان غیر منسجم و غیر مؤدبانه اژه ای هیچگاه از سوی دانشجویان جدی گرفته نمی شود اما اینبار حکایت از برنامه وی برای دخالت گسترده وی در روند نشست سالانه اتحادیه داشت.جالب آنکه مواضع محافظه کارانه شورای مرکزی دوره سی و نهم مورد تقدیر و تشکر اژه ای در سخنرانی افتتاحیه اش قرار گرفت.

در روز دوم نشست که اختصاص به انتخابات شورای مرکزی اتحادیه داشت تحرکات اژه ای و اطرافیانش بیشتر ملموس بود. تلاش گسترده اژه ای برای پیروزی نامزد اقتدارگرایان برای دبیری اتحادیه با شکست مواجه شد در نتیجه ایشان تمام تلاش خود را به تخریب نامزد اصلاح طلبان برای تصدی مسئولیت ارتباطات خارجی مصروف نمود. سعید رضوی فقیه چهره اصلاحگرای جنبش دانشجویی داخل کشور که برای تحصیل و تحقیق یکسالی است که در فرانسه بسر می برد از سوی دانشجویان برای تصدی این مسئولیت نامزد شد اما اژه ای تک تک افراد تأثیر گذار بر آراء دانشجویان را از جلسه بیرون می کشید و ایشانرا تهدید می نمود که در صورت انتخاب سعید رضوی فقیه اتحادیه به دفتر تحکیم وحدت علامه تبدیل خواهد شد و در آنصورت بودجه انجمنهای اسلامی و اتحادیه از سوی دفتر رهبری قطع می شود. با تمام تهدیدهای اژه ای ، سعید رضوی فقیه در مرحله اول فقط با یک رأی از کسب حد نصاب بازماند. تنها رقیب رضوی ، محمود میری از عوامل اژه ای بود که بدلیل بدهکاریهای مالی به اتحادیه زیر نفوذ وی عمل می نماید.
در مرحله دوم با فشار شدید اژه ای و تهدید دانشجویان ، رضوی فقیه دچار افت شدید رأی شد ومحمود میری در حالی که دو ماه دیگر فارغ التحصیل می شود ، بر خلاف نص صریح اساسنامه به این مسئولیت انتخاب شد.

هرچند دبیر جدید اتحادیه آقای دکتر تکیان از اصلاحگرایان پیشرو نیست اما در کارنامه خود بعنوان مسئول کانون توحید لندن دعوت از دکتر سروش و مسعود بهنود را به ثبت رسانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

استقلال جنبش دانشجویی از صاحبان قدرت همواره یکی از ویژه گیهای مثبت این جریان بوده است اما مدتی است که حاکمیت دلار و یورو دانشجویان شاغل به تحصیل در اروپا و عضو این تشکل را استحاله کرده است. با نگاهی به بیانه ها و مواضع اتحادیه در سالهای اخیر براحتی می توان به صحت این ادعا رسید.
پیش از این اژه ای با پول یکی از سه پایه اتحادیه یعنی منطقه اروپای شرقی را سالها جدا نموده بود و اجازه نمی دهد دانشجویان آن منطقه به اتحادیه رفت و آمد داشته باشند. در واقع با تمام محافظه کاری اعضای اتحادیه ، اژه ای بدنبال ایجاد یک انشعاب در اتحادیه است تا از این هم بیشتر جنبش دانشجویی خارج کشور را منفعل و وابسته نماید. مهمترین عامل موفقیت این روحانی اصفهانی، پولهای بی حساب و کتابی است که در اختیار وی می باشد و به دلخواه در اختیار دانشجویانی که در خط فکری وی باشند قرار می دهد.

امضا محفوظ

Copyright: gooya.com 2016