جمعه 18 شهریور 1384

بهروز افخمي: ترس بعضي محافل خاص از تاسيس يك تلويزيون ماهواره‌اي عجيب است، ايسنا

بهروز افخمي در گفت‌وگويي با ايسنا اعلام كرده كه ابهت وسايل و ساختمان‌هاي صداوسيما موجب تجديد نظر آقاي كروبي از تاسيس شبكه‌ي ماهواره‌اي «صبا» نخواهد شد.

او همچنين معتقد است كه ضرورت و منافع ملي ايجاب مي‌كند كه هر چه زودتر راديو و تلويزيون‌هاي خصوصي در داخل كشور هم تاسيس شود.

بهروز افخمي با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران در گفت‌وگويي به پرسش‌هاي ايسنا درباره‌ي بازديد اخير مهدي كروبي از صداوسيما و همچنين روند تاسيس شبكه‌ي تلويزيوني ماهوره‌اي «صبا» پاسخ گفت.

ايسنا: تاسيس تلويزيون ماهواره‌اي صبا هم اكنون در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

افخمي: ظاهرا فعلا فقط ايجاد وحشت كرده است. خيلي عجيب است كه بعضي افراد محافل خاص از تاسيس يك تلويزيون ماهواره‌اي در خارج از كشور كه چارچوب‌هاي قانوني نظام را رعايت كنند اين قدر مي‌ترسند. اين‌ها در مقابل انوع تلويزيو‌ن‌هاي ماهواره‌اي مخالف جمهوري‌ اسلامي هيچ مخالفتي ندارند، اما با تمام قوا سعي مي‌كنند جلوي فعاليت تلويزيوني را كه معتقدين به خط امام(ره) و حفظ ميراث معنوي ميراث فرهنگي انقلاب تاسيس مي‌كنند، بگيرند.

جالب است كه بعضي از اين‌ها به آقاي كروبي توصيه مي‌كنند كه از خط امام (ره) خارج نشود در حالي كه وقتي آقاي كروبي به دليل هواداري از امام به زندان افتاده بود آنها توي كوچه خاك بازي مي‌كردند.

ايسنا:آيا ديدار اقاي كروبي از صدا و سيما ارتباطي با تاسيس شبكه‌ي صبا دارد يا نه؟.

افخمي: تا آن جا كه مي‌دانم دعوت آقاي ضرغامي از آقاي كروبي مدت‌ها قبل صورت گفته بود. اما به دليل گرفتاري‌هاي آقاي كروبي انجام نمي‌شد. به هر حال آن بازديد يك بازديد دوستانه بود. آقاي ضرغامي در زمان مجلش ششم نماينده پارلماني صداوسيما بود و دوستي قديمي با آقاي كروبي دارد.

ايسنا: آيا بازديد از تشكيلات صداوسيما موجب تجديد نظر آقاي كروبي در تصميم براي تاسيس تلويزيون ماهواره‌اي نشده است؟

افخمي: آقاي كروبي پيش از اين هم از تلويزيون بازديد كرده بود. فكر نمي‌كنم ابهت وسايل و ساختمان‌ها ايشان را تحت تاثير قرار داده باشد. ما مي‌خواهيم يك ايستگاه كوچك تلويزيون خبر و گزارش و گفت‌وگو تاسيس كنيم كه فعلاً فقط سه ساعت در روز برنامه خواهد داشت. خودمان مي‌دانيم كه امكان رقابت با يك غول رسانه‌اي يعني صداوسيما را نداريم. ما حتي انتظار داريم كه صداوسيما ما را حمايت كند و اگر ممكن باشد بعضي برنامه‌هاي مشترك هم بسازيم و پخش كنيم. من اين روز‌ها تلويزيون‌هاي فارسي زبان ماهواره‌اي خارج از كشور‌ را مي‌بينيم و مي‌بينيم كه بعضي از آن‌ها سريال‌هاي توليد صداوسيماي خودمان را پخش مي‌كنند.

ايسنا: فكر مي‌كنيد صداوسيما حاضر به همكاري با شما باشد؟

افخمي: نمي‌دانم. اين بستگي به سياست و مديريت و صلاحديد آقاي ضرغامي دارد و البته فشار‌هايي كه بر ايشان وارد مي‌شود. ايشان مرا مي‌شناسند و به نظرم نسبت به من سوءظن ندارند. اما البته كساني كه در روزنامه‌هايشان مرا متهم به جاسوسي يا دست كم هواداري از آمريكا مي‌كنند و سعي دارند توهم توطئه و وحشت‌زدگي خودشان را به طور مستقيم تحت فشار قرار دهند و كج خيال كنند و خلاصه هر طور شده جلو تاسيس اين تلويزيون را بگيرند. به نظر من همه چيز بستگي به مقاومت مسوولان و تصميم‌گيرندگان ارشد و اين كه آيا مي‌خواهند فضاي آزادي بيان و قلم و فعاليت‌رسانه‌اي را حفظ كنند يا بنا دارند محدوديت‌هاي تازه‌اي برقرار كنند.

ايسنا: آيا محدوديت‌ فضاي فعاليت سياسي و فرهنگي براي آقاي كروبي و حزب در شرف تاسيس ايشان موجب طرح تاسيس اين تلويزيون شده است يا فقط اعتقاد به تكثر و حضور و تاسيس رسانه‌هاي مختلف انگيزه‌ي شماست؟

افخمي: خب. البته اول از همه، فكر خودمان هستيم و اين كه فضاي حرف زدن و فعاليت سياسي خودمان را وسعت بدهيم. اما شايد فعاليت ما راه را براي ديگران هم هموار‌تر كند و موجب تكثر و تاسيس تلويزيون‌هاي ديگر شود. اين ما را هم خوشحال مي‌كند. اساساً به نظر من در حال حاضر جمهوري اسلامي بدون هيچ دليل موجهي دست و پاي خودش را بسته و فعاليت رسانه‌اي را محدود و منحصر كرده است. در حالي كه ضرورت و منافع ملي ايجاب مي‌كند كه هر چه زودتر راديو و تلويزيون‌هاي خصوصي در داخل كشور هم تاسيس شود. اين كار طبق قانون اساسي فعلي مانعي ندارد و تا آن جا كه من مي‌دانم آقاي ضرغامي شخصاً با آن موافق است.

ايسنا: به نظر مي‌رسد اصل چهل و چهار و صد و هفتا دو پنج قانون اساسي در مورد تاسيس تلويزيون‌هاي خصوصي مانع ايجاد كرده است.

افخمي: اين اصول چنان كه از سياق عبارات‌آنها بر مي‌آيد ناظر به انحصار وسايل پخش و انتشار برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني است. يعني تاكيد مي‌كند كه صنعت وسايل پخش بايد در انحصار باقي بماند و تحت نظارت شوراي سرپرستي و رياست مقام منصوب رهبري اداره شود. اما هيچ مانعي براي اجاره دادن سيگنال و دستگاه‌هاي انتشار ايجاد نمي‌كند. به عبارت ديگر سازمان صدا وسيما مي‌تواند كانال‌هاي تلويزيوني و امكانات پخش را اجاره بدهد. يعني پروانه‌ي فعاليت براي تلويزيون‌هاي خصوصي صادر كند و از طريق شوراي سرپرستي طبق قوانين و آيين نامه‌هايي كه نوشته مي‌شود بر فعاليت‌هاي آنها نظارت كند و چنان كه خلافي مرتكب شدند آن‌ها را جريمه كند يا به طور موقت يا دائمي تعطيل كند. به طور خلاصه مي‌شود تقريباً به همان ترتيبي كه مطبوعات از طريق وزارت ارشاد مجوز مي‌گيرند و نظارت مي‌شوند تلويزيون‌هاي خصوص هم از طريق صدا و سيما مجوز بگيرند و فعاليت كنند. همان طور كه گفتم همه‌ي اين‌ها بستگي به اين دارد كه مسوولان ارشد نظام بنا دارند فضاي فعاليت رسانه‌اي را محدود‌تر كند يا گشايش بدهند. اگر بنا بر محدوديت‌هاي جديد باشد طبعاً فعاليت براي كساني كه مي‌خواهند تابع قوانين ايران باشند حتي در فعاليت‌هاي رسانه‌اي خارج از كشور غير ممكن خواهد شد.

ايسنا: محدوديت‌هاي تازه چه مي‌تواند باشد؟

افخمي: نمي‌دانم. مثلاً اين كه قوانيني وضع شود كه فعاليت اتباع ايراني را در تلويزيون‌هاي فارسي زبان خارج از كشور ممنوع كند.

ايسنا: تلويزيون صبا چگونه برنامه‌هايي توليد خواهد كرد. با توجه به نسبتي كه با آقاي كروبي و حزب اعتماد ملي داريد آيا فقط برنامه‌هاي سياسي پخش مي‌كنيد؟

افخمي: قرار است اين تلويزيون مثل روزنامه باشد. چيزي شبيه الجزيره يا العربيه يا CNN و BBC جهاني. البته فعلاً خيلي كوچك‌تر و جمع و جورتر. اما به هر حال تلويزيوني كه خبر و تفسير و گزارش خبري و گفتگو و برنامه‌هاي مستند پخش مي‌كند. به هر حال برنامه‌هاي نمايشي و پخش ترانه و موسيقي به صورت ويديو كليپ نخواهيم داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايسنا: آيا درست است كه مي‌خواهيد از بازيگران مطرح سينماي ايران به عنوان مجري در اين شبكه استفاده كنيد؟

افخمي: اين دروغ‌ها را هم همان آقايان وحشت زده در همان محافل ساخته‌اند. هيچ وقت چنين قصدي نبوده و اين حرف‌ها به كلي من درآوري است.

البته اگر مي‌خواستيم اين كار را بكنيم هيچ ايرادني نداشت. اما پولش را نداريم. بازيگران مشهور دستمزد‌هاي خوبي مي‌گيرند و ما فعلاً توان اين جور پرداخت‌ها را نداريم.

ايسنا: سرمايه‌ي شبكه از كجا تامين مي‌شود؟

افخمي: پولي كه شخص آقاي كروبي به ما وعده داده در حد توليد يك فيلم سينمايي است و فعلاً منبع ديگري نداريم.

ايسنا: آيا ممكن است براي باقي اين شبكه تلويزيوني در آينده متوسل به كمك‌هاي مردمي شويد؟

افخمي: اگر بينندگان علاقمند و پرو پا قرصي جمع كنيم، مي‌توانيم تبليغات وآگهي بازرگاني داشته باشيم و از اين طريق خودمان را اداره كنيم. به نظر من تلويزيوني كه دائماً مورد حمايت مالي قرار بگيرد و ضرر بدهد لابد بيننده ندارد و از نفوذ و تاثير لازم برخوردار نيست بنابراين بايد تعطيل شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهروز افخمي: ترس بعضي محافل خاص از تاسيس يك تلويزيون ماهواره‌اي عجيب است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016