پنجشنبه 23 تیر 1384

زندگی دگراندیش برجسته اکبر گنجی در خطر است، ديده بان حقوق بشر

(نیویورک، سیزدهم ژوئیه 2005)— سازمان دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: زندگی اکبر گنجی دگراندیش سرشناس و محبوس در ایران بعلت بیماری و اعتصاب غذای یک ماهه او در خطر جدی قرار دارد. گنجی روزنامه نگار محققی است که در سال 2000 توسط حکومت ایران به زندان محکوم شد. وی طی یک ماه گذشته بیش از 40 پوند از دست داده است.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: "دیده بان حقوق بشر به شدت نگران سلامت گنجی است. ممانعت قوه قضائیه ایران از آزاد نمودن گنجی برای انجام معالجات پزشکی بی رحمانه و غیرانسانی است." وی افزود: "این در تضاد با ابتدایی ترین معیارهای بشردوستانه بوده و باید مورد محکومیت قوی جامعه جهانی قرار گیرد."

مقام های ایرانی گنجی را پس از آنکه او مقالات مستندی درباره دخالت اشخاص بلندپایه حکومتی در قتل روشنفکران در دهه 90 نگاشت و منتشر نمود، زندانی کردند. مسئولین ایرانی به کرات مانع از آن شده اند که گنجی از معالجات پزشکی تخصصی و یا مرخصی های استعلاجی که سایر زندانیان از آنها بهره مند هستند، برخوردار شود. گنجی ماه گذشته در واکنش به این برخوردهای غیرمنصفانه دست به اعتصاب غذا زد و تاکنون خود را تنها با نوشیدن مایعات نگهداشته است.

گنجی تاکنون پنج سال و نیم از شش سال محکومیت خود را سپری نموده است. بیشتر زندانیان در ایران پس از گذراندن نیمی از مدت زمان محکومیت خود واجد شرایط آزادی می شوند.

گنجی یکی از سرشناس ترین منتقدین حکومت ایران است. وی در نوشته های خود از نظام حکومتی ایران انتقاد کرده است. به گفته همسر گنجی، مقام های قوه قضائیه او را برای "توبه" به خاطر نوشته هایش تحت فشار قرار داده و آن را یکی از شرایط آزادیش دانسته اند. گنجی در طی نامه ای که هفته گذشته مخفیانه به بیرون از زندان فرستاد، آیت الله خامنه ای رهبر ایران را مسئول مستقیم آزار و اذیت خود خواند.

سازمان دیده بان حقوق بشر نگران است که بدنبال انتقادات شدیدالحن اخیر گنجی از حکومت، قوه قضائیه احتمالا با طرح اتهام های جدید حبس او را تمدید کند. حکومت ایران در موارد زیادی با استناد به قوانینی که انتقاد از حکومت و رهبری را محدود می کنند، به ناراضیان اتهام های متعددی وارد می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ویتسون گفت: "قوه قضائیه پس از آنکه گنجی را به غلط به زندان انداخته است دیگر نباید حبس وی را بر اساس نظراتی که در نامه اخیرش ابراز نموده تمدید نماید."

سازمان دیده بان حقوق بشر از مسئولین ایرانی خواست گنجی را به منظور معالجات پزشکی به سرعت آزاد نموده و به آزار و اذیت منتقدین صلح جو و ناراضیان خاتمه دهند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زندگی دگراندیش برجسته اکبر گنجی در خطر است، ديده بان حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016