شنبه 18 تیر 1384

فراخوان گروهی از اساتید و محققین به رئیس قوه قضائیه، رئیس جمهور، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل و پارلمان اروپا، درباره حسين قاضيان

فراخوان گروهی از اساتید و محققین به رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهوری اسلامی ایران، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل ، و پارلمان اروپا

ما امضاکنندگان این فراخوان نگرانی عمیق خود را درباره ی حال و روز دکتر حسین قاضیان – جامعه شناس ایرانی، کارشناس نظرسنجی همگانی، و مدیر نهاد پژوهشی آینده، که از روز سی ام اکتبر ٢٠٠٢ در زندان اوین یسر می‌برد ابراز می‌داریم.

دکتر حسین قاضیان به اتهام "جرمی" چون "همکاری با دولت دشمن در حال جنگ (آمریکا) از راه نظرسنجی همگانی برای سازمانهای گالوپ و زاگبی" و نیز با اتهام "شایعه پراکنی بر علیه جمهوری اسلامی ایران" محاکمه شده است. در حالیکه همکاری دکتر قاضیان با این موسسات براساس قراردادهای مشخص کاری و با هدف پژوهشهای علمی در سنجش افکار همگانی بوده است. نتیجه ی این پژوهشها نیز برای اطلاع عمومی منتشر شده است.

آقای قاضیان، دکتر جامعه شناس و کارشناس بنام در نظرسنجی همگانی، یکی از اعضای گروه آینده است که در ماه مه ١٩٩٧ پیروزی شگفت انگیز رئیس جمهور حاتمی را در انتخابات بدقت پیش بینی کرد.

دکتر قاضیان ابتدا به نه سال و شش ماه زندان محکوم شد، اما در دادگاه تجدید نظر، کیفر وی به چهار سال و شش ماه کاهش یافت. ایشان حدود یک سال را در زندان انفرادی به سر برده و مورد بد رفتاری های روانی و جسمی قرار گرفت و دراین مدت از دیدار و گفتگو با وکیل و یا اعضای خانواده محروم شد. وازآن پس ایشان را به بخش "ویژه" ای در زندان اوین منتقل نموده‌اند.
سال گذشته وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به یک پرسش رسمی تاکید نمود که دولت ایالات متحده آمریکا را نمی‌توان "دولت دشمن در حال جنگ" دانست. درپی این اظهار نظر آقای عباس عبدی، که با اتهامات مشابه بهمراه دکتر قاضیان دستگیر و محاکمه شده بود از زندان آزاد گردید. متعاقبا تلاش های گسترده ای برای بازنگری پرونده دکتر قاضیان در یک دادگاه عالی بکاررفته اما بدستور قاضی سعید مرتضوی که اینک دادستان کل تهران است، با پرونده آقای قاضیان برخورد مشابهی صورت نگرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنابر معیارهای موجود، دکتر قاضیان که روش نظرسنجی علمی را بکاربرده نمی‌باید به خاطر نتیجه پایانی تحقیقات خود مجازات شود. ما براین باوریم که ایشان پیش از هر چیز به سبب کاربست حق آزادی ابراز عقیده به زندان افتاده است. حقی که بند نوزدهم بیانیه جهانی حقوق بشر و حتی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید می‌ورزند.

خودداری و جلوگیری دادستان کل تهران از بازنگری این پرونده مایه‌ی دل نگرانی عمیق ماست. ما امضا کنندگان این فراخوان رفع بدون قید و شرط تمامی اتهامات وارده به دکتر قاضیان را خواستار و آزادی فوری ایشان را طلب می‌کنیم.


برای افزودن نام خود اینجا را کلیک کنید.

اسامی:


Ramin Ahmadi, Yale University

Kazem Alamdari, California State University Los Angeles

Hooshang AmirAhmadi, Rutgers University

Mehran Barati, Berlin

William Beeman, Brown University

Mehrzad Boroujerdi, Syracuse University

Goudarz Eghtedari, Portland State University

Kaveh Ehsani, Middle East Report

Nader Entessar, Spring Hill College

Mansour Farhang, Bennington College

Farideh Farhi, University of Hawaii

Amir H. Ganjbakhshe, National Institute of Health

Nader Hashemi, University of Toronto

Azadeh Kian-Thiébaut, University of Paris VIII

Ali Akbar Mahdi, Ohio Wesleyan University

Mehrdad Mashayekhi, George Town University

Mohamad Navab, University of California Los Angeles

Misagh Parsa, Dartmouth College

Jalil Roshandel, Duke University

Ahmad Sadri, Lake Forest College

Mahmoud Sadri, Texas Woman’s University

Poopak Taati, Independent Scholar

Majid Tehranian, University of Hawaii

Nayereh Tohidi, California State University, Northridge

Hamid Zangeneh, Widener University

- براي مطالعه نسخه انگليسي نامه، اينجا را کليک نماييد.

Copyright: gooya.com 2016