پنجشنبه 9 تیر 1384

آمريکا خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط گنجی شد، بی بی سی

دولت آمريکا روز چهارشنبه خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط اکبر گنجی، روزنامه نگار ايرانی که 62 ماه گذشته را در زندان سپری کرده، شده است. اين درخواست يک روز پس از آن صورت می گيرد که خانواده آقای گنجی خواستار کمک سازمان های حقوق بشر بين المللی برای آزادی وی شدند.

شان مکورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، گفت: "آمريکا خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط اکبر گنجی است."

وی در بيانيه ای کتبی نوشت: "ما بيش از پيش نگران سلامت آقای گنجی و وضعيتی که در آن نگهداری می شود هستيم."

آقای مکورمک افزود: "تلاش های شجاعانه آقای گنجی برای تحقيق درباره کشتارهای فراقضايی توسط نيروهای امنيتی ايران و تعهدش به آزادی بيان و دولت دموکراتيک، او را به شخصيتی محترم نزد بسياری از جهانيان بدل کرده است."

وی گفت که آقای گنجی به خاطر "ديدگاه های سياسی و فعاليت های مسالمت آميزش" زندانی شده است و گزارش های تازه که حاکی از به خطر افتادن وضعيت سلامتی آقای گنجی و منع او از دسترسی به اعضای خانواده و وکالت حقوقی است، زنگ خطر را برای آمريکا به صدا درآورده است.

آقای مکورمک گفت: "بدرفتاری با او در زندان، نقض جدی حقوق اساسی بشر است."

او افزود: "ما به همراه حاميان بين المللی حقوق بشر و بسياری از هواداران آقای گنجی در ايران، از دولت ايران می خواهيم آقای گنجی را آزاد و نسبت به فراهم آوردن مراقبت های پزشکی لازم برای وی اطمينان حاصل کند."

اکبر گنجی به بيماری آسم مبتلاست و هم اکنون در زندان اوين و در سلول انفرادی بسر می برد.

بيش از 62 ماه در زندان

اکبر گنجی در ارديبهشت ۱۳۷۹ پس از شرکت در همايش جنجالی موسوم به "کنفرانس برلين" بازداشت و پس از روبرو شدن با اتهامات مختلفی از جمله اقدام عليه امنيت ملی، به شش سال زندان محکوم شد.

باوجود اين، بسياری از تحليلگران، علت اصلی زندانی شدن اکبر گنجی را مقالاتی می دانند که در آن رهبران و مقام های جمهوری اسلامی را به دست داشتن در قتلها و فساد مالی در داخل و خارج کشور متهم کرده بود.

آقای گنجی روز 30 ماه مه در گرماگرم مبارزات انتخاباتی ايران به طور موقت و برای درمان بيماری آسم خود آزاد شد اما پس از 11 روز در پی مصاحبه با رسانه های داخلی و بين المللی، دوباره به زندان فراخوانده شد. وی در مدت آزادی به انتقاد از رهبران جمهوری اسلامی ادامه داد.

خانواده اکبر گنجی روز سه شنبه ضمن تاکيد مجدد بر ادامه اعتصاب غذای اين روزنامه نگار زندانی، نگرانی خود را از سلامت و تامين جانی او ابراز کردند.

آنها در نامه سرگشاده ای خطاب به سه سازمان بين المللی مدافع حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، ديده بان حقوق بشر و عفو بين الملل نوشته اند که سلامتی و جان اين نويسنده ايرانی که از هنگام ورود مجدد به زندان در اعتصاب غذا به سر می برد، شديدا در خطر است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته خانواده اکبر گنجی، وضع جسمی او بسيار وخيم است و به شدت لاغر و کم توان شده است.

معصومه شفيعی، همسر اکبر گنجی، پس از ملاقات اخير خود با همسرش گفت اين زندانی در پی اعتصاب غذا از لحاظ جسمی ضعيف شده و وزن او که پيش از نخستين اعتصاب غذا، 77 کيلوگرم بوده طی 32 روز به 66 کيلوگرم رسيده است.

درخواست برای آزادی زندانيان سياسی

دو هفته قبل نيز شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل به همراه عفو بين الملل، ديده بان حقوق بشر، فدراسيون بين المللی حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز در بيانيه مشترکی خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط زندانيانی شد که به خاطر عقايد خود در ايران زندانی اند.

در بيانيه مشترک آنها آمده بود که اکبر گنجی، ناصر زرافشان، رضا عليجانی، تقی رحمانی و هدی صابر صرفا به خاطر ديدگاههای سياسی و فعاليت های صلح آميز خود زندانی شده اند.

اين بيانيه می گويد: اکبر گنجی در مقالات منتشر شده خود به دست داشتن مقامات حکومتی در قتلهای زنجيره ای روشنفکران و روزنامه نگاران پرداخته است. وی در ارديبهشت ماه ۱٣٧٩ دستگير شد و برای اتهاماتی مبهم از جمله "اقدام بر عليه امنيت ملی" و نيز شرکت در کنفرانس برلين به ٦ سال حبس محکوم شد. وی تا کنون 62 ماه را در زندان گذرانده است.

به گفته شيرين عبادی که وکالت اکبر گنجی را نيز بر عهده دارد "تنها دليل زندانی شدن اکبر گنجی انتقادهای مسالمت آميز وی از مقامات می باشد. سوء رفتار با او در زندان نقض جدی ابتدايی ترين موازين حقوق بشر است."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريکا خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط گنجی شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016