پنجشنبه 9 تیر 1384

شيرين عبادی در گفتگو با کيواندخت قهاری: وضعيت نگران‌كننده اكبر گنجى، صدای آلمان

بيش از دو هفته است كه اكبر گنجى پس از مرخصى‌اى كوتاه مدت به زندان بازگشته و اجازه ديدار با او به وكيلان و خانواده‌اش داده نميشود، چون او در اعتصاب غذا به سر ميبرد. خانواده، وكيلان و مدافعان حقوق بشر وضعيت گنجي را نگران كننده مى‌دانند و سخن از خطري ميگويند كه جان او را تهديد ميكند. خانم دكتر شيرين عبادى، كه از وكيلان مدافع اكبر گنجى است در مصاحبه‌اى با صداى آلمان از نگرانيهايش براى وضعيت موكل خود سخن ميگويد.

مصاحبه گر: كيواندخت قهارى

دویچه وله: خانم دکتر شیرین عبادی، از وضعیت موکلتان آقای اکبر گنجی اطلاعی دارید که به آگاهی شنوندگان ما برسانید؟

شیرین عبادی: متاسفانه من از وضعیت آقای اکبر گنجی بی اطلاع هستم و همین بی اطلاعی بسیار من را نگران میكند. زیرا قوه ی قضاییه اعلام کرده است که چون ایشان اعتصاب غذا کرده اند و اعتصاب غذا در آیین نامه ی زندانهایی که نوشته اند تخلف انضباطی شمرده شده، بنابراین طبق تصمیم کمیته ی انضباطی زندان ایشان ممنوع الملاقات شده اند و در سويیت انفرادی بسر می برند. صرف نظر از اینکه این تصمیم عادلانه نیست، قانونی نیست موجب نگرانی بسیار شدید من می شود. زیرا از وضعیت ایشان بی اطلاع هستم.

دویچه وله: خانم عبادی، مدیر کل زندانهای استان تهران، آقای سهراب سلیمانی، گفته اند که آقای گنجی با نامه ای اعلام کرده اند که به اعتصاب غذایشان خاتمه داده اند.

شیرین عبادی: من وکیل هستم و باید برحرف موکل خودم اعتماد بکنم و موکل من هنوز، تا این تاریخ، به من اعلام نکرده که اعتصاب غذایش را شکسته است واگر آقای سلیمانی یا هر کس دیگری مدعی هستند که ایشان اعتصاب غذایشان را شکسته اند، مسئله خیلی راحت است، خواهش می کنیم اجازه بدهند من که وکیل‌اش هستم، خانواده اش که حق ملاقات قانونی دارد و همچنین یک یا دو خبرنگار و نماینده از انجمن صنفی خبرنگاران ایرانی بروند ایشان را ملاقات بکنند و آن نامه را هم ببینند. ادعا کردن که کافی نیست.

دویچه وله: الان چه اقداماتی دارداز سوی وکیلان آقای گنجی صورت می گیرد؟

شیرین عبادی: آقای گنجی برای پیگیری کارشان سه وکیل دارد. من هستم، آقای یوسف مولایی و آقای عبدالفتاح سلطانی. ما هر سه، هرآنچه در توان داریم کوشش می کنیم تا به این وضعیت خاتمه داده بشود. اول اینکه، ایشان را از سلول انفرادی و از ممنوع الملاقات بودن بیرون بیاوریم و بتوانیم با او آزادانه طبق قانون مذاکره و صحبت بکنیم و بعد اینکه ایشان بدون داشتن واقعا گناهی با یک دادرسی ای که بسیار سوال برانگیز است فقط بجرم شرکت در کنفرانس برلین و اظهار عقیده ی شان به ۶ سال حبس محکوم شده اند که ۵/۵ آن را هم کشیده اند. این داستانها متاسفانه جو ایران را ملتهب می کند و ایران در شرایطی ست که احتیاج به آرامش دارد. من توجه قوه ی قضاییه را به این نکته جلب می کنم که آقای گنجی از کسانی بود که برای پی ریزی جمهوری اسلامی زحمت بسیاری کشید و عادلانه نیست که این چنین با او رفتار بشود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دویچه وله: خانم عبادی، خانواده ی آقای گنجی با نامه ای خطاب به سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر اظهار نگرانی کرده اند، مثل شما، از وضعیت ایشان و کمک خواسته اند. بازتاب جهانی و واکنش های بیرونی را الان چگونه می بینید؟

شیرین عبادی: طی اطلاعیه ای که من و ۴ سازمان بین المللی در زمینه ی حقوق بشر صادر کرده ایم، یعنی «سازمان دیده بان حقوق بشر»، «عفو بین الملل»، «گزارشگران بدون مرز» و «فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر»، ما همگی از وضعیت آقای گنجی ابراز نگرانی کرده ایم و گفته ایم که ادامه ی این وضعیت ایشان را به حالت وخیم و خطرناک خواهد برد. امیدوارم به این تذکراتی که از سوی جوامع بین المللی بی طرف و فقط مدافع حقوق بشر داده می شود، به این اخطارها توجه بشود. تکرار می کنم كه آقای گنجی در وضعیت مناسبی نیستند. خدای ناکرده، اگر آسیبی ببینند مسئله جبران ناپذیر خواهد شد.

دویچه وله: خانم دکتر عبادی، از اینکه دعوت ما را به مصاحبه پذیرفته اید از شما بسیار سپاسگزارم.

Copyright: gooya.com 2016