شنبه 4 تیر 1384

ایران: گنجی بازداشت خودسرانه - اعتصاب غذا، ترجمه: امیر آذر

سازمان حمایت از مدافعان حقوق بشر که حاصل پیوند میان سازمان جهانی ضد شکنجه و نیز فدراسیون بین­المللی حقوق بشر است خواهان کمک و نجات جان اکبر گنجی شده است.

اتحادیه­ی دفاع از حقوق بشر برای ایران طی گزارشی اعلام کرده است که آقای اکبر گنجی، روزنامه­نگار برجسته­ی ایرانی که بیش از پنج سال در زندان اوین تهران در بند است اعتصاب غذای تازه­ای را آغاز کرده است.

بنابر اطلاعات دریافت شده در تاریخ 14 ژوئن 2005، یک هفته پس از آزادی موقت آقای اکبر گنجی که در تاریخ 30 می 2005 به قصد انجام معالجات پزشکی انجام گرفت به دستور آقای مرتضوی دادستان تهران، خانه­ی وی به منظور دستگیری مورد بازرسی قرار گرفت. روز بعد آقای گنجی خود را به زندان معرفی کرد. وی در روز 16 ژوئن 2005 که اعتصاب غذای خود را آغاز کرد و اکنون نیز در زندان انفرادی به سر می­برد.

به علاوه، وکیل وی خانم شیرین عبادی، برنده­ی جایزه صلح نوبل در سال2003 و دبیرکل مرکز مدافعان حقوق بشر نیز در تاریخ21ژوئن2005 اجازه­ی دیدار با وی را نیافت و هم­چنین مراتب نگرانی خود را نسبت به سلامت و جان آقای گنجی ابراز کرد.

پیشینه :

در روز 19 ماه می سال 2005 آقای اکبر گنجی روزنامه­نگار و از اعضای ] تحریریه­ی[ روزنامه­ی صبح امروز اعتصاب غذای نامحدودی را در اعتراض به زندانی شدن خویش و نیز پس از مذاکره با سه مقام زندان که به او وعده­هایی برای تحقق خواسته­های وی داده بودند آغاز کرد. اما روز بعد یکی از معاونان دادستان تهران وی را به دروغ­گویی متهم کرد و به خانواده­ی گنجی هشدار داد که دست از دروغ­گویی بردارند. این روزنامه­نگار به خانواده­اش گفت که تصمیم به اعتصاب غذای مجدد گرفته است و این بار تا آخر خواهد این اعتصاب را ادامه خواهد داد.

آقای گنجی به بیماری آسم مبتلاست و دچار کمردردهای جدی است و به همین دلیل پزشکان توصیه کرده­اند که وی باید هر چه سریع­تر بستری شود. با این وجود آقای گنجی در زندان امکان برخورداری از معالجه­ی مناسب را ندارد. به علاوه بر اساس قوانین دادرسی جزایی ایران، زندانی را می­توان پس از گذراندن دو سوم دوران محکومیت به قید التزام آزاد کرد. از یک سال پیش و در حالی­که گنجی مدت زمان لازم را گذرانده است، درخواست وکلای وی برای آزادی وی به قید التزام بی­نتیجه بوده است.

در روز 28 ماه می مقامات زندان یه آقای گنجی اعلام کردند که باید مورد معاینه­ی دو پزشک معالج که توسط خانواده­ی وی انتخاب شوند و وخامت وضعیت سلامت وی را تایید کنند قرار گیرد و به وی گفتند که در آن صورت وی امکان برخورداری از مرخصی را خواهد داشت. آقای گنجی باید به مدت یک هفته بستری می­شد. در روز 30 ماه می 2005 مقامات ایرانی تصمیم گرفتند که به طور موقت آقای گنجی را آزاد کنند تا بتواند مورد معالجات پزشکی قرار گیرد.
آقای گنجی در 22 آوریل سال 2002 در پی نوشتن چندین مقاله که طی آن­ها عده­ای از مقامات رژیم ایران از جمله هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری سابق ایران و نیز وزیر پیشین اطلاعات متهم به شرکت در قتل دگراندیشان و روشنفکران در اواخر دهه­1980 کرده بود دستگیر شد.

آقای گنجی هم­چنین برای شرکت در کنفرانس برلن که درباره­ی انتخابات مجلس در ایران و اصلاحات دمکراتیک برگزار شده بود در آوریل 1998 دستگیر شد. در ژانویه 2001 وی به 10 سال زندان محکوم شد اما در ماه می 2001 دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه را یه شش ماه تقلیل داد. به هرحال در ژوئیه 2001 دیوان عالی کشور رای دادگاه تجدید نظر را به لحاظ اشکالات فنی نقض کرد و به جرم تهدید امنیت ملی و تبلیغ علیه نهاد های نظام اسلامی آقای گنجی را به شش سال زندان محکوم کرد.

آقای اکبر گنجی به رغم توصیه­های گروه تحقیق سازمان ملل در 27 ژوئن 2003، درباره­ی توقف بازداشت­های خودسرانه جمهوری اسلامی ایران همچنان در زندان انفرادی نگهداری می­شود. در این بیانیه از دولت ایران خواسته شده بود که از چنین بازداشت­های خودسرانه خودداری کنند.

اقدامات مورد درخواست:

لطفاً به مقامات ایران بنویسید و از آن­ها بخواهید:

یکم: به آقای گنجی اجازه دهد از معالجات پزشکی در خارج از زندان اوین برخوردار شود.

دوم: تحت هر شرایطی سلامت جسمی و روحی وی را تضمین نماید.
سوم: فوراً آقای گنجی را آزاد کنند.

چهارم: هر چه سریع­تر به تمامی اقدامات علیه مدافعان ایرانی حقوق بشر خاتمه دهد.

پنجم: خود را با مفاد اعلامیه­ی جهانی مدافعان حقوق بشر که در 9 دسامبر 1998 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده است هماهنگ نماید؛ به ویژه­ ماده­ی 1 آن که اشعار می­دارد " هر شخصی حق دارد به تنهایی یا بصورت دستجمعی برای اجرا و حمایت از حقوق بشر و آزادی­های بنیادین در سطوح ملی و بین­المللی تلاش کند" و نیز ماده­ی 2-12 که تصریح می­کند " دولت باید تمامی تدابیر لازم را به کمک مقامات ذیصلاح برای حمایت از همه­ی افراد در مقابل خشونت­ها، تهدیدها، انتقامجویی­ها، ایجاد تبعیض بالفعل یا قانونی، اعمال فشار و یا هر گونه اقدام خودسرانه و برای حصول به حقوق مشروع مصرح در اعلامیه­ی حاضر به کار گیرد."

ششم: عمل به مفاد اعلامیه­ی جهانی حقوق بشر و سایر بیانیه­های بین­المللی که توسط خود جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Addresses:

- Leader of the Islamic Republic, His Excellency Ayatollah Sayed Ali Khamenei, the Presidency, Palestine Avenue, Azerbaijan Intersection, Tehran, Islamic Republic of Iran, Faxes: + 98 21 649 5880 / 21 774 2228 (ask fax to be forwarded to Ayatollah Khamenei), Email: webmaster@wilayah.org (on the subject line write: For the attention of the office of His Excellency, Ayatollah al Udhma Khamenei, Qom)

- President, His Excellency Hojjatoleslam val Moslemin Sayed Mohammad Khatami, the Presidency, Palestine Avenue, Azerbaijan Intersection, Tehran, Islamic Republic of Iran, Fax: + 98 21 649 588, E-mail: khatami@president.ir

- Head of the Judiciary, His Excellency Ayatollah Mahmoud Hashemi Shahrudi, Ministry of Justice, Park-e Shahr, Tehran, Islamic Republic of Iran, Fax: +98 21 879 6671, Email: Irjpr@iranjudiciary.com

- Minister of Foreign Affairs, His Excellency Kamal Kharrazi, Ministry of Foreign Affairs, Sheikh Abdolmajid Keshk-e Mesri Av, Tehran, Islamic Republic of Iran, Faxes: + 98 21 390 1999 (number may be unreliable; please mark “care of the Human Rights Department, Foreign Ministry”), Email: matbuat@mfa.gov

- Ambassador Mohammad Reza Alborzi, Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203, E-mail: mission.iran@ties.itu.int


Geneva - Paris, June 24, 2005

Kindly inform the Observatory of any action undertaken quoting the code number of this appeal in your reply.

The Observatory, a FIDH and OMCT venture, is dedicated to the protection of Human Rights Defenders and aims to offer them concrete support in their time of need.

The Observatory was the winner of the 1998 Human Rights Prize of the French Republic.

To contact the Observatory, call the emergency line:
Tel and fax: FIDH : +33 (0) 1 43 55 20 11 / 33 1 43 55 18 80
Tel and fax: OMCT : + 41 22 809 49 39 / 41 22 809 49 29
E-mail : observatoire@iprolink.ch

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ایران: گنجی بازداشت خودسرانه - اعتصاب غذا، ترجمه: امیر آذر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016