یکشنبه 22 خرداد 1384

خاتمي: درددل‌ها را قبل از رفع زحمت با ملت شريف درميان مي گذارم؛ در خيلي جاها به شما جفا شد و برخلاف راي‌تان مطالبات‌تان برآورده نشد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي پس از بازديد طولاني خود از پنج طرح پتروشيمي در بندر ماهشهر در جمع مديران صنعت نفت، گاز و پتروشيمي سخناني ايراد كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس جمهور گفت: در آغاز كار تصميم گرفتيم نسبت به وضعيت نسبي اقتصاد و صنعت كشور، نفت و گاز به عنوان سرمايه‌ي بزرگ بين نفتي توجه و اهتمام ويژه‌اي كنيم و تعريف تازه‌اي را از بهره‌گيري از نفت - نه به عنوان كالايي كه با يك بار مصرف و بهره‌گيري از آن در بودجه‌ي عمومي در واقع سرمايه‌ي بين نفتي را از ميان ببريم - بلكه به عنوان پشتوانه‌ي تحول و توسعه در جامعه و تبديل اين سرمايه‌ي زيرزميني به سرمايه‌ي روزميني و نيز ايجاد ارزش افزوده به مراتب بالاتر از ارزشي كه صدور محصول آنها دارد> اين سياست را دنبال كنيم. به همين دليل توسعه‌ي صنعت پتروشيمي مورد توجه قرار گرفت.

رييس جمهور ادامه داد: در همان آغاز،‌ تلاش ارزشمندي در اين زمينه صورت گرفت و در سال 77 و 78 بود كه گفته شد ما تصميم داريم سرمايه‌گذاري را چنان كنيم كه در پايان اين دولت، توليد فراورده‌هاي پتروشيمي حدود پنج ميليارد دلار و صادرات آن به سه ميليارد دلار برسد و در اين زمينه كار شد و امروز چه در منطقه‌ي بندر امام و چه ماهشهر و چه در منطقه‌ي عسلويه شاهد رويش يكي از افتخارات صنعت و كارآفريني كشور و تقويت پشتوانه‌ي اقتصادي و نيز عزت و امنيت ملي هستيم. در اين هنگام به لطف خداوند طبق وعده‌اي كه داده شده است، توليدات پتروشيمي به پنج ميليارد دلار مي‌رسد و صادرات آن از مرز سه ميليارد دلار خواهد گذشت و مجموعه‌ي سرمايه‌گذاري‌هايي كه تا امروز شده است و مشغول فعاليت در اين زمينه هست، از مرز هشت ميليارد دلار خواهد گذشت و صادرات هم به مرز پنج ميليارد دلار خواهد رسيد.

خاتمي تاكيد كرد: امروز در حالي بنده اين افتخار را دارم كه خدمت خودم به مردم را به پايان برسانم كه در سال گذشته براي اولين بار و با يك جهش چشمگير، صادرات كالا و خدمات فني و مهندسي از مرز 10 ميليارد دلار گذشت و به حدود 11 ميليارد دلار رسيد و در اين ميان سهم صادرات صنعتي و معدني در ميان صادرات صنعتي، ارزش افزوده‌ي نفت و گاز و به‌خصوص پتروشيمي جايگاه والايي داشت اما تنها اين دستاورد را نبايد در ميزان درآمد مادي و ارزي قضيه خلاصه كرد.

امروز علاوه بر جذب گسترده‌ي سرمايه‌ي خارجي، ما توانسته‌ايم به ياري خداوند، مديريت و فن‌آوري خارجي را تا آن‌جا كه ميسر است به داخل بياوريم و بومي كنيم و نيز با اين تحرك و با اين فعاليت، زمينه‌ي اشتغال و استحكام زندگي ديرپا را در اين مملكت فراهم آوريم.

وي با اشاره به توسعه‌ي صنعت فولاد و پتروشيمي كشور اظهار داشت: نه تنها خود اين صنايع به عنوان محور امور مهم صنعت در كشورهاي جهان مورد توجه است، بلكه زمينه‌ساز ايجاد انبوه شغل‌هاي برجسته و پيشرفته پايين‌دستي در كشور است.

امروز جمهوري اسلامي ايران از قطعه‌سازان بزرگ منطقه است. توليد ماشين در منطقه‌ي خاورميانه تعلق به ايران و تركيه دارد با اين تفاوت كه ايران در قطعه‌سازي پيشرفت‌هاي عظيمي كرده است و در اجرا در ماشين‌سازي صد در صد خودكفاست، جز چند قلمي كه توانايي ساخت آن را دارد اما به لحاظ اقتصادي صرفه‌ي ساخت آن در ايران نيست.

خاتمي از به پايان رسيدن طراحي خودروي ايراني خبر داد و افزود: انشاءالله در آغاز دولت بعدي، ما خودروي طراحي شده‌ي ايراني و ساخت ايراني خواهيم داشت و امروز فرزندان رشيد اين كشور در سراسر جهان، پيامبر توانايي، شايستگي و آفرينندگي ملت ايران هستند. يعني ايران از مصرف‌كننده‌ي دست و پا بسته‌ي كالاهاي خارجي به توليدكننده و صادركننده‌ي خدمات فني و مهندسي رسيده است.

به گزارش ايسنا رييس جمهور گفت: امروز در حالي من اين خدمت بزرگ و افتخار را ترك مي‌كنم كه ديگر آزادي در برابر دين نيست و آزاد بودن و نقد كردن به معني بر هم زدن امنيت كشور نيست. هرچند كه هنوز نقد در كشور ما هزينه دارد اما ذهنيت جامعه‌ي ما چنان شده است كه اين خواست جامعه‌ي ما بر همه‌ي مسوولان اين را تحميل كرده است كه همگي از آزادي سخن مي‌گويند، از پيشرفت، از توسعه‌ي امور در همه‌ي عرصه‌ها و از حقوق زنان و جوانان و از حقوق شهروندي و جامعه‌ي مدني. اينها پيشرفت‌هاي عظيمي است كه نصيب شده است. البته در اين روزها با كمال تاسف و به مقتضاي فضايي كه در انتخابات است، معتقدم مطالبي گفته مي‌شود كه نه درست است و نه به مصلحت كشور و نه ملت آن را باور مي‌كند و اگر بناي حفظ آرامش و حفظ خاطر مردم براي حضور پرشكوه در انتخابات نبود، بسياري از اين جفاها و ناروايي‌هايي كه انجام مي‌شد و بزرگ‌ترين آن توهين به ملت بزرگواري است كه خواست خود را پس از يكصد و پنجاه سال تلاش براي آزادي، استقلال و پيشرفت بر اذهان همه ـ چه مسوولان و چه غيرمسوولان ـ تحميل كرده است. ملتي كه براي آزادي، استقلال و پيشرفت، اوج شكوه حركت خود را در انقلاب اسلامي ديد و حركت واقعي اصلاحات، نه آن‌چه كه به نام اصلاحات، بعضي‌ها ادعا مي‌كردند، در مسير تحقق اين خواست تاريخي ملت و ادامه‌دهنده‌ي راهي بود كه ملت شريف ايران در انقلاب كبير اسلامي خود در شكوهمندترين وجه خود ابراز داشت، اهانت به ملتي كه خود او قهرمان است و خود او پيشتاز حركت انقلابي مردم‌سالار در كشورهاي اسلامي است، اهانت به مردم است كه بگوييم شما هنوز نيازمند قيم و منجي هستيد و انسان‌هايي كه معلوم نيست كه سابقه‌ي آنها چقدر ارزشمند باشد، به عنوان منجي بخواهند وارد عرصه شوند. اين سخن‌ها را مي‌گذاريم براي بعد از انتخابات به منظور دفاع از آن‌چه كه در اين كشور گذشته است و دفاع از ملت و شعور و بيداري ملت.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) رييس جمهور در ادامه‌ي سخنان خود در جمع مديران صنعت نفت، گاز و پتروشيمي در ماهشهر گفت: به ياري خداوند، ملت ما در مرحله‌ي جنگ تحميلي و همه‌ي فشارها، بزرگ‌ترين جوهره‌ي زندگي و آفرينندگي و ايستادگي را از خود نشان داد و پس از جنگ براي بازسازي ويراني‌ها و زمينه‌سازي براي رشد و جهش كشور، كارهاي بزرگي كرد و اين به آن معنا نيست كه در هيچ دوره‌اي نقص و كاهش و كاستي وجود نداشته است. مگر مي‌شود كه كار انسان بي‌نقص باشد؟ اما امروز به ياري خداوند، زيرساخت‌هاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و علمي و صنعتي كشور براي يك جهش توسعه‌اي آماده است. امروز پيشرفت‌هاي علمي و تكنولوژيك و صنعتي به حد شگفت‌انگيزي خودنمايي مي‌كند و از مهم‌ترين دستاوردهاي اين دولت به ياري خداوند،‌ اتصال ميان مركز توليد فكر و مركز توليد اجتماعي و اقتصادي جامعه يعني دانشگاه و مديريت و صنعت است كه از بركات همين تشكيلات پتروشيمي، پرورش و آموزش و تربيت نيروهاي برتري است كه مي‌توانند كارهاي بزرگي را انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي اظهار داشت:ايجاد پنجاه هزار شغل مستقيم در پتروشيمي كه بخش قابل توجهي از آن از تحصيل‌كردگان برجسته‌ي اين كشور هستند و نيز آموزش مداوم نيروها، از جمله 20 هزار نيروي ديپلم و جذب آنها و كارآموزي آنها و تلاش براي آموزش 10 هزار نفر ديگر و تكرار عين همين مساله در عسلويه و در بخش‌هاي ديگر و نيز انبوهي از نيروهاي برجسته‌ي فارغ‌التحصيل ما در دانشگاه‌هاي ما كارهاي بزرگي مي‌كنند، نشانگر نسبتي است كه ميان بخش صنعت و دانشگاه‌هاي كشور برقرار شده است. امروز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي ما سفارش‌گيرندگان اصلي صنعت نفت، پتروشيمي، گاز و صنايع گوناگون هستند و اين تحرك را در فعاليت‌هاي دانشگاهي در كنار توسعه و رشد علم و تحقيق و مقالات علمي كه در دانشگاه‌هاي ما پيدا شده است، مي‌بينيم.

وي ادامه داد: به ياري خداوند، اصلاحات ساختاري كه در اين سال‌ها صورت گرفته است و آثار خود را به جا گذاشته است، از جمله تلاش براي ساز و كار جذب و جلب سرمايه‌ها و تكنولوژي خارجي كه در صورت لايحه‌اي كه به هر حال به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت و تصويب شد، لايحه‌ي ماليات‌ها و لايحه‌ها و طرح‌ها و مقررات ديگري كه يكي پس از ديگري اثرات خود را براي ايجاد ساختار و بستر مناسب براي رشد نشان دادند.

به گزارش ايسنا رييس جمهور گفت: من باز تاكيد مي‌كنم كه ايران امروز آماده‌ي يك جهش توسعه‌اي است و من ريز مسايلي كه بايد گفته شود و به دوستان بايد بگويم، مي‌گذارم براي درد دل‌ها و صحبت‌هايي كه قبل از رفع زحمت اگر زنده ماندم با اين ملت شريف در ميان خواهم گذاشت و به ياري خداوند اميدوارم كه در آينده نيز اين راه، راه تامين آزادي‌هاي پايدار كشور، راه نقدپذير شدن قدرت، آن‌چنان كه در اين سال‌ها ملت ما تجربه كرد و آزمود كه مي‌توان لااقل بخشي از قدرت را نقد كرد و حتي بي‌انصافانه نقد كرد و هيچ دلهره‌اي از نقد نداشت، به ياري خداوند اين راه ادامه پيدا مي‌كند و انشاءالله در همه‌ي اركان و اجزاي نظام ما گسترش يابد. مسير توسعه‌ي كشور، مسير تعامل و اجراي برنامه‌ي چهارم كه با دقت تدوين شد و برنامه‌ي توسعه‌ي دانايي‌محور و تعامل با اقتصاد جهاني در عين تكيه بر عدالت اجتماعي با روش‌هاي علمي و نيز تامين اصول و ارزش‌هايي كه براي ملت ما و جامعه‌ي ما و نظام ما مورد توجه بوده است.

خاتمي در پايان اظهار داشت: من كار بزرگي را كه در پتروشيمي صورت گرفت، به همه‌ي همكاران عزيزم و دست‌اندركاران و مردم شريف ايران تبريك عرض مي‌كنم. البته كار فقط منحصر به كار پتروشيمي نيست. در عرصه‌هاي مختلف است و امروز به مقتضاي حال، از پتروشيمي صحبت مي‌كنيم.

من از برادر خوب، صبور و بي‌توقع و پركارم جناب آقاي نعمت‌زاده كه منشأ خيرات بزرگي بوده‌اند، از جمله در عرصه‌ي پتروشيمي و از همه‌ي همكاران سختكوش و از تلاش و پي‌گيري و ابتكار و مقاومت مهندس زنگنه در عرصه‌هاي مختلف و نيز از همه‌ي كساني كه براي اين ملت قصد خدمت را داشته‌اند تشكر مي‌كنم. ممكن است آن‌طور كه ما مي‌خواستيم و يا شايسته‌ي ملت باشد نتوانيم خدمت كنيم ولي مهم اين است در كدام مسير حركت مي‌كنيم. قصد خدمت داريم و راهكارهاي درست و غيرتخيلي و غيرادعايي براي خدمت انتخاب مي‌كنيم يا نه. ما معتقديم كه در اين مسير در حد توان خود گام برداشته‌ايم.


*****رييس‌جمهور تاكيد كرد با دقت به كساني كه در عمل نشان داده‌اند به حقوق و آزادي مردم، توسعه و حفظ آبروي كشور در مجامع بين‌المللي وفادارند، راي بدهيد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رييس‌جمهور روز شنبه با حضور در ورزشگاه شهيد خليل اركيا در شهرستان الشتر از توابع استان لرستان و در ادامه‌ي سخنراني خود در جمع تعداد بي‌شماري از مردمي كه از ساعت‌ها پيش در اين ورزشگاه منتظر وي بودند، افزود: در آستانه‌ي انتخابات مهم و بزرگي قرار داريم. اين انتخابات هم مي‌تواند وجهه‌ي جمهوري اسلامي را در جهان بالا ببرد و هم مي‌تواند پشتوانه‌اي در زمينه‌ي پيشرفت و عظمت ايران عزيز باشد.

وي اظهار داشت: شما در همه‌ي مراحل دين خود را به كشور ادا كرده‌ايد، هر چند معتقدم در خيلي جاها به شما جفا شد و برخلاف راي‌تان مطالبات‌تان به خاطر مشكلات و موانع برآورده نشد، اما انقلاب ما عزيز است و كشور ما بزرگ.

رييس‌جمهور ادامه داد: مسير اصلاحات زمان‌بر است و بايد در صحنه باشيد تا اين راه دشوار كه پيمودني است پيموده شود.

خاتمي اظهار داشت: امروز همه شعارهاي خوب مي‌دهند و خدا را شكر مي‌كنم كه طي اين سال‌ها فضايي فراهم آمده كه همه از توسعه‌، حقوق زنان، مردان و تنش‌زدايي در سطح بين‌الملل دم مي‌زنند. آيا توقع داشتيد اصلاحات‌تان بيش از اين اثر داشته باشد؟.

خاتمي گفت: مهم‌ترين از اين كه چه كسي راي بياورد، حضور فراگير و گسترده‌ي شماست. اميدوارم به لطف خدا راهي كه شما از ‌150 سال پيش شروع كرديد، در انقلاب اوج گرفت و در اصلاحات شكوه يافت، ادامه يابد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رييس جمهور، در ادامه‌ي سخنراني خود در جمع مردم الشتر در استان لرستان، اين شهر را اين‌گونه توصيف كرد: اينجا شهر عشق است، شهر آفتاب، شهر عاطفه و ايمان و سلحشوري، شهري كه خورشيد محبت مردمان آن، آفتاب را خجل كرده است.

رييس‌جمهور خطاب به مردمي كه در ورزشگاه شهيد اركياي الشتر در زير آفتاب آخرين روزهاي خرداد ماه ايستاده بودند، گفت: گرچه شما زنان و مردان عزيز زير نور سوزان آفتابيد، ولي خورشيد محبت شما براي من كه زير سايه‌بانم سوزان‌تر از خورشيد آسمان است.

وي ادامه داد: سلسله‌ي دلفريب، تاريخ بزرگ لرستان است و لرستان قلب جغرافياي ايران و كانون تپنده‌ي دين و تاريخ و فرهنگ هنر ايران از ديرباز تاكنون.

رييس‌جمهور اظهار داشت: قلب ايران هزاران سال پيش از ميلاد حضرت مسيح (ع) در اين منطقه مي‌تپيده و شيرمردان و شيرزنان با ايمان و عشق و سلحشوري در عين آزادي‌خواهي و نوجويي تركيب بديعي از زندگي را در طول تاريخ ايجاد كرده‌اند؛ اينجا فلك‌الافلاك است؛ پهلو به پهلوي خداوند مي‌زند.

خاتمي افزود: لرستان كانون افتخارات تاريخي ماست. اما اين قلب تپنده‌ي ايران و مركز و كانون جغرافياي سرزمين ما از محروميتي تاريخي رنج مي‌برد. آنچه در اين منطقه وجود دارد شايسته‌ي روح بلند مردم لرستان نيست و به لحاظ شاخص‌هاي توسعه از بسياري از استان‌هاي ديگر عقب‌مانده‌تر است. اما به بركت انقلاب و به همت شما زنان و مردان سخت‌كوش و مقاوم، لرستان در مسير توسعه و پيشرفت گام نهاده است.

وي به استعدادهاي فراوان اين استان به لحاظ حاصلخيزي خاك، آب و تنوع توليدات باغي، دامي و شيلات اشاره كرد و اظهار داشت كه در آينده اين استان كانون و پايه‌ي پيشرفت و رشد همه‌جانبه‌ي منطقه خواهد بود. البته اگر به درستي از منابع آبي آن بهره‌برداري شود و روش‌هاي نو در كشاورزي به كار گرفته شود و در كنار آن صنايع تبديلي و غذايي نيز ايجاد گردد. در اين صورت نيازهاي بخش بزرگي از كشور ايران مي‌تواند از طريق لرستان به عنوان نمونه‌اي ممتاز برطرف شود.

رييس‌جمهور با بيان اينكه در طرح توازن منطقه‌اي، لرستان يكي از محورهاي اصلي براي توجه ويژه به پيشرفت بوده، گفت: قرار شده خط لوله‌ي اتيلن از جنوب تا غرب كشور در هر استان محروم به عنوان مركز توسعه واحد پتروشيمي ايجاد شود و يكي از واحدها در لرستان ايجاد خواهد شد كه مراتب ايجاد آن طي شده و طي شش ماه آينده يعني در كمترين فرصت يكي از مراكز خوب و باداوم پتروشيمي در لرستان عزيز خواهد بود.

وي هم‌چنين اظهار داشت كه پروژه‌ راه‌آهن خرم آباد - درود امروز در پيوست بودجه‌ي ‌?? لحاظ شده و پيگيري مي‌شود.

خاتمي هم‌چنين اظهار داشت: به آزادراه الشتر - پل زال به انديشمك نيز كه در مورد آن سوء‌تفاهماتي وجود داشت، امسال به جاي پنج ميليارد تومان، بيست ميليارد تومان براي تكميل، تخصيص داده شده‌ است.

رييس جمهور با ابراز خرسندي از توفيق در حضور مردان و زنان الشتر يادآور شد كه در سفر قبلي خود به لرستان اين عهد را با خود بسته بود كه تا پايان دوره‌ي خدمتش حتما بار ديگر در جمع اين مردم حاضر شود و گفت: خدا را سپاسگزارم كه بدرقه‌ي هشت سال كارم، بدرقه‌ي بي‌نظير و شور شما مردم الشتر است. مردمي با شعور با مناعت طبع و بيدار.

به گزارش ايسنا خاتمي با اشاره به اينكه ميزان تحصيل‌كردگان الشتر نسبت به ديگر جاهاي هم‌سطح اين استان بيشتر است، ابراز تاسف كرد كه الشتر تنها يك واحد دانشگاهي دارد و اظهار داشت: اميدوارم با توسعه‌ي واحدهاي دانشگاهي در اين شهرستان جوانان به خصوص دختر خانم‌ها بتوانند بهتر به درسشان برسند.

وي با بيان اينكه اين مردم كه در عرصه‌هاي مختلف به خصوص انقلاب و جنگ حضور داشته‌اند لايق خدمتگزاري هستند، اظهار داشت: شوراهاي استان از جمله‌ي شوراهاي شهر و روستاي الشتر فعالند و امروز طرح‌هاي قابل توجهي مثل سد كهمان و آبرساني به شهر الشتر و ايجاد تاسيسات فاضلاب در آن پيگيري مي‌شود.

رييس جمهور اظهار داشت: در اين سفر ‌5/2‌ ميليارد تومان از محل اعتبارات رياست‌جمهوري و 3 ميليارد تومان توازن منطقه‌اي در اختيار استان قرار خواهد گرفت. هم‌چنين راه الشتر به بروجرد تامين اعتبار شده است.

وي با ابراز اميدواري نسبت به اينكه بتواند در آخرين روزهاي حضور خود در رياست‌جمهوري گام‌هاي هر چند كوچكي در مسير اعتلا و پيشرفت اين استان بردارد چند هديه‌ي كوچك از محل اعتبارات رياست جمهوري را به اين شرح برشمرد:

- كمك به تكميل مجتمع فرهنگي هنري الشتر

- كمك به تكميل و توسعه‌ي دانشگاه پيام نور

- كمك به سالن ورزشي شهر فيروزآباد

- احداث يك باب دبيرستان دخترانه

و هم‌چنين كمك به ساختن كانون بانوان.

پيش از سخنان رييس‌جمهور، حجت‌الاسلام سيدعلي موسوي امام جمعه‌ي الشتر طي سخناني با برشمردن ويژگي‌هاي اين شهرستان طرح توسعه‌ي شهرستان، ساخت مصلاي الشتر و هم‌چنين ساخت كانون فرهنگي الشتر را از رييس جمهور خواستار شد.

محمود حسن‌وند نماينده‌ي مردم الشتر و نورآباد در مجلس شوراي اسلامي نيز طي سخناني خطاب به رييس جمهور اظهار داشت كه اين ايمان و تدين شما بود كه به مردم الشتر براي حضور در اين منطقه قول داديد و به آن عمل كرديد. اين حضور اميد را در دل مردمي كه فكر مي‌كردند منزوي و فراموش شده‌اند، زنده كرد.

وي با بيان اينكه انتظار داريم اعتبارات مربوط به اين شهرستان اجرايي شود، يادآور شد: جواناني كه شعار دادند ” ما همه بيكاريم، خاتمي را دوست داريم” را دريابيد و در اين راه در اجرايي كردن اعتبارات صنايع پايين دستي پتروشيمي اقدام فرماييد.

محمودي فرماندار الشتر نيز با بيان اينكه با پايان دوره‌ي كار خاتمي ياد و نام او در اين مقطع از تاريخ انقلاب جاودانه خواهد ماند، سخناني را بيان كرد.


***رييس جمهور هم‌چنين پيش از ترك لرستان در فرودگاه خرم آباد به بيان اهداف خود در اين سفر پرداخت.
خاتمي در فرودگاه خرم‌آباد: تصميمات گرفته شده براي لرستان مي‌تواند منشأ تحولات خوبي باشد


رييس‌جمهور از سفر خود به لرستان به عنوان آخرين سفرهاي استاني‌اش نام برد و ابراز اميدواري كرد كه اين سفر براي مردم منطقه منشأ خير باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، روز شنبه پس از سخنراني خود در جمع مردم الشتر و پيش از ترك لرستان، در فرودگاه خرم‌آباد اظهار داشت: لرستان نه تنها قلب جغرافياي ايران است بلكه با توجه به سوابق تاريخي و روحيه و شخصيت اجتماعي مردمش و نيز نقشي كه در عرصه‌ي فرهنگ و هنر و تاريخ و دين داشته است، قلب تمدن ايران نيز هست.

وي ويژگي‌هاي جغرافيايي و استراتژيك لرستان را برشمرد و با ابراز تاسف از عقب‌ماندگي مزمن و تاريخي اين استان خاطرنشان كرد: البته پس از انقلاب، تحولاتي ايجاد شده ولي به هيچ وجه متناسب با شأن مردم اين استان نيست.

خاتمي با بيان اين‌كه همواره دغدغه‌ي رسيدگي به استان‌هاي محروم را داشته است، به طرح توازن منطقه‌اي اشاره كرد و اظهار داشت كه يكي از اركان و محورهاي اين طرح، استان لرستان است و از اين محل هم براي ايجاد ارتباطات بيشتر و هم براي پايه‌گذاري يك صنعت مستمر تلاش شده است.

وي افزود: در طرح توازن منطقه‌اي، ايجاد خط انتقال اتيلن از جنوب به شمال‌شرق كشور پي‌گيري شد كه يكي از آنها خوزستان است و ان‌شاءالله پتروشيمي را كه به اعتقاد من قلب صنعت و پيشرفت كشور خواهد بود، مي‌توان در اين‌جا گسترش داد و اشتغال ايجاد كرد. در اين راستا مناقصه‌اي برگزار شده و براي انعقاد قرارداد با پيمانكار مذاكره مي‌شود. همزمان از زمين‌هايي خاكبرداري شروع شده است. اين طرح به زودي محقق خواهد شد كه حداكثر مدت آن 36 ماه خواهد بود.

رييس‌جمهور اظهار داشت: علاوه بر اين طرح‌ها راه‌آهن خرم‌آباد ـ دورود در پيوست سال 84 پيش‌بيني شده است. آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال نيز طرح ديگري در اين منطقه است و بودجه‌اي حدود 200 ميليارد ريال براي آن پيش‌بيني شده است كه مي‌تواند تحول عظيمي در ايجاد ارتباط مستمر باشد.

وي گفت: معتقدم در كل، تصميمات گرفته شده براي استان لرستان مي‌تواند منشأ تحولاتي باشد و به‌خصوص بخش خصوصي را بايد براي فعال شدن در اين منطقه تشويق كرد.

رييس‌جمهور همچنين از اختصاص مبالغي براي تسهيلات اشتغال‌زايي به استان خبر داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

***با حضور رييس‌جمهور در ماهشهر؛ پنج طرح پتروشيمي به بهره‌برداري رسمي رسيد

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور، در جريان سفر به بندر ماهشهر از پنج طرح پتروشيمي در اين بندر بازديد كرد و با حضور وي اين طرح‌ها افتتاح و مورد بهره‌برداري رسمي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پنج طرح عبارتند از:

1- طرح «الفين ششم» مجتمع پتروشيمي اميركبير

2- طرح «آروماتيك سوم» مجتمع پتروشيمي بوعلي سينا

3- طرح مخازن صادراتي بندر امام

4- فاز نخست طرح «اسيد ترفتاليك خالص و پلي اتيلن ترفتالات» مجتمع پتروشيمي تندگويان

5- طرح شركت خصوصي «نويد زر شيمي»

بر اساس اين گزارش رييس‌جمهور از نزديك از اين طرح‌ها بازديد كرد و در جريان مراحل ساخت و ساز و طراحي پروژه‌ها قرار گرفت.

***نگاهي به طرح‌هايي كه امروز با حضور رييس‌جمهور گشايش يافتند

عصر امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي پنج طرح پتروشيمي مورد گشايش و بهره‌برداري رسمي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ايسنا،‌ طرح‌هايي كه امروز با حضور رييس‌جمهور به بهره‌برداري رسمي رسيدند عبارتند از:

1 ـ طرح الفين ششم شركت پتروشيمي اميركبير؛ اين طرح در زميني به مساحت 55 هكتار از سال 1377 آغاز شده است.

توليدات اين طرح اتيلن، 520 هزار تن، پروپيلن 157 هزار تن، 104 هزار تن، سوخت گاز 280 هزار تن سوخت مايع، 5/ 23هزار تن و بنزين پيرولين 137 هزار تن در سال است. توليد اين واحد به عنوان خوارك پليمري استفاده مي‌شود.

شركت ملي صنايع پتروشيمي به منظور سرعت بخشيدن به فعاليت‌هاي اجرايي طرح‌هاي توسعه صنايع پتروشيمي استفاده از مشاركت و سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي اقدام به تأسيس شركت‌هاي پتروشمي سهامي عام به عنوان مجري طرح‌هاي در دست اجرا كرد و در اين راستا در ارديبهشت 1377، شركت پتروشيمي امير كبير به عنوان مجري طرح الفين ششم انتخاب شد.

طرح الفين ششم از طرح‌هاي مصوب برنامه پنج ساله دوم شركت ملي صنايع پتروشيمي محسوب مي‌شود.

2 ـ طرح آروماتيك سوم شركت پتروشيمي بو علي سينا، اين پروژه در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي و در شمال غربي مجتمع پتروشمي بند امام واقع شده است.

شركت پتروشيمي بوعلي سينا مجري طرح آروماتيك سوم بوده كه عمليات اجرايي آن در فروردين 1380 آغاز شد. فاز اول اين مجتمع در مهرماه 1382 راه‌اندازي و ساير واحد‌ها نيز در اواخر سال 1383 راه‌اندازي شد كه امروز به صورت رسمي از رييس‌جمهور گشايش يافت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران،‌ كاربرد محصولات اين واحد، پلي استرها، الياف مصنوعي، تركيبات دارويي، سموم دفع آفتات، رنگ، آلكيل بنزن ماده اوليه شوينده‌ها، فنل و خوراك واحد‌هاي الفين در پتروشيمي است.

3 ـ الياف مخازن صادراتي بندر امام؛ در اين طرح 19 مخزن كه ظرفيت اين مخازن در 27 هكتار طراحي و نصب شده و وزن آنها 4 / 2 هزار تن است.

4 ـ طرح PET / PTA اول؛ طرح اسيد ترفناليك خالص و پلي اتيلن ترفتالات شركت پتروشيمي شهيد تندگويان در زميني به مساحت 7 / 15 هكتار ساخته شده است.

5 ـ محصولات توليدي اين طرح اسيد ترفناكيد خالص، پلي اتيلن ترفتالات است.

PET الياف در تهيه الياف پيوسته BCF، نخ صنعتي، STAPLE، TOY، منسوجات، پوشاك و مصارف خانگي و PEP بطري براي تهيه بطري‌هاي آب معدني، نوشابه‌هاي گازدار، ظروف غذايي و دارويي ظروف غذايي كودك كاربرد دارد.

6- شركت خصوصي پتروشيمي نويد زرشيمي اين مجتمع در زميني به مساحت 6 / 5 هكتار و در جوار شركت پتروشيمي اميركبير احداث شده است و محصول توليدي آن پلي پروپيلن به ميزان 160 هزار تن در سال است.


*** ايجاد 8 هزار فرصت شغلي؛
با افتتاح پنج طرح پتروشيمي در ماهشهر از سوي رييس‌جمهور


تا كنون در منطقه‌ي ويژه‌ي اقتصادي ماهشهر دست كم شش ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شده است كه عمده‌ي آن مربوط به سرمايه‌گذاري داخلي مي‌باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي كه در جريان سفر يك روزه‌ي خود پس از ترك استان لرستان به بندر ماهشهر وارد شده است، عصر امروز در سالن توجيه منطقه‌ي پتروشيمي ماهشهر از سوي معاون وزير و مديرعامل صنايع شركت ملي پتروشيمي از نزديك در جريان توضيحات داده شده از سوي محمدرضا نعمت‌زاده قرار گرفت.

مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي در اين جلسه گزارشي از طرح‌هايي كه امروز با حضور رييس‌جمهور به بهره‌برداري رسيده به اطلاع خاتمي رساند.

وي ضمن برشمردن ويژگي‌هاي پنج طرح پتروشيمي شامل چهار طرح دولتي و يك طرح خصوصي، گزارشي از طرح‌هاي در دست اجراي اين شركت را كه در ماه‌هاي آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد به اطلاع رييس‌جمهور رساند.

با اجراي طرح‌هاي پتروشيمي، 8 هزار فرصت شغلي در منطقه ايجاد شده است كه 50 درصد آن به افراد بومي و مابقي آن به ساير نيروها تعلق گرفته است.

در حاشيه‌ي بازديد خاتمي از طرح‌هاي پتروشيمي، وي از نمايشگاه جنبي صنايع پتروشيمي نيز بازديد كرد.

در جريان اين بازديد، بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت، وي را همراهي مي‌كرد.

Copyright: gooya.com 2016