پنجشنبه 29 اردیبهشت 1384

دادستان عمومي و انقلاب اهواز: ثبت 448 پرونده در ناآرامي‌هاي اهواز؛ طي چند روز آينده تكليف 40 متهم بازداشت‌شده تعيين مي‌شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


نشست خبري دادستان دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان اهواز پيش از ظهر امروز در سالن اجتماعات دادگستري خوزستان برگزار شد.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) _ منطقه خوزستان _ ايرج اميرخاني، دادستان عمومي و انقلاب اهواز در جمع خبرنگاران كلياتي را درباره دادسراها و نحوه شكل‌گيري آن در استان يادآور شد و گفت:‌ «تا سال ‌٧٣ دادسراها با همان سيستم اوليه‌اي كه برايشان تدوين شده بود كار مي‌كردند اما عمدتا از سال ‌٧٣ دادسرا به مدت ‌١٠ سال از روند سيستم قضايي كشور حذف شدند و عملا در سال ‌٨٣ دادسراها در تهران شروع به كار كردند.‌»


اميرخاني در ادامه تعريفي از دادسرا ارايه و خاطر نشان كرد: « دادسرا مرجع يا سازماني است كه وظيفه آن حفظ حقوق و نظارت بر حسن اجراي قوانين و تعقيب نظام حقوقي مجرمان است. »


وي ادامه داد: « دادستان در راس دادسرا قرار دارد و به عنوان مدعي العموم است. حكم وكيل عمومي را داشته و از طرف جامعه بايد اقامه دعوي كند. داديار و بازپرس اعضا ديگر دادسراها هستند. داديار از سوي دادستان انجام وظيفه كرده و مقام بازپرس يا قاضي تحقيق، تحقيقات مقدماتي كليه جرايم را بر عهده دارد. »


دادستان دادسراي عمومي و انقلاب اهواز با بيان اين كه اعضاي دادسرا به عنوان يك هيات واحد عمل مي كنند، توضيح داد:« قاضي در دادگاه مستقل است اما در دادسرا بايد كليه همكاران دادسرا نظر واحد داشته باشند. هر تصميمي كه داديار يا بازپرس مي‌گيرد نهايتا با موافقت دادستان همراه است. »


وي در ادامه با استناد به ماده سه قانون مجازات اسلامي اظهار داشت:« وظيفه دادستان كشف جرم، تحقيق و تعقيب متهم به جرم، اقامه دعوي كيفري با صدور كيفر خواست و دادرسي است. دادستان به نيابت از جامعه، دعاوي عمومي را پيگيري مي كند. »


اميرخاني با اشاره به زمان شروع به كار دادسراها در اهواز در سي‌ام تيرماه سال ‌٨٣، تصريح كرد:« در شهرستان اهواز ‌١٢ شعبه بازپرسي و ‌١٨ شعبه دادياري مشغول به فعاليت هستند. »


وي در ادامه با بيان اين كه از ابتداي شروع به كار دادسرا تا پايان فروردين ماه جاري تعداد ‌٢٢ هزار و ‌٤١٥ فقره پرونده به ثبت رسيد، خاطر نشان كرد:« تعداد ‌٢٢ هزار و يك فقره پرونده از اين تعداد مختومه اعلام شده است. »


اميرخاني، ‌١/ ‌٩٨ درصد پرونده‌هاي ثبت شده در دادسرا را مختومه اعلام كرد و در ادامه متذكر شد:« از اين به بعد كار تحقيقات اوليه كه قبلا توسط ضابطين انجام مي‌شد، را خود قاضي شخصا بر عهده مي‌گيرد تا هيچ گونه قصور و كوتاهي پيش نيايد. »

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دادستان اهواز در پايان درباره‌ي وقايع اخير اهواز از به ثبت رسيدن ‌٤٤٨ پرونده در دادسرا خبر و توضيح داد:« در جريان وقوع ناآرامي‌هاي اهواز كار تحقيقاتي گسترده‌اي به كمك اداره كل اطلاعات، نيروي انتظامي، سپاه و بسيج انجام كه منجر به دستگيري اكثر متهمان شد. برخي از آنان با قرار كفالت و وثيقه آزاد شدند و در خصوص بعضي نيز اين قرارها صادر شده است. هم اكنون ‌٤٠ نفر در بازداشت به سر مي برند كه به احتمال زياد ظرف چند روز آينده تعيين تكليف مي‌شوند. »

Copyright: gooya.com 2016