یکشنبه 4 اردیبهشت 1384

تحليل «فاكس‌نيوز» از 4 شيوه حمله نظامي آمريكا به ايران، بازتاب

شبكه «فاكس‌نيوز» وابسته به نومحافظه‌كاران آمريكا، در گزارشي، چهار گزينه برخورد نظامي آمريكا با ايران را تحليل كرده است.
«فاكس‌نيوز» هر چهار گزينه عمليات جاسوسي ـ امنيتي، محاصره اقتصادي، حملات موضعي موشكي و هوايي و اشغال ايران را با استفاده از كارشناسان نظامي آمريكايي تحليل و بر بدون نتيجه بودن آنها تأكيد كرده است.
به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، مقامات آمريكايي هنوز بر سر تلاش ايران براي ساخت تأسيسات هسته‌اي در جستجوي يافتن راه‌حلي ديپلماتيك هستند، اما اگر روش ديپلماسي با شكست روبه‌رو شود، دولت بوش به دنبال يافتن گزينه‌هاي نظامي خود برخواهد آمد.
در همين زمينه، «فاكس‌نيوز» با دو ژنرال بازنشسته و يك كارشناس نظامي، به بحث و گفت‌وگو پرداخته و پيرامون تدابير تحت بررسي پنتاگون، سخن گفته‌اند.
گزينه اول؛ عمليات مخفي: دولت بوش مأموران «سيا» يا كماندوهاي خود را براي شناسايي تأسيسات هسته‌اي ايران روانه مي‌كند.
«والتر راسل»، كارشناس شوراي روابط خارجي، در اين زمينه مي‌گويد: بر پايه گزارش‌ها، هيچ‌ نشانه و اثري در اين مورد وجود نداشته است. ما نمي‌توانستيم بفهميم كه آيا در جنگ با آنها هستيم يا آن‌كه آنها به سلاح هسته‌اي دست پيدا كرده‌اند يا خير.
گزينه دوم؛ محاصره كردن از راه دريا: در اين گزينه فرستادن كشتي‌هاي جنگي آمريكا به تنگه هرمز، صادرات نفت ايران را متوقف خواهد كرد. اين امر موجب وارد آمدنن فشار به روحانيون زمامدار ايران شده و آنان را وادار مي‌كند كه دست از غني‌سازي اورانيوم برداشته و به بازرسي‌هاي سرزده تن دهند.
تنها اشكال كار در اينجاست كه ايران، دومين توليدكننده بزرگ نفت بوده و بنابراين محاصره آن، ممكن است محدوديت‌هايي را در اقتصاد بسياري از كشورهاي نزديك به آمريكا به وجود آورد. مشكل ديگر آن است كه احتمالا اين راه نمي‌تواند پيشرفت سريعي داشته باشد، چراكه اجازه مي‌دهد تأسيسات هسته‌اي فعلي ايران دست‌نخورده باقي بماند.
«ميد» مي‌گويد: سؤال اين نيست كه آيا ما قادر به انجام اين كار هستيم يا خير، بلكه آن است كه به چه قيمتي؟
گزينه سوم؛ حملات دقيق و موشكافانه: نيروهاي آمريكا مي‌توانند در مراكز هسته‌اي ايران نفوذ كنند و خطرناك‌ترين تأسيسات اين كشور از قبيل بوشهر، نطنز، اراك و اصفهان و ده‌ها مورد ديگر را با استفاده از موشك‌هاي كروز پرتاب‌شده از زمين و دريا مورد يورش قرار داده و به آنها صدمه برسانند.
«پل واللي»، ژنرال بازنشسته ارتش مي‌گويد: هم‌اكنون كه با هم صحبت مي‌كنيم، ما در حال گسيل برخي گروه‌هاي ناو هواپيمابر به داخل خليج فارس هستيم؛ اين ناوگان به نحوي قرار خواهد گرفت كه قابليت پرتاب هواپيما از درياي مديترانه، درياي عرب و خليج فارس را داشته باشد.
جت‌هاي جنگنده رادار «گريز F-117» نيز مي‌توانند بر سيستم راداري پرتاب موشك يا تجهيزات ضدهوايي اصفهان يا موشك‌هاي زمين به هواي اطراف رآكتور بوشهر، فايق آيند. بمب‌افكن‌هاي B-2، حامل هشت مخزن 5000 پوندي مواد منفجره هدايت‌شده ليزري هستند كه مي‌توانند، اهداف زيرزميني چون تأسيسات غني‌سازي نطنز يا تونل‌هاي عميق اصفهان را هدف قرار دهند.
بر پايه گفته‌هاي واللي، حملات دقيق در نظر دارد توانايي ايران را در انجام ضدحمله گرفته و در همين حين نيز تعداد تلفات انساني را محدود كند.
وي مي‌گويد: ما به دنبال جمعيت مردم نمي‌رويم. ما به هيچ وجه درصدد خراب كردن پل‌ها نيستيم. ما درصدد وارد كردن خلل در رويه صدور فرمان و كنترل توانايي آنها در به كارگيري نيروهاي زميني، هوايي و دريايي‌شان هستيم تا خيلي زود، آنها را به زانو درآوريم، كليد كار همين است.
گزينه چهارم؛ يورش همه‌جانبه: براي پا گذاشتن به خاك ايران يك تلاش نظامي سنگين آمريكا كه دربرگيرنده صدها نفر از هزاران نيروي زميني و سرباز است مورد نياز مي‌باشد، اما كارشناساني كه بخش خبري «فاكس‌نيوز» با آنها صحبت كرده است، اين برنامه را حداقل به عنوان يك سناريو، مورد توجه قرار داده‌اند. ارتش آمريكا هم‌اكنون به گسترش گسترش نيروها در افغانستان و عراق از هم گسيخته شده است. خاك ايران، چهار برابر خاك عراق وسعت دارد و جمعيت آن هم تقريبا سه برابر جمعيت عراق است؛ بنابراين وقوع يك جنگ زميني، موجب كشته شدن هزاران نفر مي‌شود و شايد هم ده‌ها نفر از صدها نفر و هزينه اين نبرد شايد به ميلياردها دلار برسد و گرد آوردن يك ائتلاف وسيع نسبت به آنچه در مورد عراق بود نيز مشكل‌تر به نظر خواهد آمد.
ميد مي‌گويد: دولت انگليس به يك دليل چندان تمايلي از خود نشان نمي‌دهد و اين را هم بدانيد كه بدون انگليس، ما هيچ ائتلافي نداريم.
واللي مي‌گويد: در عين اين‌كه ايالات متحده، توانايي انجام يك اشغال زميني اساسي را دارد، اين كار شدني نيست. فقط با بهره‌گيري از امتيازات هوايي خودمان مي‌‌توانيم يك كشور را از پا درآوريم. اگر به دنبال اهداف ويژه باشيم، براي هميشه نمي‌توانيم بر خاك آن كشور سلطه داشته باشيم.
پاسخ ايرانيان:
ايران تهديد كرده است كه در صورت حمله، مقابله به مثل خونيني خواهد داشت؛ بنابراين طراحان ارتشي و نظامي پنتاگون در پي تدوين بازي‌هاي خانگي‌اي هستند كه خود را براي دريافت هرگونه پاسخ از سوي ايرانيان آماده كرده باشند؛ از حمله به نيروهاي آمريكايي در عراق گرفته تا حملات موشكي به اسرائيل.
«تام مكلنزي»، ژنرال بازنشسته مي‌گويد: باور من اين است كه ايران از يك رويارويي اساسي با آمريكا برنخواهد آمد.
اگر يك پاسخ نظامي مستقيم از سوي ايران وجود نداشته باشد، احتمال وجود يك پاسخ نامتقارن؛ يعني حملات تروريستي عليه آمريكايي‌ها در آمريكا و سراسر جهان وجود خواهد داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين ژنرال در ادامه مي‌گويد: اين‌كه آيا آنها بخشي از شبكه «القاعده» را براي انجام حملات تروريستي در آمريكا به كار گيرند يا خير، معلوم نيست.
من معتقدم كه آنان مي‌توانند و احتمال وقوع آن به هر ترتيبي براي ما وجود دارد؛ سؤال حقيقي اين است كه آيا جنگ يك سناريوي خوفناك و كابوس‌مانند خواهد شد؟ آيا اين يك جنگ هسته‌اي خواهد بود؟

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21523

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل «فاكس‌نيوز» از 4 شيوه حمله نظامي آمريكا به ايران، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016