جمعه 2 اردیبهشت 1384

شصت و يكمين اجلاس كميسيون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو پايان يافت، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۰۲‬
نمايندگي. سياسي. خارجي. سوييس. حقوق بشر.

شصت و يكمين اجلاس كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از شش هفته فعاليت بعدازظهر جمعه به كار خود در ژنو مقر اروپايي سازمان ملل پايان داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، كميسيون حقوق بشر سازمان ملل در اين اجلاس شش هفته اي، طي قطعنامه‌هايي نقض گسترده حقوق بشرتوسط صهيونيست‌ها در سرزمين هاي اشغالي فلسطين و برخي مناطق ديگر را محكوم كرد.

در اين اجلاس كه با شركت نمايندگان ‪ ۵۳‬كشور عضو، ساير كشورها به عنوان ناظر و با حضور وسيع و فعال سازمان‌هاي غير دولتي برگزار شد، وضعيت حقوق بشر در سراسر جهان، وضعيت اجراي قوانين و مقررات گوناگون مرتبط با حقوق بشر، نحوه اجراي موثرتر اين مقررات و نيز روند اصلاحات در نهادهاي حقوق بشر سازمان ملل به ويژه در نحوه كار كميسيون حقوق بشر مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

از جمله مهم‌ترين مباحث اين اجلاس كه ‪ ۲۵‬اسفند ماه افتتاح شد و تا دوم ارديبهشت ماه ادامه يافت، موارد مربوط به حقوق زنان و كودكان، حقوق اقليت ها، نقض حقوق بشر در سرزمين‌هاي اشغالي، محكوميت اسلام ستيزي و توهين به مذاهب، وضعيت سياسي و مدني، حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و حق توسعه بود.

شركت‌كنندگان در اين اجلاس با صدور قطعنامه‌اي اقدام اسلام ستيزانه در برخي كشورهاي غربي را نمونه‌اي از نقض آشكار حقوق انسان‌ها تلقي كردند.

اين اجلاس همچنين يك ماده كامل از دستور كار خود را به نقض حقوق مردم فلسطين در سرزمين هاي اشغالي اختصاص داد و پس از استماع گزارش گزارشگر ويژه حقوق بشر در اسراييل در خصوص نقض مداوم حقوق فلسطينيان، با صدور چندين قطعنامه، اقدامات رژيم اشغالگر قدس در سرزمين‌هاي اشغالي نقض آشكار ، خشن و مداوم اين حقوق تلقي و محكوم شد.

ساير گزارشگران از جمله گزارشگر ويژه خشونت عليه زنان نيز پس از ديدار از سرزمين‌هاي اشغالي، وضعيت حقوق بشر در اين منطقه را غير قابل تحمل خواندند.

كميسيون حقوق بشر سازمان ملل در مدت فعاليت شش هفته‌اي نشست سالانه خود همچنين قطعنامه‌هايي در رابطه با وضعيت حقوق بشر در كشورهاي مختلف از جمله كوبا، كره شمالي، بلا روس، ميانمار، سودان و كنگو به تصويب رساند.

در اين قطعنامه‌ها ضمن انتقاد از نقض حقوق بشر در اين كشورها و تعيين گزارشگر ويژه براي نظارت بر وضعيت حقوق بشر، از آنان خواسته شده است با همكاري با اين گزارشگران نسبت به بهبود نحوه اجراي قوانين و مقررات بين المللي اقدام كنند.

يكي ديگر از مهم‌ترين مباحث اين اجلاس لزوم تطبيق اقدامات مربوط به مبارزه با تروريسم با مقررات حقوق بشر بود. اكثر كشورها و نيز سازمان‌هاي غيردولتي در اين زمينه با اشاره به وضعيت اسراي القاعده در اردوگاه "گوانتانامو" اظهار داشتند: مبارزه با تروريسم نمي‌تواند بهانه‌اي براي نقض حقوق انسان‌ها باشد.

اجلاس سالانه كميسيون حقوق بشر در ژنو در اين زمينه قطعنامه‌اي نيز به تصويب رساند. در عين حال قطعنامه‌اي كه توسط كوبا ارايه شده بود و به طور مشخص به وضعيت گوانتانامو مي‌پرداخت با فشار سياسي آمريكا كه منجر به عدم حمايت اتحاديه اروپا از آن شد، به تصويب نرسيد و رد شد.

در اين اجلاس تعدادي از كشورهاي غربي و سازمان‌هاي غير دولتي نسبت به آنچه كه "نقض حقوق بشر در ايران" خواندند، ابراز نگراني كردند، اما به رغم اين تلاش‌ها قطعنامه‌اي در اين رابطه ارايه نشد و اجماعي در اين زمينه صورت نگرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مهم‌ترين اين انتقادها از سوي نماينده جامعه بهاييان صورت گرفت كه ادعا كرد حقوق افراد منتسب به اين فرقه به طور مكرر نقض مي‌شود.

گزارشگران ويژه خشونت عليه زنان و مهاجرين كه در طول سال گذشته از ايران ديدن كرده بودند، در گزارش‌هاي خود در اين اجلاس ضمن قدرداني از اقدام‌هاي ايران براي حمايت و ارتقاي حقوق بشر، توصيه‌هايي براي رعايت بهتر و مطلوب تر آن نيز ارايه دادند.

در اين اجلاس كميسيون، مانند سه سال گذشته قطعنامه‌اي عليه ايران ارايه نشد كه اين امر از سوي صاحبنظران كميسيون با توجه به فشارهاي موجود سياسي غرب بر ايران، يك موفقيت براي ايران محسوب شد.

در اجلاس سال جاري همچون سال گذشته هيات رييسه اجلاس به رغم تلاش‌هاي فراوان منافقين و برخي سازمان‌هاي غيردولتي، از حضور مسوولان اين گروهك در اجلاس جلوگيري كرد.

قرار است گزارش برگزاري شصت و يكمين اجلاس كميسيون حقوق بشر سازمان ملل به شوراي اقتصادي، اجتماعي سازمان ملل متحد ارايه شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21442

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شصت و يكمين اجلاس كميسيون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو پايان يافت، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016