چهارشنبه 24 فروردین 1384

يوسفي اشكوري: بر تمام مسلمانان فرض است از افكار ضد انساني ارتجاعيون و خشونت‌‏طلبان منسوب به اسلام تبري جويند، ايلنا

انديشه‌‏هاي پاپ جهانيان را به تحسين او واداشته است

گفت‌‏وگوي تمدن‌‏ها بيش از هر چيز از معبر گفت‌‏وگوي اديان مي‌‏گذرد

تهران- خبرگزاري كار ايران

حسن يوسفي اشكوري، گفت: بر تمام مسلمانان فرض است از افكار ضد انساني ارتجاعيون و خشونت‌‏طلبان منسوب به اسلام تبري جويند، زيرا اين شيوه‌‏ها با اصول مسلم ديني ناسازگار است.

به گزارش خبرنگار" ايلنا"، حسن يوسفي اشكوري در مراسم بزرگداشت پاپ ژان پل دوم كه عصر ديروز با حضور جمعي از شخصيت‌‏هاي سياسي و ملي- مذهبي و سفراي كشورهاي مختلف در حسينيه ارشاد برگزار شد، گفت: پس از حادثه 11 سپتامبر به نظر مي رسد كه خشونت در اشكال مختلف بازگشته است، همچنان بحران خاورميانه و فلسطين ادامه دارد، عراق و افغانستان هم چنان در اشغال است،حكومت‌‏هاي استبدادي با ناديده گرفتن حق حاكميت ملي همچنان به حيات خود ادامه مي دهند و حقوق بشر به صورت روزافزون در همه جاي دنيا نقض مي شود و بانيان آن از نقض حقوق بشر ابايي ندارند.
وي تصريح كرد: انديشه‌‏هاي پاپ در باب صلح بين اقوام، دفاع از دموكراسي در سطح جهان، نقد ليبراليسم و سرمايه داري، پذيرفتن اصل گفت‌‏وگو و تفاهم با مذاهب جهان، احياي معنويت بر بنياد دين و اعتراض به ناديده گرفتن حقوق مردم فلسطين از اموري است كه جهانيان را به تحسين او واداشته است.
يوسفي اشكوري با اشاره به ايده گفت‌‏وگوي تمدن‌‏هاي خاتمي و دلايل ناكامي آن، گفت: با طرح اين گفت‌‏وگو به عنوان رئيس‌‏جمهوري و كسي كه تصميم‌‏گير در اداره امور كشور است و نتوانست گفت‌‏وگوي سازنده با دولت‌‏هاي متخاصم را به پيش برد و در داخل كشور نيز به جاي گفت‌‏وگوي فرهنگي و سياسي، خصومت افزون شد، اما همه اينها دليلي بر نادرست بودن تعامل و گفت‌‏وگو از طريق مسالمت‌‏آميز نيست.
وي افزود: تأكيد من بر اين است كه گفت‌‏وگوي تمدن‌‏ها بيش از هر چيز از معبر گفت‌‏وگوي اديان مي‌‏گذرد، متأسفانه مذهب نقش اساسي در جدال‌‏هاي خونين داشته است و اديان توحيدي كه در آغاز به مقتضاي رسالت خود جز عدالت، صلح، اخلاق و تامين حقوق اساسي هدفي نداشته‌‏اند و به مرور زمان و به مقتضاي تحولات تاريخي و اجتماعي دين، خصلت زميني و تاريخي پيدا كرده و در ابعاد مختلف پوششي براي تحقق اغراض سياسي، اقتصادي و تأمين منافع دنيوي صاحبان زر و زور شده است.
وي تصريح كرد: در جنگ‌‏هايي كه صورت گرفته است، ردپاي انگيزه‌‏ها و اهداف سياسي را در خود مي‌‏بينيم و در بسياري موارد روحانيون اديان خود عامل انحراف و سوءاستفاده شده‌‏اند.
اشكوري با بيان اين مطلب كه يكي از راه‌‏هاي نجات بشريت گفت‌‏وگو، تفاهم و تعامل فرهنگ‌‏هاي موجود در شرق و غرب توسط دولت‌‏ها و اربابان قدرت است، اظهار داشت: اگر قرار است گفت‌‏وگويي صورت گيرد، لاجرم بايد به مذهب توجه كنيم و گفت‌‏وگو را از گفت‌‏وگوي بين اديان آغاز كنيم كه تكيه‌‏گاه تمدن فرهنگ است و دين پرورش دهنده فرهنگ مي‌‏باشد و به نوعي مولفه‌‏هاي فرهنگ يا از درون دين درآمده يا در تعامل با دين است.
وي افزود: با توجه به نقش تعيين كننده اديان در زايش فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها، مفاهيم بين ادياني راهي براي ورود به عرصه ديالوگ بين تمدني خواهد بود و اين گفت‌‏وگوها بايد در چهار سطح گفت‌‏وگوي درون ديني، گفت‌‏وگوي اديان توحيدي با يكديگر، گفت‌‏وگوي اديان توحيدي و غيرتوحيدي و گفت‌‏وگوي ميان تمام اديان با تمام مكاتب غيرديني و سكولار انجام گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اشكوري خاطرنشان كرد: بر تمام پيروان اديان توحيدي و ابراهيمي واجب است با نقد تاريخ دين و نقد خشونت‌‏هاي مذهبي از پيامبران و آموزه‌‏هاي آنان اعاده حيثيت كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20963

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يوسفي اشكوري: بر تمام مسلمانان فرض است از افكار ضد انساني ارتجاعيون و خشونت‌‏طلبان منسوب به اسلام تبري جويند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016