جمعه 12 فروردین 1384

تجاوز، شکنجه و دروغ، پزشک ایرانی آن‌چه را که بر زهرا کاظمی در ایران گذشت باز می‌گوید، گلوب اند میل، ترجمه: امیر آذر

زهرا کاظمي
گزارش وی از وضعیت خانم کاظمی در روزهای پیش از مرگ وی که نخستین مورد از اظهارت یک پزشک شاهد ماجراست تایید می کند که وی به مراتب وحشیانه‌تر از آن‌چه تاکنون منتقدان سرسخت رژیم مذهبی ایران می‌پنداشته‌اند مورد شکنجه قرار گرفته است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نوشته‌ی آرن راث و هایده درگاهی
ترجمه : امیر آذر
پنج‌شنبه 31 مارس 2005
منبع : گلوب اند میل

استکهلم: بنا بر گفته‌های یک پزشک اتاق فوریت‌های پزشکی (اورژانس) که زهرا کاظمی را پیش از مرگ معاینه کرده است این فتو ژورنالیست کانادایی در مدت بازداشت در ایران به شدت مورد ضرب و شتم، شکنجه و تجاوز قرار گرفته است.

این پزشک ایرانی اخیراً از دولت کانادا تقاضای پناهندگی کرده است.

شهرام اعظم، پزشک سابق و کارمند وزارت دفاع ایران می‌گوید که اوایل بامداد روز 27 ژوئن 2003، چهار روز پس از دستگیری خانم کاظمی حین عکس‌برداری از یک تظاهرات در بیرون زندان اوین وی را در بیمارستان بقة‌ الله تهران معاینه کرده است. خانم کاظمی 54 ساله و دارای تابعیت دوگانه ایرانی و کانادایی بود.

گزارش وی از وضعیت خانم کاظمی در روزهای پیش از مرگ وی که نخستین مورد از اظهارت یک پزشک شاهد ماجراست تایید می کند که وی به مراتب وحشیانه‌تر از آن‌چه تاکنون منتقدان سرسخت رژیم مذهبی ایران می‌پنداشته‌اند مورد شکنجه قرار گرفته است.

دکتر اعظم می گوید:« در تمام قسمت‌های بدن وی آثار خشونت به چشم می خورد. در سمت راست پیشانی وی لکه‌ی بزرگ کبودی وجود داشت که تا گوش وی ادامه داشت. پرده‌ی صماخ گوش وی سالم بود اما پرده‌ی یکی از گوش های وی قبلاً ترکیده بود و حتا یک رگ آویزان شده به راحتی قابل مشاهده بود. پشت سر وی در سمت چپ یک تورم بزرگ وجود داشت. سه خراشیدگی عمیق پشت گردن وی دیده می شد که شبیه جای ناخن بر روی پوست بود. شانه‌ی راست وی کبود شده بود و دو انگشت دست چپ وی نیز شکسته بود. سه انگشت نیز دارای ناخن‌های شکسته و یا فاقد ناخن بودند. »

گزارش دکتر اعظم از معاینات‌اش که قصد دارد امروز در یک کنفرانس خبری در اتاوا آن‌ها را بیان کند به توصیف کبودی‌هایی در روی شکم وی اشاره دارد که تا ران و پایین زانوها امتداد یافته است. از آن‌جایی که پزشکان مرد در ایران اجازه‌ی معاینه دستگاه تناسلی بانوان را ندارند پرستار اتاق فوریت های پزشکی که خانم کاظمی را کاملاً مورد معاینه قرار داده است آثار کبودی در مهبل یافته است که نتیجه‌ی " تجاوزی وحشیانه " بوده است.

به گفته‌ی دکتر اعظم، پرستار گفته است که تمام بخش های دستگاه تناسلی صدمه دیده است.

هم‌چنین شواهدی وجود دارد که خانم کاظمی شلاق هم خورده است.

دکتر اعظم در ادامه افزود: " پشت هر دو پا که در آن قسمت پوست کنده شده بود آثار شلاق دیده می شد که پنج علامت در یکی از پاها و هفت علامت در پای دیگر دیده می شد. انگشت شست پای چپ نیز خرد شده بود.

اگرچه مقامات بلندپایه ایران بارها تایید کردند که خانم کاظمی توسط ماموران امنیتی دولت کشته شده است سفیر ایران در انگلیس در ماه فوریه گفته بود که مقامات دولتی ایران می گویند خانم کاظمی پس از آن جان سپرده است که دچار ضعف شده بود و هنگام افتادن برزمین از ناحیه‌ی سر دچار ضرب دیدگی شده است. این سفیر ایرانی البته بعد ها اظهارات خود را پس گرفت.

کانادا تلاش کرده است که رژیم ایران را در رابطه با پرونده تحت فشار قرار دهد ؛ اما تاکنون موفقیت چشمگیری برای به جریان انداختن مجدد پرونده حاصل نشده است. در ماه ژوییه سال گذشته پس از آن که یک مامور دون‌پایه ایرانی در یک دادگاه مختصر و نمایشی از اتهام مباشرت در قتل زهرا کاظمی تبرئه شد، سفیر کانادا در ایران فرا خوانده شد. اما اندکی بعد ماه نوامبر یک سفیر جدید در به تهران فرستاده شد.

دکتر اعظم در ماه اوت سال گذشته به بهانه‌ی انجام معالجات پزشکی ایران را به مقصد فنلاند ترک کرد. وی سپس به سوئد رفت و از آن‌جا از دولت کانادا تقاضای پناهندگی سیاسی کرد. در ماه مارس دولت کانادا به وی پناهندگی اعطا کرد.

دکتر اعظم به اتفاق همسر و دختر 12 ساله‌اش روز دوشنبه به کاندا آمدند. بنا به دلایل امنیتی وی اشاره‌ای به محلی را که قصد اقامت در آن را دارد اشاره ای نکرد.

دکتر اعظم خواهان آن است مشاهدات خود را در یک دادگاه علنی شهادت دهد. وی گفت که امیدوار است حقیقت درباره‌ی مرگ خانم کاظمی دوباره توجه جهانیان را به پرونده‌ی وی جلب کند و سرانجام کیفر خواستی علیه جمهوری اسلامی ایران تنظیم شود.
***

آن‌چه دکتر مشاهده کرد:

تمام نقاط بدن وی دارای علایم عجیب حاکی از اعمال خشونت بود.
* کبودی از پیشانی تا گوش
* شکستگی جمجمه
* دو انگشت شکسته
* ناخن‌های شکسته شده و عدم وجود ناخن
* کبودی‌های شدید در ناحیه‌ی شکم
* شواهدی دال بر "تجاوز بسیار وحشیانه"
* تورم در پشت سر
* ترکیدگی پرده‌ی گوش
* وجود کبودی در شانه
* خراشیدگی‌های عمیق در گردن
* شکستگی استخوان بینی
* آثار شلاق بر پاها
* خرد شدن انگشت شست پا
آن‌چه دولت ایران گفت:
مرگ مرحوم کاظمی به دلیل افتادن فشار خون در نتیجه‌ی اعتصاب غذا و نیز زمین خوردن وی بوده است.
شعبه‌ی قضایی ایران، 28 ژوییه 2004
--------------------------------------------

براي دسترسي به گزارش اصلي به زبان انگليسي اينجا را کليک کنيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20018

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تجاوز، شکنجه و دروغ، پزشک ایرانی آن‌چه را که بر زهرا کاظمی در ایران گذشت باز می‌گوید، گلوب اند میل، ترجمه: امیر آذر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016