چهارشنبه 26 اسفند 1383

احسان نراقي: جوانان درآينده كشور را با اعتدال به پيش ببرند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك جامعه‌‏شناس و استاد دانشگاه گفت: برخي بدون در نظر گرفتن اعتدال آقاي خاتمي، يا باعث ايجاد مانع بر سر راه اصلاحات يا موجب انحراف آن شدند.
به گزارش "ايلنا"، دكتر احسان نراقي كه سه شنبه شب در جمع اعضاي حزب جوانان ايران اسلامي‌‏گفت: دو جريان، اعتدال آقاي خاتمي را در نظر نگرفتند؛ اول كساني كه با افكار ارتجاعي و غفلت از مسائل روز، مصالح ملي و موقعيت بين‌‏المللي ايران، تنها به مخالفت با آقاي خاتمي پرداختند و دوم برخي اصلاح‌‏طلبان كه با تفكرات نيمه انقلابي خود نه تنها كمكي به خاتمي نكردند بلكه موجب از دست رفتن فرصت‌‏هاي درخشان شدند.
وي افزود: جوانان بايد از اشتباهات اين دو جريان عبرت بگيرند و در آينده، كشور را با اعتدال به پيش ببرند.
مشاور مدير كل سابق يونسكو در ادامه در خصوص انتخابات رياست جمهوري تأكيد كرد: نتيجه عملكرد اين دو جريان ايجاد سردرگمي در فضاي سياسي جامعه بوده كه تاكنون منجر به حضور يك نيروي قوي ملي در صحنه نشده است.
نراقي، ضمن تجليل از آقاي خاتمي، اظهار داشت: تصور نمي‌‏كنم كه در انتخابات آتي رياست‌‏جمهوري شخصي همانند خاتمي يافت شود كه از محبوبيت داخلي يا وجهه مطلوب بين‌‏المللي مشابه ايشان برخوردار باشد.
وي همچنين در پاسخ به سوالي پيرامون پرونده هسته‌‏اي كشورمان، گفت: چندي پيش در پاريس مطلع شدم، يكي از محورهاي چانه زني ايران و اروپا در اين پرونده، مساله سازمان تروريستي مجاهدين است، اين در حالي بود كه براي اولين بار اين گروه كه ايران آن را به حق تروريستي مي‌‏داند، با همكاري اسرائيل مدعي شد، ايران به دنبال ساخت تسليحات اتمي است.
نراقي ادامه داد: اين نشان از ناشي‌‏گري در ديپلماسي ما بود كه ما در ازاي پذيرش خواسته‌‏هاي اروپا از ايشان مي‌‏خواستيم اين سازمان را در حالي كه اروپا و حتي آمريكا آن را تروريستي مي‌‏داند، تروريستي قلمداد كنند، نتيجه اين بي‌‏تدبيري، مهم جلوه كردن اين سازمان سوخته و قرار گرفتن آن هم وزن فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي كشورمان بود.
وي افزود: آن زمان در پاريس من شاهد شادماني وابستگان اين سازمان از اين موضوع بودم.
مشاور مدير كل سابق يونسكو در خصوص ادعاي اخير شوراي همكاري خليج فارس در مورد جزاير سه گانه، گفت: اعراب از فشار جامعه بين‌‏المللي بر ايران به ويژه در قبال پرونده هسته‌‏اي كشورمان سوء استفاده مي‌‏كنند و تلاش مي‌‏كنند تا در اين شرايط از آب گل آلود ماهي بگيرند، در حالي كه همگان به خوبي مي‌‏دانند كه ادعاهاي اينان كاملاً غيرمشروع و باطل است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نراقي ادامه داد: حدود 10 سال پيش از طرح اين ادعا از سوي برخي كشورهاي عربي، مقامات وزارت خارجه فرانسه كه در آن دوره رياست شوراي امنيت نيز در اختيار آنها بود، از من خواستند تا اطلاعاتي دراين خصوص به ايشان منتقل كنم، بنده نيز مرحوم ميرفندرسكي از مقامات سابق وزارت خارجه را همراه بردم، وي تمام دلايل را در خصوص تعلق اين جزاير به ايران عنوان كرد و سپس گفت، اين مسأله قبلاً در مذاكرات فيمابين ايران و شيوخ خليج فارس حل و فصل شده و قابل طرح مجدد نيست، به همين خاطر مقامات فرانسوي نيز در آن زمان موضوع را مختومه دانستند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19391

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احسان نراقي: جوانان درآينده كشور را با اعتدال به پيش ببرند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016