سه شنبه 25 اسفند 1383

برخورد ضد و نقیض مقام های جمهوری اسلامی با مراسم سنتی جشن چهارشنبه سوری، راديو فردا

جمهوري اسلامي، بعد از سالها که جشن چهارشنبه سوري را ناديده مي گرفت و در رسانه هاي رسمي اش، از آن به عنوان «اخلال» ياد مي کرد، در هفت سال اخير و بعد از آغاز به کار اصلاح طلبان در دولت، همواره رفتاري دوگانه را در برخورد با اين جشن پي گرفته است. امسال نيز در کنار تهديدهاي کساني چون دادستان تهران، معاون وي و حتي مقامات انتظامي، برخوردهاي آشتي جويانه اي نيز در ميان برخي مقامات حکومت ديده مي شد تا آنکه دادستان تهران با صدور اعلامیه ای تمامي کابوسهاي کهنه جوانان مبني بر احتمال دستگيري و محاکمه به جرم آتش بازي را يادشان آورد و بر سردرگمي مقامات جمهوري اسلامي براي تصميم گيري درباره اين جشن مردمي و محبوب، مهر تاييد زد.
کيوان حسيني
------------------------------------


کیوان حسینی (رادیو فردا): دادستان تهران با صدور اطلاعیه ای شرکت کنندگان در جشن چهارشنبه سوری را به بازداشت و محاکمه تهدید کرده است. سعید مرتضوی با صدور اطلاعیه ای از تشکیل شعب ویژه برای برخورد با متخلفان خبر داده است. به نوشته اين اطلاعيه، در شعبه هاي ويژه اي که سعيد مرتضوي دادستان تهران تشکيل داده است، بازپرسها و دادياران دادگستري، تا نيمه شب حضور خواهند داشت. فروشندگان، توزيع کنندگان و خريداران ترقه ها و لوازم آتش بازي، در دسته کساني هستند که در اطلاعيه سعيد مرتضوي «متخلف» و «مجرم» خوانده شده اند.
جمهوري اسلامي، بعد از سالها که جشن چهارشنبه سوري را ناديده مي گرفت و در رسانه هاي رسمي اش، از آن به عنوان «اخلال» ياد مي کرد، در هفت سال اخير و بعد از آغاز به کار اصلاح طلبان در دولت، همواره رفتاري دوگانه را در برخورد با اين جشن پي گرفته است.

امسال نيز در کنار تهديدهاي کساني چون دادستان تهران، معاون وي و حتي مقامات انتظامي، برخوردهاي آشتي جويانه اي نيز در ميان برخي مقامات حکومت ديده مي شود. اگر از سويي معاون اجتماعي نيروي انتظامي، جشن چهار شنبه سوري را مراسمي آميخته با خرافات مي خواند، از سويي ديگر، سازمان آتش نشاني، در کنار مقامات بخش اورژانس کشور، با به رسميت شناختن اين جشن، به دنبال راههايي براي ارائه خدمات به شهروندان هستند.
امشب در تهران 24 گروه ويژه اورژانس در ميادين شهر مستقر خواهند بود .

همچنين سازمان آتش نشاني نيز، 50 محل مناسب را براي برگزاري اين جشن به شهرداري تهران پيشنهاد داده است که با 30 محل موافقت شده و در اين محلها شهروندان مي توانند در کنار اقدامات پيشگيرانه سازمان آتش نشاني به آتش بازي خود مشغول باشند.

در ميان شهرهاي مختلف کشور نيز شيرازيها پيشگام جشنهايي برنامه ريزي شده هستند. در اين شهر بعد از اينکه فرماندار اعلام کرد در تلاش است تا جشن چهارشنبه سوري، به شکلي صحيح برگزار شود، انجمنهاي مردمي، ابتکار عمل را به دست گرفتند تا بتوانند در کنار تخت جمشيد آتش بازي باشکوهي برگزار کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انجمن هاي دوستداران تخت جمشيد و دوستدار ميراث فرهنگي شيراز موفق شدند مجوز برپايي اين جشن را در نزديکي تخت جمشيد به دست آورند. در سالهاي اخير، جشن چهارشنبه سوري، رنگ و بويي نيز از جهان سياست داشته است. مخالفت سازماندهي شده جمهوري اسلامي با اين جشن موجب شد تا اين روز در فاصله سالهاي 79 تا 82 ، به صحنه اعتراضهاي جوانان خشمگين بدل شود. اعتراضهايي که به رغم ممنوعيتها ، با برپا کرده آتش ، منفجر کردن ترقه و گاه رقص و پايکوبي همراه بود .

سال گذشته و در نخستين حضور محافظه کاران در شوراهاي شهر، ناگهان رويکردي جديد در ميان مقامات مذهبي جمهوري اسلامي ديده شد. آنها که تا پيش از اين، اين جشن را «غير اسلامي» و «خرافه» مي خواندند، ناگهان اعلام کردند که همپاي مردم در جشن شرکت خواهند کرد و مراسم آتش بازي در چند نقطه تهران را برگزار کردند. روندي که امسال نيز ادامه يافت، هر چند که در آخرين ساعات باقي مانده به جشن، ناگهان دادستان تهران، تمامي کابوسهاي کهنه جوانان مبني بر احتمال دستگيري و محاکمه به جرم آتش بازي را يادشان آورد و بر سردرگمي مقامات جمهوري اسلامي براي تصميم گيري درباره اين جشن مردمي و محبوب، مهر تاييد زد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19377

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'برخورد ضد و نقیض مقام های جمهوری اسلامی با مراسم سنتی جشن چهارشنبه سوری، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016