پنجشنبه 22 بهمن 1383

آیا احتمال دگرگونی در مناسبات جمهوری اسلامی و آمریکا وجود دارد؟ گفتگوی رادیو فردا با علی کشتگر

مقامهای جمهوری اسلامی و بخصوص جناح محافظه کار که اکنون تصمیم گیرنده سیاست خارجی کشور است این روزها دست دوستی بسوی آمریکا دراز می کنند و به شیوه های گوناگون تلاش دارند در سیاست آمریکا نسبت به تهران نرمش ایجاد کنند در حالی که تا پیش از این سیاست گزاران اصلاح طلب را به سیاست نزدیکی به آمریکا متهم می کردند. امین آرمین در گفتگو با علی کشتگر فعال حقوق بشر و کارشناس مسائل ایران علت تغییر موضع جناح راست حکومت اسلامی را می پرسد.
علی کشتگر: ببینید سنبه پر زور است و جمهوری اسلامی زبان زور را خوب می فهمد. یعنی تنها زبانی است که می فهمد. جمهوری اسلامی در ماههای گذشته وتا همین اواخر امیدوار بود درفضائی که تضاد منافع میان ایالات متحده و اروپا ایجاد می کند و هم چنین درفضایی که اوضاع نابسامان عراق برای رژیم جمهوری اسلامی پدید می آورد مانور بکند و از این طریق در واقع فشارهای روز افزون آمریکا را خنثی کند. اما حالا این فضاها دارند به سرعت مسدود می شوند بر جمهوری اسلامی یعنی با توجه به شرکت غافلگیرکننده وگسترده مردم عراق در انتخابات و امیدهای زیادی که برای ایجاد ثبات و حاکمیت ملی و حکومت دموکراتیک در عراق پدید آمده خود اروپائی ها هم تحت تاثیر قرارگرفته اند و مواضعشان را به ایالات متحده در قبال عراق دارند نزدیک تر می کنند و اساسا در ماههای گذشته اروپائی ها در قبال مسئله صنایع هسته ای ایران هم روز بروز به ایالات متحده نزدیک تر شده اند بدین ترتیب می شود گفت که از دومین دور انتخاب پرزیدنت بوش به ریاست جمهوری آمریکا بدین سو امیدهای جمهوری اسلامی برای ادامه بازی درشکاف میان اروپا و آمریکا و ادامه بحران در عراق همه به نومیدی گرائیده و حالا جمهوری اسلامی در تنگنایی قرار گرفته که احساس ترس و سرآسیمگی می کند. در چنین شرایطی است که سران نظام می کوشند یک راهی پیدا کنند برای خنثی کردن فشارهای روزافزون ایالات متحده. فشارهائی که همه دنیا درحال حاضر با آن موافقند علیه جمهوری اسلامی.
البته من فکر می کنم در اصل موضوع هیچ تغییری ایجاد نمی شود یعنی که ایالات متحده در شرایط کنونی دشمن اصلی خودش را بنیادگرائی اسلامی و تروریزم حاصل از آن می داند و جمهوری اسلامی را سرچشمه این بنیادگرائی در خاورمیانه در 25 سال گذشته به شمار می آورد و می داند که در واقع تمام جنبش هائی که برای نابودی اسرائیل یا دشمنی با ایالات متحده فعالیت می کنند به نوعی یا از جمهوری اسلامی الهام می گیرند، کمک می گیرند ویا حداقل مورد حمایت معنوی حداقل جمهوری اسلامی قراردارند. با توجه به این من فکر می کنم روابط میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده همچنان خصمانه خواهد بود و مانورهائی که جمهوری اسلامی آغاز کرده فکر نمی کنم به تغییر سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی بیانجامد. هرچند که ممکن است برای دوره کوتاهی با توجه به اینکه آمریکائی ها کوشش می کنند که در عراق و افغانستان ثبات ایجاد بکنند یا از طریق فشار اروپائیان جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کنند یک مقدار این فشارها را کاهش بدهند اما در اصل وجود و ماهیت سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی و روابط خصمانه بین دو تا حکومت به نظر من تغییری حاصل نخواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در نبردی که میان کشورهای دموکراتیک و حکومت های حامی تروریسم و خشونت در خاورمیانه درگرفته حکومت ایالات متحده از زبان وزیر خارجه خانم کاندولیزارایس اعلام کرده است که در جبهه دشمنان آمریکا، جمهوری اسلامی در سنگر مقدم قرار دارد. و به نظرم تا زمانی که جمهوری اسلامی وجود دارد وضع به همین منوال خواهد بود.
سوال: شما فرمودید جمهوری اسلامی فقط زبان زور سرش می شود اگر ناچار شد به آمریکا امتیاز بدهد فکر می کنید این امتیاز را درزمینه برنامه اتمی خواهد داد یا درزمینه حقوق بشر کوتاه می آید؟
علی کشتگر: به نظر من اگرآن گاه که سنبه پر زور باشد جمهوری اسلامی در همه عرصه ها می تواند امتیاز بدهد اما طبیعتا آخرین امتیازی که حاضر است بدهد مسئله حقوق بشر است چونکه اصلا سرکوب سیستماتیک حقوق بشر در ایران ضامن بقای یک حکومت ضد آزادی و ضد اراده مردمی است. چنین حکومتی آنجا که ناچار شود به حقوق بشر میدان دهد اصلا نمی تواند به حیاتش ادامه بدهد این است که من فکر می کنم هر امتیازی را جمهوری اسلامی بدهد تا از زیر رعایت حقوق بشر فرار کند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18128

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آیا احتمال دگرگونی در مناسبات جمهوری اسلامی و آمریکا وجود دارد؟ گفتگوی رادیو فردا با علی کشتگر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016