جمعه 2 بهمن 1383

آرش سيگارچي روزنامه نگار و وبلاگ نويس دستگير شد، گزارشگران بدون مرز

آرش سيگارچي سردبير روزنامه ی گيلان امروز دوشنبه ٢٨ دی ماه توسط وزارت اطلاعات دستگير و در بازداشت بسر مي برد.اين روزنامه نگار در وبلاگ اش پنجره ی التهاب در ماه های اخير به دستگيری روزنامه نگاران و سرکوب آزادی بيان اعتراض مي کرد.

گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط آرش سيگارچي است. گزارشگران بدون مرز از کشورهای شرکت کننده در اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي که اجلاس مقدماتي آن در ماه آينده در ژنو برگزار مي شود و هيئت نمايندگي دولت ايران هم در آن شرکت مي کند، مي خواهد رسما ايران را برای سرکوب آزادی بيان محکوم کند.

آرش سيگارچي ظاهرا به اتهام مصاحبه با راديو فردا و بي بي سي دستگير شده است. وی در اواسط شهريور ماه سال جاری نيز چند روز پس از آن که در وبلاگ اش خبر گردهم آيي خانواده های زندانيان اعدام شده در سال ٦٧ در گورستان خاوران را منتشر کرده بود، توسط وزارت اطلاعات احضار و چند روزی بازداشت شده بود.

آرش سيگارچي از چهار سال پيش سردبيری گيلان امروز را بعهده دارد و همزمان يادداشت هايش را در وبلاگ پنجره ی التهاب http://www.sigarchi.com/blog/ منتشر مي کند که نگاه انتقادی وی به مسائل روز ايران است. وی بعنوان روزنامه نگار به انتقاد از سياست های سرکوبگرانه رژيم مي پرداخت و از جمله کساني بود که شجاعانه از همکارانش روزنامه نگاران در بند به ويژه دو همکارش روزبه مير ابراهيمي و شهرام رفيع زاده دفاع کرد.

اين روزنامه نگار هم اکنون در زندان لاکان رشت زنداني است، وی از حق داشتن وکيل محروم شده است و مقامات قضايي از خانواده ی وی برای آزاديش دويست ميليون تومان وثيقه خواسته اند. در روزهای گذشته مقامات امنيتي با اعمال فشار بر خانواده وی خواهان سکوت آنها و تکذيب دستگيری وی شده بودند.

طي ماه های اخيرو با شدت گرفتن سياست سرکوب درعرصه اينترنت، بيش از بيست نفر در ايران دستگير و زنداني شده بودند. به جز آرش سيگارچي وبلاگ نويس ديگری به نام مجتبي سميعي در زندان است.

در اواسط بهمن ماه سعيد مرتضوی دادستان تهران طي دستوری شرکت های خدمات دهنده ی اينترنتي را مجبور به مسدود کردن بسياری از سايت هاي خدمات دهنده ی وبلاگ کرد. از جمله سايت های (Orkut, Nedstat, Blogspot, PersianBlog, Blogspot, Blogrolling) کم وبيش هنو.ز در ايران مسدود اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي طي دو مرحله برگزار مي شود. مرحله اول اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي از ١٠ تا ١٢ دسامبر ٢٠٠٣ (١٩ تا ٢١ آذرماه ١٣٨٢) در ژنو آغاز به كار كرد. مرحله دوم به ميزباني دولت تونس، از ١٦ تا ١٨ نوامبر ٢٠٠٥ (٢٥ تا ٢٧ آبان ماه ١٣٨٤) برگزار خواهد شد. بر اساس تصميم گرفته شده در اولين نشست مقدماتی مرحله دوم اجلاس، دومين نشست کميته مقدماتی مرحله دوم اجلاس در تاريخ ١٧ تا ٢٥ فوريه ٢٠٠٥ مطابق ٢٩ بهمن تا ٧ اسفند ماه ١٣٨٣، در ژنو برگزار خواهد شد.

گزارشگران بدون مرز يادآور می شود که :

با ده روزنامه نگار زندانی، ايران بزرگ ترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران ازجمله سي و شش رهبر و مقام دولتی در جهان است، که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده است

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17246

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرش سيگارچي روزنامه نگار و وبلاگ نويس دستگير شد، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016